حمیدرضا موسوی در گفتوگو با ایسنا، با گرامیداشت روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنیوحرفهای، اظهار کرد: سال گذشته در سازمان آموزش فنی و حرفهای خراسان رضوی، ۱۹۲ هزار و ۴۵۲ نفر مهارتآموز داشتهایم که از این تعداد، ۶۷ هزار و ۴۰۷ نفر در مراکز دولتی و ۱۲۵ هزار و ۴۵ نفر در آموزشگاههای آزاد (مراکز غیردولتی) آموزش دیدهاند.
وی با اشاره به اینکه صدور بیش از ۹۰۰ جواز مهارتآموزی در استان نشاندهنده علاقهمندی و پویایی جوانان، صنایع و اصناف برای ورود به حوزههای مهارتی است، افزود: همانطور که در سالهای گذشته این دورهها بهصورت استاد-شاگردی برگزار میشد، اکنون این دورهها بهصورت استاندارد و با اعطای مدرک رسمی آموزش فنیوحرفهای برگزار میشود. پیگیریهای ما از طریق سامانههای ردیابی اشتغال (سامانه رهگیری اشتغال) نشان داده که درصد قابلتوجهی از مهارتآموختگان در کمتر از ۶ ماه وارد کارگاهها یا حتی کسبوکار شخصی شدهاند.
تقاضامحور شدن آموزشها، عامل اصلی جذب مهارتآموزان به بازار کار
مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفهای خراسان رضوی با اشاره به وضعیت بازار کار استان، تصریح کرد: در شرایط فعلی، حوزههایی مانند برق صنعتی، جوشکاری، تعمیرات خودرو، فناوری اطلاعات (مخصوصاً تولید محتوا و طراحی وب)، تعمیر تلفن همراه و حتی مشاغل خدماتی نظیر آرایشگری یا نانوایی، از جمله مهارتهایی هستند که بیشترین تقاضا را از سوی بخش خصوصی دارند. این نیازها از طریق کمیتههای مشورتی با صنوف و جلسات مشترک با اتاق بازرگانی و اتحادیهها بررسی و دورهها بهروز میشوند.
موسوی در خصوص میانگین زمان ورود مهارتآموزان به بازار کار بعد از اتمام دورههای مهارتآموزی اظهار کرد: میانگین زمان ورود به بازار کار، بسته به رشته و انگیزه شخص، تقریباً بین ۳ تا ۶ ماه است. البته طبق برآوردهای انجامشده، حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد مهارتآموزان در کمتر از یکسال وارد بازار کار میشوند. در برخی رشتهها مانند تعمیرات موبایل یا خدمات آرایشی این نرخ حتی بیشتر است. با تقاضامحور کردن آموزشها که در سال جدید در حال اجراست، امیدواریم بیش از ۹۰ درصد مهارتآموختگان جذب بازار کار شوند.
تمرکز بر مهارتمحوری در توسعه اقتصاد محلی
مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفهای خراسان رضوی با بیان اینکه در برنامهریزی همایش ملی مهارت، تمرکز اصلی بر «مهارتمحوری در توسعه اقتصاد محلی» بوده است، عنوان کرد: در این راستا نشستهای تخصصی با حضور کارآفرینان و فعالان اقتصادی برگزار میشود. بهعنوان نمونه جلسهای با یک شرکت صنعتی تربتحیدریه برگزار شد که از طریق این نشستها، شکاف بین آموزش و بازار شناسایی میشود. همچنین نمایشگاههایی در مشهد و نمایشگاه بینالمللی تهران در حال برنامهریزی هستند که تمرکز ویژهای بر مشاغل آینده و مهارتهای نوظهور خواهند داشت.
وی افزود: آموزشگاههای جوار کارگاهی یا بینکارگاهی ویژه آموزش کارکنان و کارگران صنایع و صنوف بالای ۳۰ نفر پرسنل است. در این شیوه، مهارتآموز در فضای واقعی کار آموزش میبیند، یعنی همزمان با یادگیری، با ابزار و فرهنگ کار نیز آشنا میشود. حدود ۹۰ درصد محتوای آموزشی در این مدل، عملی و در محیط واقعی کارگاه انجام میگیرد که طبیعتاً آمادگی ورود به بازار را افزایش میدهد. از دیگر مزایای این روش آن است که کارگر از محیط کار خارج نمیشود و در حین تولید، آموزش میبیند و همچنین از تجربیات پیشکسوتان نیز بهرهمند میشود.
ارائه تسهیلات به کارگاههای مهارتآموزی و چالشها
موسوی در خصوص ارائه تسهیلات به کارگاههایی که در طرح مهارتآموزی مشارکت میکنند، بیان کرد: از طریق تفاهمنامههایی با بانکها، صندوقها و همچنین مشوقهای سازمانی، برای کارگاههایی که مهارتآموز جذب میکنند، امتیازاتی در نظر گرفته شده است؛ مثلاً معرفی برای دریافت تسهیلات اشتغالزا یا حتی معافیتهایی در برخی مجوزها. همچنین معافیت پرداخت بیمه برای کارفرمایان از دیگر مشوقهایی است که باعث شده بسیاری از بنگاهها تمایل بیشتری به جذب مهارتآموز داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: مدل آموزش در محیط واقعی کار اگر بهدرستی اجرا شود، یکی از مؤثرترین روشهای مهارتآموزی است. البته اکنون چالشهایی مانند کمبود مربی مجرب یا نبود ابزار مناسب در برخی کارگاهها وجود دارد که در حال برنامهریزی هستیم تا با نظام ارزیابی دقیقتر، آموزش مربیان کارگاهی و ارائه محتوای بهروزتر، این مدل از مهارتآموزی تقویت شود. همچنین گواهینامههای صلاحیت حرفهای برای کارگاههای پذیرنده در نظر گرفته شده و ارائه مشوقهای بیشتر برای کارفرمایان در حال بررسی است.
مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفهای خراسان رضوی با تأکید بر اینکه با توجه به سرعت تغییر در محیط کسبوکار و فناوری، نیاز به مهارتهای جدید همواره وجود دارد، یادآور شد: در این زمینه با چند دانشگاه، مراکز نوآوری و پارک علم و فناوری که روندهای بازار و مشاغل آینده را رصد میکنند، تفاهمنامههایی داریم. بر اساس دادههای این نهادها و همچنین نیازسنجی از طریق پلتفرمهای دیجیتال و صنفی، سرفصلهای جدیدی تدوین شدهاند.
وی اضافه کرد: مهارتهایی مانند اینترنت اشیا، تحلیل داده، طراحی گرافیک دیجیتال، تعمیرات تجهیزات انرژی خورشیدی، چاپ سهبعدی، هوش مصنوعی و... وارد برنامههای اجرایی شدهاند یا در آستانه اجرا هستند. همچنین در نظر داریم حداقل یکی از مراکز استان، مانند مرکز مهارتهای پیشرفته ارم، برای آموزش این رشتهها تجهیز شود که در این زمینه اقدامات مؤثری نیز صورت گرفته است.
کمبود مربی و اعتبار؛ چالشهای جدی فنی و حرفهای استان
موسوی با اشاره به مهمترین چالشهای سازمان آموزش فنی و حرفهای خراسان رضوی، گفت: کمبود مربی مهمترین مشکل ماست که دلیل اصلی آن، عدم جذب و استخدام مربیان جدید، بازنشستگی تعدادی از مربیان فعلی و از همه مهمتر، افزایش حوزههای آموزشی در سازمان است.
وی افزود: عدم اختصاص اعتبارات موردنیاز برای تأمین مواد مصرفی و تجهیزات کارگاههای آموزشی، موازیکاری دستگاههای غیرمرتبط در ارائه آموزشهای مهارتی و کمبود نیروی انسانی در سایر بخشهای اداری، از دیگر چالشهای جدی پیشروی سازمان آموزش فنی و حرفهای استان محسوب میشود.
انتهای پیام
نظرات