تجربه کشورهای پیشرفته نشان میدهد که برگزاری جشنوارهها باعث افزایش فعالیتهای اقتصادی محلی میشود. بهعنوان مثال، جشنوارههای فصلی در نقاط مختلف دنیا موجب رونق بازار صنایع دستی، اقامتگاهها، رستورانها و خدمات جانبی شده است. مشابه این تجربه، استان زنجان با معرفی تولیدات محلی، هنرهای سنتی و صنایع دستی، میتواند گردشگران داخلی و خارجی را جذب کرده و به تقویت اقتصاد محلی کمک کند.
این روزها برگزاری جشنواره جشنواره گوشت و کباب سجاس با حضور سرآشپزان و قصابان برتر یا جشنواره لواشک در خرمدره با استفاده از محصولات محلی فرصتی منحصربهفرد برای تجربه طعم غذاهای سنتی، رونق گردشگری و تقویت اقتصاد محلی فراهم میکند.
جشنوارهها و کارناوالها فرصتی برای معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، موسیقی و هنرهای سنتی منطقه هستند. در کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن و کره، این رویدادها به تقویت هویت فرهنگی و ایجاد حس تعلق اجتماعی کمک میکنند. در زنجان، معرفی آیینها، صنایع دستی و غذاهای محلی از طریق چنین رویدادهایی میتواند به حفظ و تقویت فرهنگ منطقه کمک کند و برای نسلهای آینده ارزشمند باشد.
یکی از مهمترین نمونهها در این مسیر، جشنواره «سرآشپزان، گوشت و کباب» شهر تاریخی سجاس است. این جشنواره که سال گذشته نخستین دوره آن برگزار شد، توانست بازتاب خوبی در میان مردم منطقه و گردشگران داشته باشد و امسال نیز در آستانه برگزاری دومین دوره خود قرار دارد.
جشنواره امسال همچون سال گذشته با حضور سرآشپزان ممتاز شهر و بخش سجاس و همچنین قصابان مطرح برگزار میشود و رقابت و نمایش هنرمندانهای از مهارتهای آشپزی محلی را به همراه خواهد داشت. یکی از محورهای مهم این جشنواره، برگزاری نمایشگاهی از محصولات مشاغل خانگی و صنایع دستی بومی است که میتواند زمینهای برای حمایت از کسبوکارهای کوچک و معرفی هنر زنان و مردان هنرمند منطقه فراهم کند.
در همین رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خدابنده با بیان اینکه دومین جشنواره سرآشپزان، گوشت و کباب سجاس، ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ در پارک ملت این شهر برگزار خواهد شد در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، عنوانمیکند: این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سجاس و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اجرا میشود و سرآشپزان ممتاز بخش و شهر سجاس به همراه قصابان مشهور در آن حضور خواهند داشت. در کنار این رویداد، نمایشگاهی از محصولات مشاغل خانگی و صنایع دستی نیز برگزار خواهد شد تا بازدیدکنندگان علاوه بر طعم غذاهای سنتی، با هنر دست مردم منطقه نیز آشنا شوند.
معصومه شیری ادامه میدهد: آخرین مهلت ثبتنام و دریافت غرفه تا ۱۴ شهریورماه تعیین شده است و علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه جشنواره در محل شهرداری سجاس مراجعه کنند یا با شماره ۰۹۱۲۷۴۵۹۰۱۴ تماس بگیرند.
معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز در این خصوص و در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار میکند: استان در حوزه گردشگری ظرفیتهای بیبدیلی دارد که این واقعیت بر کسی پنهان نیست، در نشستی که اخیرا در استان آذربایجان غربی و همچنین نشست معاونین گردشگری خراسان رضوی با حضور معاون وزیر میراث و فرهنگی برگزار شد به این موضوع اشاره شد که زنجان گنجینه پنهان گردشگری ایران محسوب می شود چرا که رازهای ناگفته و در حقیقت معرفی نشده حوزه گردشگری به ویژه در گردشگری طبیعی و تمدنی دارد.
داوود آبیان، با بیان اینکه این ظرفیتها در سایر مناطق کشور کمتر گفته شده و تقریباً در بعضی از موارد منحصر به فرد است، اظهار میکند: در این خصوص میراث فرهنگی استان بستهای را در بحث ظرفیتهای گردشگری استان تهیه کرده است اما برای معرفی مطلوب آن باید قدمهایی برداشته شود و برگزاری جشنوارهها زمینه ساز آن خواهد بود.
در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان میگوید: زنجان در طول سال علاوه بر جشنواره ملی آش ایرانی از ۴۴ رویداد گردشگری میزبانی میکند که ۲۲ مورد از آنها در تقویم ملی ثبت شده است.
مهدی باقری تصریح میکند: زنجان در طول سال علاوه بر جشنواره ملی آش ایرانی از ۴۴ رویداد گردشگری میزبانی میکند که ۲۲ مورد از آنها در تقویم ملی ثبت شده است.
وی میافزاید: شهرستان زنجان در حال تبدیل شدن به یک برند گردشگری مهم در ایران است، به ویژه با تمرکز بر رویدادهای گردشگری و جشنوارهها که به جذب گردشگران کمک میکند.
باقری اضافه میکند: جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان به عنوان یک برند گردشگری خوراک در تقویم ملی رویدادهای گردشگری ثبت شده است و سالانه برگزار میشود که با استقبال گسترده مردم همراه است.
وی با بیان اینکه از نظر برند شهری، زنجان با تلفیق مزیتهایی مانند موقعیت جغرافیایی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران، فرهنگ و آیینهای غنی و پذیرایی مردم، در حال تدوین و خلق یک برند استراتژیک گردشگری است، تصرسح میکند: این موضوع میتواند جایگاه ملی و حتی فراتر از آن را برای این شهرستان رقم بزند.
باقری خاطرنشان میکند: در مجموع، شهرستان زنجان با برگزاری رویدادهای گردشگری منظم، بهرهگیری از جاذبههای تاریخی و فرهنگی و تدوین برند شهری در مسیر تبدیل شدن به یک برند گردشگری مهم و شناخته شده در ایران حرکت می کند.
با توجه به تجربیات بینالمللی، برگزاری جشنوارهها و کارناوالها نه تنها به عنوان فعالیتهای فرهنگی و سرگرمی، بلکه به عنوان ابزار مؤثر توسعه اقتصادی، اجتماعی و گردشگری مناطق مختلف شناخته میشوند. استان زنجان با دارا بودن ظرفیتهای طبیعی، فرهنگی و تاریخی فراوان، میتواند با برنامهریزی هوشمندانه، بهرهوری از این رویدادها را افزایش دهد و به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند.
انتهای پیام
نظرات