اصغر ابراهیمی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی برای بسیاری از دانشآموزان کلاس اولی با نشاط و هیجان همراه است، اما در برخی موارد با اشک، دلدرد و امتناع از رفتن به مدرسه مواجه میشویم، بهویژه در کودکانی که تجربه پیشدبستانی نداشتهاند.
وی با بیان اینکه براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی دی اس ام فایو اگر نگرانی کودک درباره جدایی از والدین بیش از چهار هفته ادامه پیدا کند و موجب اختلال در تحصیل و روابط شود، میتوان آن را اختلال اضطراب جدایی دانست، افزود: مقداری اضطراب در همه انسانها طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ اما سبک رشدی ناایمن کودک و همچنین اضطراب والدین میتواند از عوامل اصلی بروز این مشکل باشد.
ابراهیمی افزود: تغییر محیط و ورود به مدرسه جدید، نگرانی والدین و انتقال آن به کودک، رویدادهای استرسزای خانوادگی مانند تنش بین والدین یا از دست دادن یکی از اعضای خانواده، خداحافظیهای طولانی و ترس از سلامت والدین از دلایلی است که میتواند اضطراب جدایی را در کلاس اول پررنگتر کند.
وی با تاکید بر اینکه اضطراب جدایی در صورت تداوم میتواند به افت تحصیلی و کاهش عزت نفس منجر شود، خاطرنشان کرد: والدین باید در هماهنگی با معلمان عمل کرده و از سرزنش و تمسخر کودک بپرهیزند. همچنین بهتر است خداحافظیها کوتاه و مطمئن باشد و والدین از پنهانی ترک کردن محیط اجتناب کنند.
این متخصص روانشناسی یادآور شد: پیش از بازگشایی مدرسه، بازدید کودک از فضای مدرسه، تماشای فیلمها و کارتونهای مرتبط با مدرسه، قصهگویی و همچنین آموزش تمرینهای تنفسی میتواند مفید باشد. مهمتر از همه اینکه والدین ابتدا اضطراب خود را کنترل کرده و هنگام صحبت از مدرسه از کلمات مثبت استفاده کنند.
ابراهیمی به معرفی چند بازی خانگی برای کاهش اضطراب جدایی پرداخت و گفت: بازیهایی مانند قایمموشک، بازی خداحافظی نمایشی، نقشآفرینی معلم و دانشآموز، بازی زمانسنج و قصهگویی میتواند به کودک کمک کند. البته این بازیها باید کوتاهمدت، بدون فشار و همراه با تحسین و پاداش باشد.
انتهای پیام
نظرات