به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین و مسعود پزشکیان در تماس تلفنی که روز دوشنبه (سوم شهریور) با یکدیگر داشتند به موضوعات و توافقات مختلفی میان دو کشور از جمله راه آهن رشت - آستارا اشاره کردند.
رئیسجمهور روسیه در این گفتوگو اذعان کرد که همکاریها در سایر عرصهها از جمله احداث خطآهن مهم رشت - آستارا رو به پیشرفت است و رئیسجمهور کشورمان نیز اعلام کرد که شخصا تسریع در اجرای احداث این خطآهن و دیگر توافقات فیمابین را پیگیری میکند.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی هم اخیرا در صحبتهای خود در تشریح آخرین وضعیت راهآهن رشت - آستارا گفته که در طول سال گذشته حدود ۶۰ کیلومتر از این مسیر تملک شده و اکنون برنامهریزی و طراحی اجرایی مراحل بعدی پیگیری میشود.
صادق همچنین از پیشرفتهای چشمگیر طرح راهآهن رشت - آستارا بهعنوان حلقه گم شده کریدور بینالمللی شمال - جنوب خبر داده و اعلام کرده که ۳۰ کیلومتر از اراضی تملک شده در اختیار طرف روس برای انجام مطالعات فنی قرار گرفته است.
به گفته وزیر راه، این مسیر حلقه مفقوده اتصال ریل شمال به جنوب کشور را کامل میکند و تحول بزرگی در ترانزیت منطقهای خواهد بود.
گفتنی است؛ احداث راهآهن رشت - آستارا که از ۲۰ سال پیش کلید خورده، ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعهسرا، ماسال، رضوانشهر، پرهسر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا میشود.
اهمیت این پروژه از این جهت است که به عنوان حلقه اتصال بخش شمالی کریدور شمال - جنوب بوده و تکمیلکننده زنجیره راهآهنهای شمال کشور است.
کریدور شمال - جنوب نیز یکی از مهمترین راههای ترانزیتی بینالمللی است که ارتباط بین کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران، دریای خزر، قفقاز، روسیه و اروپا را برقرار کرده و با کاهش قابلتوجه زمان و هزینه انتقال کالا، به افزایش رقابتپذیری حملونقل ایران در سطح جهانی کمک میکند.
آن طور که گفته میشود، تکمیل راهآهن رشت - آستارا به تکمیل کریدور بینالمللی ریلی (NOSTRAC) میانجامد و راهآهن ایران را به راهآهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل میکند. از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.
با بهرهبرداری از این مسیر ریلی، ظرفیت جابهجایی بار سالانه تا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت که این امر نه تنها فشار حملونقل جادهای را کاهش میدهد بلکه باعث کاهش آلایندههای زیستمحیطی نیز میشود. افزایش حجم بار ترانزیتی همچنین به توسعه زیرساختهای لجستیکی و اقتصادی منطقه گیلان و بهطور کل کشور کمک شایانی خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات