به گزارش ایسنا، این شرکت کانادایی اعلام کرد این اقدام، بخشی از یک تغییر سازمانی برای بستن دفاتر در کشورهای کوچک است و به حمایت از پروژههایی که به آنها متعهد شده است، به ویژه متروی تلآویو، ادامه خواهد داد. اما منابع آگاه به رسانه اسرائیلی «گلوبز» گفتهاند فشار سنگین وارده بر شرکتهای غربی برای توقف فعالیت در «اسرائیل» به دلیل جنگ غزه، عامل این تصمیم بوده است.
شرکت WSP یکی از بزرگترین مشاوران مهندسی جهان است که که سهامش در بورس تورنتو معامله میشود و ۷۰ هزار کارمند در ۵۰ کشور از جمله ۱۵۰ کارمند در «اسرائیل» دارد. این گروه، ۲۵ سال پیش، فعالیتش را در «اسرائیل» آغاز کرد و مجموعهای از پروژهها از جمله ساخت خط آهن پرسرعت اورشلیم-تلآویو، شبکه قطار سبک اورشلیم و خط قرمز قطار سبک تلآویو را مدیریت، برنامهریزی و نظارت کرد و دو سال قبل هم در مناقصه مدیریت خط مترو M2 برنده شد. این شرکت بینالمللی، در طول این سالها، دفتری در «اسرائیل» تاسیس کرده بود، اکنون اعلام کرده است قصد دارد یک تغییر سازمانی در این منطقه ایجاد کند و شعبه محلی تعطیل خواهد شد و این شرکت به ارائه خدمات برای پروژه مترو ادامه خواهد داد و بقیه فعالیتهایش به یک شرکت جدید اسرائیلی منتقل میشود.
شرکت WSP در سالهای اخیر، توسط سازمانهای طرفدار فلسطین به عنوان «حامی آپارتاید» هدف قرار گرفت و این فشار با ادامه جنگ قویتر شده است. این شرکت تنها شرکتی نیست که هدف فشارهای سیاسی ضد اسرائیلی قرار گرفته است. تقریبا همه شرکتهای اروپایی فعال در «اسرائیل» با کارزارها و فشارهای شدید روبرو هستند که گاهی اوقات از سوی اتحادیههای کارگری و سرمایهگذاران نیز دنبال میشود. برای مثال، در اسپانیا، مشاوران مهندسی و توسعه زیرساخت COMSA، به دنبال فشارهای سیاسی، از پروژه قطار سبک شهری خط آبی در اورشلیم کنارهگیری کردند.
بر اساس گزارش گلوبز، شرکتهای اسرائیلی، با وجود تجربه قابل توجهی که در برنامهریزی و ساخت سیستمهای حمل و نقل عمومی کسب کردهاند، قادر نخواهند بود به تنهایی بار این بار را به دوش بکشند و اکنون نگرانی در مورد نیروهای کاری، مدیران و مهندسانی که پروژهها را رهبری خواهند کرد و همچنین منافع کلی اقتصاد وجود دارد. بدون رقابت گسترده بینالمللی، کیفیت اجرا آسیب خواهد دید و در عین حال، هزینه بسیار بیشتری وجود خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات