به گزارش ایسنا، مجموعه مستند «تهران-تلآویو» چند روز بعد از آغاز جنگ ۱۲روزه تولید شد و همچنان از شبکه دو سیما پخش میشود.
سیدعلی صدرینیا ـ تهیه کننده و مجری این برنامه ـ در توضیحاتی از دلایل ادامهدار بودن این مستند گفت و یادآور شد: مجموعه مستند «تهران-تلآویو» نه تنها به روایت اتفاقات تهران بلکه به تمام بخشهایی میپردازد که به جنگ ۱۲ روزه مرتبط است. موضوع و مسئله اصلی ما روایت هر آن چیزی است که رخ داد و به نحوی بخشی از این نبرد را تکمیل میکند. این روایتها در داخل تهران، استانها و شهرهای مختلف ایران و حتی خارج از مرزهای ایران دنبال میشود. ثبت تاریخی این اتفاقات اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه برای نسلهای آینده منبعی قابل اتکا خواهد بود.
او درباره چرایی انتخاب پاکستان به عنوان مقصد سفر توضیح داد: پاکستان در آن ایام حمایت گستردهای هم در سطح حکومتی و هم در میان مردم از ایران داشت. از موضع جریانات سیاسی، احزاب، علما و مردم عادی گرفته تا حمایتهای رسمی حکومتی، همه نشان دهنده همدلی عمیق کشور پاکستان و مردمانش با ایران بود. جالب است که خیلیها به ما گفتند این حمایت یادآور روزهای شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بوده است؛ زمانی که فضای پاکستان یکپارچه تحت تاثیر انقلاب ایران بود. این فضا در ۱۲ روز جنگ دوباره شکل گرفت و برای همین هم ثبت آن اهمیت تاریخی زیادی برای تیم تولیدی ما داشت.
صدرینیا افزود: در این مجموعه ۶ قسمتی از مستند «تهران-تلآویو» در هر قسمت به بخشی از واقعیتهای مختلف پاکستان پرداختهایم. قسمت اول، منطق این سفر و دلیل حضورمان در پاکستان را برای مخاطب شرح میدهد. در قسمتهای بعدی با علما و جریانات دینی شیعه و سنی به گفتگو نشستیم. همچنین با مدیران شبکههای تلویزیونی و فعالان رسانهای پاکستان درباره نگاه آنها به جنگ صحبت کردیم. سراغ نخبگان، اهل اندیشه و چهرههای برجسته فرهنگی نیز رفتیم تا تحلیل و برداشت آنها از جنگ را بازتاب دهیم.
او درباره بخش ویژه فعالان فضای مجازی بیان کرد: یکی از قسمتهای سفرنامه پاکستان به فردی اختصاص دارد که سالها پیش در ایران زندگی کرده و اکنون در پاکستان صفحهای فارسی زبان راه اندازی کرده است. این فعال فضای مجازی، از وقایع جنگ ۱۲ روزه و حمایتهای مردمی مانند اعتصاب در بازارها و برگزاری مراسم دعا برای مردم ایران، مستندات و ویدئوهایی تهیه کرده بود که بخش مهمی از این روایت را تشکیل میدهد.
صدرینیا درباره روند هماهنگیها برای تولید و ساخت این ۶ قسمت گفت: این سفر از طریق یک کاروان رسانهای و دانشگاهی به وجود آمده بود که توسط سازمان اوج و حوزه هنری برنامه ریزی شده بود و تیم تولید «تهران=تلآویو» هم با آنها همراه شد. به همین دلیل کلیه مجوزها از قبل یا در حین سفر از طریق این کاروان اخذ میشد و تیم ما تلاش کرد برنامه تولیدی خود را متناسب با فرصتها و محدودیتهای موجود در مدت یک هفته اقامت در پاکستان پیش ببرد که تا حدودی قابل قبول بود و توانستیم محتوای خوبی را تهیه کنیم.»
او در پاسخ به این سوال که در ادامه تولید مستند «تهران-تلآویو» آیا قرار است به کشورهای دیگری نیز سفر شود گفت: «البته کشورهای دیگری نیز در فهرست برنامههای ما هستند که اگر شرایط فراهم شود، روایتهای حمایتهای مردمی و سیاسی از ایران در آنها نیز ثبت خواهد شد. این بخش از کار اهمیت زیادی دارد چراکه دیدگاههای مختلف و سوژههای متنوعی را به تصویر میکشد و فعلا کشورهایی مانند عراق و لبنان را در دستور کارمان قرار دادهایم که در صورت امکان سفرنامههایی را نیز در این کشورها تولید و آماده پخش کنیم.»
صدرینیا درباره چالشهای تولید «تهران-تلآویو» عنوان کرد: زمانی که ساخت این مستند را شروع کردیم احساس کردم بعد از پایان جنگ دیگر نیاز به تولید نیست اما با گذشت زمان و مشاهده حجم سوژهها و فضاهای جدید، تصمیم گرفتیم تا بعد از ۱۵ قسمت تولید همچنان کار را ادامه دهیم. تاکنون ۴۳ قسمت ضبط و تولید شده است. ما به این نتیجه رسیدیم برای ساخت قسمتهای جذاب و دیدنی برای مخاطب به جای تمرکز صرف بر تهران، به استانها و سپس خارج از کشور برویم تا روایتهای نادیده را ثبت کنیم.
او خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغههای ما جلوگیری از تکرار موضوعات است. هر قسمت باید روایت و زاویهای تازه داشته باشد تا مخاطب احساس تکراری بودن نکند. بازخوردهای مخاطبان برای ما بسیار ارزشمند است و از طریق پیامک، فضای مجازی و ارتباطات حضوری تلاش میکنیم این بازخوردها را دریافت و تحلیل کنیم تا کیفیت برنامههای بعدی ارتقا یابد. از این رو برنامه را تا زمانی ادامه خواهیم داد که سوژها برای مخاطب تازگی داشته باشد.
صدرینیا با تاکید بر جلوگیری از روند تکراری برنامه افزود: یکی از ویژگیهای «تهران-تلآویو» این است که امکان پرداختن به روایتهایی را فراهم میکند که کمتر در سایر برنامهها مجال بروز پیدا میکنند. از همین رو، ما با دقت و وسواس ویژهای به انتخاب سوژهها میپردازیم تا مسیر روایت دچار تکرار نشود و برای مخاطب تازگی خود را حفظ کند.
او در انتها گفت: باور داریم تا زمانی که موضوعات جذاب و کمتر شنیده شده برای ارائه داریم، مخاطب نیز با علاقه ما را همراهی خواهد کرد. در روند سوژه یابی و تولید هر قسمت، تلاش ما بر این است که ضمن احترام به شعور و سلیقه مخاطب، در هر قسمت با نگاهی نو و زاویهای متفاوت به روایت جنگ بپردازیم تا از ارائه مطالب تکراری پرهیز شود.
انتهای پیام
نظرات