به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نادره رضایی، معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مردانی مدیر کل هنرهای نمایشی، سعید اسدی مشاور عالی معاون امور هنری و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، وحید آگاه دبیر کارگروه حقوقی معاونت امور هنری و سید وحید فخر موسوی معاون اداره کل هنرهای نمایشی در یک نشست مشترک با تعدادی از اعضای هیئت مدیره جدید خانه تئاتر متشکل از مجید قناد ، بهرام ابراهیمی، محمد بهرامی ، رضا دادویی، مریم رحیمی، مهدی قلعه، سید جواد روشن، مهدی موسی خانی، علی اصغر گودینی و اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانههای خصوصی متشکل از داود نامور، شاهین چگینی و عماد عامری دیدار و در جریان تازهترین فعالیتها و مشکلات مربوط به این دو حوزه صنفی قرار گرفتند.
معاون هنری در ابتدای این دیدار توضیح داد: طی روزهای گذشته که ردیف بودجه برای بخشهای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است، بحثهای گوناگونی برای نحوه تخصیص بودجه مورد توجه قرار گرفتهاند. در این چارچوب قرار است تا نحوه تخصیص بودجه بر اساس عملکرد و فعالیتهای اصناف تعریف شود. به عبارتی، در این چارچوب هرکدام از اصنافی که بتوانند به واسطه کنشگری بیشتر در امور صنفی فعالیت و عملکرد موثری در حوزههای تخصصی خود انجام دهند، قطعا در حوزه تخصیص نیز از شرایط حمایتی مطلوبتری برخوردار خواهند شد.
رضایی به موضوع انتخابات و نحوه فعالیتهای اجرایی اصناف هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از اهالی هنر امیدوارند که روند انتخابات صنوف به شیوهای برگزار شود که هم دربرگیرنده شفافیت بیشتر و هم مشتمل بر حضور طیف گستردهتری از هنرمندان صنف مربوطه باشد به گونهای که ذینفعان این حوزه احساس کنند فضای مطمئنی را در واسطهگری بین صنف و وزارت فرهنگ در اختیار دارند تا بر اساس آن بتوانند با خیالی آسوده در حوزههای صنفی نقشآفرینی جدی داشته باشند. طبیعتا لازمه اجرای چنین شرایطی، ارائه و تبیین یک نگاه تخصصی و کارشناسی شده است که بیتردید شما عزیزانی که در حوزههای صنفی تئاتر فعالیت دارید، میتوانید بازوی کمکی موثری در تحقق این چشمانداز باشد.
وی ادامه داد: تمام تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است تا در حوزههای اجرایی، حضور کمتری داشته و عمده فعالیتهای خود را با کمک جامعه هنرمندان در حوزههای سیاستگذاری معطوف نماید. بنابراین حضور اصناف در چنین مسیری میتواند یکی از مهمترین اولویتهای میان وزارت فرهنگ و اصناف به حساب آید. البته تحقق چنین رویکردی نیازمند این است که صنوف بتوانند از تمامی اعضای خود بهره برده و تمرکزشان فقط افراد خاص نباشد.
رضایی با اشاره به اینکه فعالیت مدنی در این شرایط دشوار است، تاکید کرد: من و همکارانم در بخشهای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میدانیم ایجاد انگیزه، یکی از مهمترین ارکانی است که میتواند در استمرار این نقشآفرینی مولفه مهمی باشد. استمرار چنین رویکردی موجب میشود تا حس مسئولیتپذیری و انجام کارهای تخصصی در رویدادها و فعالیتهای هنری شکل پررنگتری به خود پیدا کند. ما بر این باوریم هرچه قدر بتوانیم کار را در زمینه اجرایی، براساس کیفیت مطلوب، نحوه سیاستگذاری دولت و روند شفاف صنوف تعریف کرده و آن را به خود اصناف واگذار کنیم قطعا هم در حوزه کیفیت و هم در حوزه برنامهریزی شرایط بهتری خواهیم داشت.
معاون هنری با اشاره به بودجه محدود درحوزه منابع دولتی تصریح کرد: هم بنده در حوزه دولتی و هم اصناف باید شرایطی را فراهم کنیم تا منابع مالی بیشتری از خارج وزارتخانه به فعالیتهای هنری اختصاص پیدا کند. در این راه وقتی اصناف بتوانند راهکارهایی را برای تحقق چنین روندی ارائه دهند، قطعا تمامی مجموعهها و معاونتهای وزارت فرهنگ میتوانند با آسودگی خیال بیشتری امور اجرایی رویدادهای ملی و مهم خود را به اصناف واگذار کنند. بیتردید صنوف هنری در کشورما تواناییهای زیادی دارند و اتفاقا به واسطه همین توانایی است که بنده درخواست میکنم در این مسیر جدید فعالیتی خانه تئاتر که هنوز مدیر عامل آن تعیین نشده، دوستان، فردی را برای خانه تئاتر معرفی کنند که علاوه بر دغدغههای هنری و صنفی در حوزههای اقتصادی نیز تواناییها و توانمندیهای لازم را داشته باشد.
وی ادامه داد: به اعتقاد من یک نهاد صنفی باید بتواند فارغ از همه کمکها و حمایتهای دولت مستقل عمل کند. این که دولت هم باید در این راستا نقش حمایتکننده داشته باشد قطعا لازم است. البته در این چارچوب نباید همه تقصیرها را به گردن صنف انداخت چرا که در مقاطعی اجازه داده نشده که نهادهای مدنی پا بگیرند و تقویت شوند، فرآیندی که موجب شده مشکلات زیادی در حوزه اصناف هنری به وجود بیاید که واقعا قابل درک است. به هرحال بنده معتقدم صنف در یک تعامل درست و اصولی میتواند بهترین بازوی اجرایی دولت در فعالیتها باشد . بنده هم شخصا این انگیزه را دارم تا درکنار شما قرار بگیرم و از مسیر توانمندی هنر به یاری بخشهایی که به کمک هنرمندان نیاز دارد برویم.
رضایی به موضوع تماشاخانههای خصوصی هم اشاره کرده و توضیح داد: بیتردید مدیران تماشاخانههای خصوصی از ما انتظاراتی دارند که دربرگیرنده ابعاد مختلفی است. مسیری که در یک تعامل دو سویه میتواند موجب برآورده شدن انتظارات طرفین شده و فضایی را به وجود آورد که تعامل مهمترین نکته آن برای پیشبرد و پیشرفت تئاتر است. در این راه میبایست نشستها و جلسات تخصصی موضوعی میان مدیران تماشاخانهها، انجمن صنفی تماشاخانههای خصوصی و بخشهای مختلف معاونت امورهنری برگزار شود که بتوانیم به این تعامل دست پیدا کنیم.
معاون هنری با اشاره به دغدغه و مشکلات گروههای اجرایی در زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران و لزوم همراهی تماشاخانههای خصوصی با هنرمندان آسیبدیده بیان کرد: برخی گروه نمایشی در این بازه زمانی به دلیل توقف اجراهایشان دچار مشکل شده و متضرر شدند. در این شرایط تماشاخانه باید مکانیزم جبران را در نظر داشته باشد و ما نیز به تماشاخانهداران کمک کنیم. به هرحال هنرمند تئاتر همیشه درگیر مشکلات متعدد است و باید شیوهای برای حل مشکل او پیدا کرد و به صورت نظاممند به یاری او شتافت.
در ادامه نشست، تعدادی از اعضای هیات مدیره جدید خانه تئاتر و برخی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانههای خصوصی به طرح دیدگاهها، انتقادات و مسائل خود در حوزههای صنفی مربوط به فعالیتشان پرداختند.
توجه بیشتر مراجع دولتی به اصناف هنری و خانه تئاتر به عنوان مرجع اصلی اهالی تئاتر، انجام تعهدات مالی و پرداخت معوقات اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد به خانه تئاتر، تسهیل و به حداقل رساندن پروسه اخذ مجوز تولید تئاتر، رسیدگی سریع به وضعیت بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی اهالی تئاتر، توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات زیرساختی حوزه تئاتر و لزوم حمایت ویژه از تولیدات تئاتری به واسطه تعطیلیهای گاه و بیگاه، عنایت بیشتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در رویدادها و مجامع تئاتری برای دریافت انتفادات و مسائل صنفی آنها از نکاتی بود که محمد بهرامی، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر به آن اشاره کرد.
رضا دادویی، کارگردان و سخنگوی هیات مدیره جدید خانه تئاتر هم گفت: گاه دلگیری ما از افرادی که با آنها همفکر هستیم، بیشتر است. من تضمین میکنم، دولت تصدیگری خود را از تئاتر بردارد، من سال آینده ۲۰۰ میلیارد برای تئاتر بودجه میآورم. ما باید راهکار برای این موضوع پیدا کنیم. اما بد نیست که این جا یک طرح مسئله کنیم؛ آیا رابطههایی بین دولت با مجموعههای اقتصادی شکل گرفته است؟! من در پاسخ میگویم اگر با همدلی پیش برویم میتوانیم بال کمکی شما باشیم ولی اگر نگاه از بالا به پایین باشد، ما اصلا زیر بار نخواهیم رفت. همدلی زمانی است که دولت دست هنرمند را بگیرد و قطعا هنرمند هم در بزنگاهها همراه خواهد شد. ما میدانیم وضع کشور از نظر اقتصادی خراب است. شما روی امکانات ما حساب کنید ما هم روی شما حساب میکنیم.
وی با اشاره به حضور تماشاخانههای خصوصی گفت: دوستانی که از انجمن صنفی تماشاخانههای خصوصی در این جلسه حضور دارند، نزدیکترین افراد به ما هستند. مشکل ما تماشاخانههای دولتی است. وقتی وارد مصادیق شویم، راه را به بیراهه میرویم. ما در نگاه به صنف خانه تئاتر دچار اختلاف سلیقه ماهوی هستیم. مشکل ما از نگاه به ماجرا شروع میشود.
مهدی قلعه، کارگردان تئاتر و یکی دیگر از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر ضمن طرح نکاتی از نحوه انتخاب دبیران جشنوارهها به ویژه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سال گذشته گفت: در گذشته نه چندان دور، ۵۰ درصد سرانه درمان بیمه تامین اجتماعی توسط خانه تئاتر و۵۰ درصد دیگر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می شد اما تقریبا ۷ سال است که وزارت فرهنگ پرداخت آن پنجاه درصد را حذف کرده و خود ما تمامی سرانه درمان را پرداخت میکنیم.
قلعه افزود: مورد دوم، نحوه بیمه اصحاب فرهنگ و هنر است. ماجرای پرداخت ۲۰ درصد «فرانشیز» است. یعنی ما ناگزیر به پرداخت ۲۰ درصد در مراکز درمانی هستیم که این فرآیند هم نیازمند بازنگری و حمایتهای دولتی است که میتواند در این دوره به نتیجه برسد. بحث بعدی موضوع بازنشستگی هنرمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی است که اگر هنرمندان با توجه به این نوع مدل قراردادی فعلی بازنشسته شوند، فقط میتوانند پایینترین میزان رقم وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی را دریافت کنند. معضلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با وزارت کار میتواند به حل آن کمک کند.
مریم رحیمی، بازیگر و دیگر عضو هیات مدیره خانه تئاتر هم در ادامه این نشست ۲ ساعته ضمن ارائه نقطه نظرات خود درباره مشکلات صنفی هنرمندان تئاتر به واکنش معاون امورهنری وزیر فرهنگ مبنی بر عدم برگزاری جلسه خانه تئاتر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت عدم معرفی مدیرعامل خانه تئاتر اشاره کرد و گفت: قطعا ما هم بر این باوریم که مدیرعامل خانه تئاتر باید متخصص، باسواد، با وجاهت، دارای روابط قوی، آشنا با تئاتر، مسلط به امور اقتصادی و دارای پیشینهای مطمئن باشد. اما ما واقعا توان پرداخت دستمزد چنین شخصی را نداریم و الان هم مدتهاست که شما و مدیران دیگر را در جریان مشکلات شدید مالی خانه تئاتر قرار دادهایم. از طرفی لازم است به این موضوع هم اشاره کنم که مدیرعامل لزوما شخص اول خانه تئاتر نیست. به اعتقاد من مدیرعامل بازوی اجرایی و کمکی هیات مدیره و مجری مصوبات آنهاست. حتی در حال حاضر هم که خانه تئاتر مدیرعامل ندارد جلسات هیات مدیره به صورت مستمر در حال برگزاری است و مشکلی برای فعالیتها نیست.
وی درباره یکی از موضوعات خانه تئاتر در ارتباط با تماشاخانههای خصوصی اظهار کرد: ما در انجمن بازیگران طی یک سال گذشته با دو مدیر قبلی اداره کل هنرهای نمایشی در ارتباط با نقدها و پیشنهاداتی که در ارتباط با تماشاخانههای خصوصی داشتیم، صحبت کردیم و قرار بر تشکیل جلسه مشترکی با نمایندگان تماشاخانههای خصوصی بود که امیدوارم به زودی توسط آقای مردانی این جلسه تشکیل و نتایج درستی حاصل شود.
بر اساس این گزارش، شاهین چگینی از اعضای هیات مدیره تماشاخانههای خصوصی نیز بیان کرد: در قرارداد سالنهای خصوصی، بندی برای همراهی با گروههای نمایشی و روند اجرا در شرایط بحران وجود دارد که ما طبق آن پاسخگوی گروهها هستیم. قطعا در زمینه ادامه روند اجرای گروههای آسیب دیده به واسطه حمله رژیم صهیونیستی ما میتوانیم پاسخگو باشیم اما در بخش ضرر مالی چنین امکانی برای ما نیز فراهم نیست. البته که تاکنون هیچ گروهی برای حل و فصل اختلاف خود با سالنهای خصوصی در این زمینه به صنف ما مراجعه نکرده است.
وی ادامه داد: صنف تماشاخانههای خصوصی و مدیران این تماشاخانهها از بی ادعاترین و مظلومترین فعالان این بخش هستند. به لحاظ عملکرد ما حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد عملکر اجرایی را با آثاری با کیفیت برعهده داریم اما هیچوقت درخواست مالی و حمایت نداشتهایم.
داوود نامور، رئیس صنف تماشاخانههای خصوصی نیز اضافه کرد: ما حاضریم که صنف تماشاخانههای خصوصی زیرمجموعه خانه تئاتر شود و تمام عملکردها، برنامه و پروپوزال خود را در اختیار خانه تئاتر قرار خواهیم داد اما در قبال آن درخواست داریم تا صنف نیز از ردیف بودجه تعیین شده بهرهمند شود.
وی به موضوع حضور اصناف در فعالیتهای اجرایی مرتبط با رویدادها و فعالیتهای تحت مدیریت دولت هم بیان کرد: ما حاضریم مدیریت اجرایی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را برعهده بگیریم. همان طور که سال گذشته بخش «به علاوه فجر» را با بودجهای اندک و با حضور ۴۰ گروه نمایشی به خوبی برگزار کردیم. قطعا تماشاخانههای خصوصی برای خود درخواست حمایت و کمک ندارد اما سوال ما اینجاست که چرا گروههای نمایشی که آثارشان در سالنهای خصوصی روی صحنه میرود سهمی از کمک هزینه هرچند اندک انجمن هنرهای نمایشی ندارد؟
نادره رضایی نیز در پاسخ به این سوال بیان کرد: قطعا باید سازوکاری در نظر گرفته شود که گروههای نمایشی که از طرف صنف تماشاخانههای خصوصی و از سوی سالنهایی که عضو این صنف معرفی میشوند، بتوانند مورد ارزیابی قرار گرفته و از آنها حمایت شود. از طرفی میتوان از اعضای این صنف در روند تصمیمسازی و شوراهای داوری و حمایت بهره برد.
انتهای پیام
نظرات