• چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404041810828
  • خبرنگار : 50549

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان مطرح کرد

سهم ناچیز حمل‌ونقل ترکیبی در صادرات خراسان رضوی

سهم ناچیز حمل‌ونقل ترکیبی در صادرات خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: سهم حمل و نقل ترکیبی در صادرات خراسان رضوی با توجه به هزینه‌های بالا و زمان‌بر بودن آن ناچیز است.

احمد زمانیان یزدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت صادراتی در استان، چالش‌هایی وجود دارد که عمدتاً به قوانین و مقررات غیر ضروری بین سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با حوزه صادرات مربوط می‌شود.

وی عدم هماهنگی بین سازمان‌های مرتبط با حوزه حمل‌ونقل و صادرات را مهم‌ترین چالش در این خصوص برشمرد و ادامه داد: قوانین و مقررات در حوزه حمل‌ونقل و صادرات باید تسهیل کننده و روان باشد نه اینکه هر سازمان و ارگانی قوانین و مقررات خاص خود را اعمال و بدون اینکه با سایر دستگاه‌ها هماهنگ باشد بخشنامه صادر کند.

زمانیان عنوان کرد: این موضوع باعث ایجاد چالش‌هایی مانند تأخیر در حمل کالا، افزایش هزینه‌ها و عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای شرکت‌ها شده است، لذا قوانین و مقررات باید تسهیل‌کننده و روان باشند، نه اینکه با قوانین و مقررات دست و پا گیر باعث چالش در حوزه صادرات و ترانزیت بین‌المللی و مانع کار شوند.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی توقف‌های غیرضروری در مرزها را از چالش‌های دیگر این حوزه دانست و افزود: در مرزها، به ویژه در مرز دوغارون، توقف‌های طولانی به دلیل ناهماهنگی بین سازمان‌های مرتبط از جمله مرزبانی، گذرنامه، شرکت نفت و قرنطینه وجود دارد. از طرفی بوروکراسی اداری باعث افزایش هزینه و زمان حمل کالا می‌شود لذا این چالش تنها به گمرکات مربوط نمی‌شود.

وی در خصوص موانع ترانزیت کالا از خراسان رضوی به آسیای میانه، اظهار کرد: در خراسان رضوی صادرات کالا از چند مرز صورت می‌گیرد و موانع جدی در مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه مانند افغانستان و ترکمنستان وجود ندارد، اما بوروکراسی اداری در مرزها و عدم هماهنگی بین سازمان‌ها باعث ایجاد چالش‌هایی در این زمینه می‌شود.

زمانیان در خصوص سهم حمل و نقل ترکیبی در صادرات استان، بیان کرد: سهم حمل و نقل ترکیبی (مانند استفاده همزمان از جاده و ریل) در صادرات استان بسیار کم است. دلیل این موضوع هزینه‌های بالا، زمان‌بر بودن و مشکلات ناشی از جابجایی کالا بین وسایل نقلیه مختلف است. بنابراین بیشتر ترجیح داده می‌شود که حمل و نقل به صورت مستقیم و با یک وسیله نقلیه انجام شود.

وی با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل، بیان کرد: در حوزه ریلی، وضعیت نسبت به سال‌های قبل بهبود یافته و تأمین واگن‌ها بهتر شده است. در حوزه جاده‌ای نیز ناوگان حمل و نقل فعال است، اما توقف‌های غیرضروری همچنان چالش‌برانگیز است.

زمانیان تصریح کرد: در مجموع، مهم‌ترین مشکل در حوزه حمل و نقل صادراتی استان، عدم هماهنگی بین ادارات و سازمان‌های مرتبط است که باعث ایجاد توقف‌های غیرضروری، افزایش هزینه‌ها و عدم امکان برنامه‌ریزی برای شرکت‌ها می‌شود. برای حل این مشکلات، نیاز به یک مدیریت واحد و هماهنگ‌کننده بین سازمان‌ها است تا فرآیندها روان‌تر و کارآمدتر شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha