به گزارش خبرنگار ایسنا، در این مراسم که شامگاه دوشنبه، سیزدهم مرداد ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، فرهاد ناظرزاده کرمانی به عنوان نخستین سخنران برنامه گفت: آرتور میلر، نمایشنامهنویس شهیر جهان، معتقد است که مخاطبان یک نشریه خوب با یکدیگر گفت و شنود دارند. این ویژگی یک نشریه سالم است.
او، نشریات هنری را به عنوان دیدبان فرهنگی دانست و توضیح داد: بدون منتقد، فعالیت هنری رشد و پیشرفت نمیکند.
ناظرزاده در عین حال خاطرنشان کرد: ایران منتقدان بزرگی در عرصه ادبیات داشته ولی چون دیر با ادبیات تئاتر آشنا شدند، در زمینه تئاتر کمبود منتقد داریم.
این استاد دانشگاه با اشاره به زمینه آشنایی هنرمندان تئاتر ایران با تئاتر دنیا و نیز با برشمردن تفاوت ویژگیهای فرهنگ عامه با فرهنگ فرهیخته افزود: فعالان تئاتر ایران پیش از آشنایی با تئاتر غرب، متعلق به طبقه عامه بودند و فرهنگ عامه هم، منتقد، نویسنده و آموزش دانشگاهی نداشته است و این برعکس تئاتر غرب است. تا اینکه بعد از آشنایی هنرمندان ما با تئاتر غرب، این امور نیز در تئاتر ایران پیگیری شد.
ناظرزاده، تئاتر فرهیخته مولود را دموکراسی دانست و در عین حال گفت: تئاتر فرهیخته، خود نیز ایجاد کننده دموکراسی است و فصلنامه تئاتر هم در راستای تئاتر فرهیخته تاسیس شده است.
او جملات خود را با نقل قولی از جلال آل احمد به پایان رساند و گفت: آل احمد معتقد است که روشنفکر درس خواندهای است که میکوشد وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک کند.
در ادامه برنامه که با اجرای سید جواد روشن، مدیر انتشارات «نمایش» برگزار شد، بهروز محمودی بختیاری، دیگر مدرس دانشگاه طی سخنانی، فصلنامه تئاتر را مجلهای ممتاز دانست که صرفا به تئاتر میپردازد و افزود: ویژگی دیگر این مجله، استمرار انتشار آن است و اینکه تنها مجله آکادمیکی است که از سوی دانشگاهی منتشر نمیشود.
بختیاری معتقد است که این مجله از ُبعد اطلاعرسانی به مجلهای علمی تبدیل شده است.
سپس محمدرضا خاکی که در دوره کوتاهی سردبیری این نشریه را بر عهده داشته، درباره این موضوع گفت: مسئول یک نشریه باید اختیار عمل داشته باشد تا بعدا بتواند پاسخگو باشد.
او با بیان اینکه مخاطب نشریه تئاتری، جامعه تئاتری است، ادامه داد: در تئاتر ما پتانسیل بسیار خوبی وجود دارد ولی این نشریه تبدیل شده به نشریه ترفیع هیات علمی. در حالیکه میتوانیم یکی از بهترین نشریات آسیا را منتشر کنیم.
خاکی یادآوری کرد: پیش از انقلاب مشروطیت، تئاتر نداشتهایم و تئاتر ما وارداتی است. بزرگترین میراث نمایشی ما، تعزیه، حتی برای برخی از مدرسان هم ناشناخته است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت بازنگری در انتشار فصلنامه تئاتر افزود: این مجله باید به نیاز روز ما پاسخ بدهد و ضروری است که مقالات دیگر کشورها را مطالعه کنیم. بخصوص که نسل جوان ما به زبانهای گوناگونی آشنایی دارند. شایسته تئاتر ما نیست که مقالهای در حد انشای دبیرستان در فصلنامه تئاتریاش منتشر شود.
در ادامه این مراسم که در آستانه سالروز تولد جلال ستاری، پژوهشگر و نویسنده فقید کشورمان برگزار شد، محمد حسین ناصربخت، دیگر استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر در سخنان کوتاهی، استمرار انتشار این فصلنامه را اتفاقی مبارک خواند و افزود: بعد از احیای مجله در سالهای بعد از انقلاب، دوستان گرانقدری در آن قلم میزدند و نقدهایی نوشته شد که هنوز هم برای شناسایی وضعیت تئاتر در آن مقطع مفید است.
او با اشاره به وقفههای گوناگون در انتشار این مجله به دلیل تغییر مدیریتها ادامه داد: پژوهش نیازمند استمرار است.
ناصربخت با گرامیداشت یاد و خاطره جلال ستاری از تلاش او و همسرش، لاله تقیان، دیگر پژوهشگر تئاتر، در توجه به نمایش ایرانی و گردآوری اسناد تئاتری و ثبت تاریخچه شفاهی هنرمندان تقدیر و کوششهای ستاری را در حوزه پژوهش یادآوری کرد.
در ادامه، مصطفی مختاباد، سردبیر فصلنامه تئاتر و مدرس دانشگاه توضیحاتی درباره شرایط انتشار این مجله ارایه کرد و گفت: ما پا روی شانههای گذشتگان گذاشتیم چراکه تولید محتوای فرهنگی هنری بسیار دشوار است و نیازمند حرکتی ملی است که از انسداد فعلی فاصله بگیریم. ضمن اینکه اقتصاد مجله هم بسیار مهم است. در حال حاضر ما زیر تیغ نظارت وزارت علوم هستیم که نسبت به انتشار مطالب ترجمهشده واکنش دارد.
در بخش پایانی برنامه، نادره رضایی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: قطعا اگر استمرار مدیریت وجود داشته باشد، انقطاعهای کمتری نسبت به تولید و نشر فصلنامه داریم.
رضایی با اشاره به اهمیت توجه به پساتولید در حوزه نشر گفت: در زنجیره نشر به خصوص در فضای فعلی و عصر جدید اگر نگوییم که فرآیند «پس از» نشر مهمتر است، اهمیت آن کمتر از نشر نیست. نشریه باید کمک کند به راهگشایی ما در شرایط فعلی و باید از ابزار روز هم برای نشان دادن و تولید آن بهرهمند شد و آنچه تولید میکند اول به بحث و نظر گذاشته شود، مخاطب آن را ببیند و بتوانیم برای آن حل مسئله کنیم.
او گفت: امیدوارم علاوه بر اساتید نخبه و دغدغهمند، جوانان نخبه، توانمند و مظلوممانده ما در ایران امروز بتوانند یاریگر ما در این عرصه باشند.
معاون هنری، راهاندازی مرکز اسناد و موزه تئاتر را یکی از ضرورتهای امروز ایران دانست و گفت: این موضوع یکی از کارهای بر زمین مانده است. فکر میکنم موزه تئاتر یکی از آرزوهای خانواده تئاتر است. آرزوهای ما باید بزرگتر بود و چقدر تلخ است که دههها در مورد یک موزه صحبت میکنیم.
رضایی اضافه کرد: بخشی از این موزه که میتواند بستر پژوهشی را فراهم کند، اسناد و مرکز اسناد است که امیدوارم شما هم همراهی کنید و آن اسناد بتواند بستر پژوهشی بیشتری را هم برای شمارههای دیگر و مقالاتی در فصلنامه و ماهنامه تئاتر و هم کلیت حوزه تئاتر فراهم کند. قطعا ذوق و استعداد تئاتری به یاری اجراها میآید اما اگر پژوهش نباشد، نمیتوانیم نیاز امروز را مرتفع کنیم.
در پایان، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد از سخنرانان این بزرگداشت که از اعضای فعال در عرصه تولید و انتشار فصلنامه علمی تئاتر بودند، تقدیر کرد.
انتهای پیام
نظرات