• دوشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۴ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404070704440
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

آغاز بازنگری کامل محتوای درسی پایه اول ابتدایی

آغاز بازنگری کامل محتوای درسی پایه اول ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،گفت: تربیت «معلم زندگی» راهبرد کلان نظام تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش امروز، دوشنبه هفتم مهر ماه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که با حضور جمعی از اساتید، دانشجومعلمان و مسئولان حوزه آموزش عالی برگزار شد با تأکید بر این‌که تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت از مسیر تربیت معلم توانمند، اخلاق‌مدار و آشنا با فناوری می‌گذرد، گفت: آموزش و پرورش امروز به دغدغه نخست دولت و ملت تبدیل شده و باید معلمانی تربیت کنیم که فراتر از آموزش کتاب، معلمان زندگی و الگوی جامعه باشند.

کاظمی در این مراسم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام خمینی(ره)، دانشگاه شهید رجایی را از ارکان راهبردی نظام تعلیم و تربیت کشور توصیف کرد و گفت: این دانشگاه نه‌تنها مأموریت تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد را بر عهده دارد، بلکه وظیفه دارد با پیوند دانش، مهارت، اخلاق و فناوری، معلمانی را تربیت کند که زمینه‌ساز تحول در مدرسه و جامعه باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت نگاه فلسفی به تعلیم و تربیت، افزود: بسیاری از چالش‌های فردی و اجتماعی ریشه در غفلت از هدف آفرینش و فلسفه زندگی دارد.

وی ادامه داد: مأموریت آموزش و پرورش این است که با تربیت معلمان مؤمن، آگاه و متعهد، نسل آینده را از این غفلت نجات دهد و مسیر رشد، تفکر و تعالی را هموار سازد.

کاظمی با بیان این‌که آموزش و پرورش در سال‌های اخیر به اولویت نخست دولت تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: تمام استانداران و مدیران ارشد کشور امروز دغدغه آموزش دارند و صدها ساعت از وقت رئیس‌جمهور و دولت به این حوزه اختصاص یافته است. این توجه ویژه باعث شده آموزش و پرورش در صدر مسائل ملی قرار گیرد و گفتمان ارتقای کیفیت به مطالبه‌ای عمومی بدل شود.

کاظمی توسعه عدالت آموزشی را یکی از اولویت‌های راهبردی وزارتخانه دانست و گفت: بازنگری کامل در محتوای درسی پایه اول ابتدایی آغاز شده و اجرای آزمایشی آن در جریان است.

وی با تأکید بر نقش بی‌بدیل معلم در ارتقای کیفیت نظام آموزشی، افزود: امروز معلم باید فراتر از انتقال دانش، مسلط بر فناوری‌های نوین، فضای مجازی و روش‌های نوآورانه تدریس باشد تا بتواند در مسیر تحول آموزشی اثرگذار باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان، خاطرنشان کرد: در حالی که میانگین جهانی سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای از آموزش متوسطه بیش از ۶۰ درصد است، این شاخص در کشور ما همچنان پایین است و بخش مهمی از بیکاری فارغ‌التحصیلان به همین مسئله بازمی‌گردد.

وی افزود: از این رو براساس برنامه هفتم توسعه، باید تا پایان این برنامه ۵۰ درصد دانش‌آموزان وارد رشته‌های مهارتی شوند و در همین راستا ظرفیت پذیرش دانشگاه شهید رجایی تقریباً دو برابر شده است.

کاظمی  از برنامه وزارتخانه برای تأسیس شعبه های دانشگاه شهید رجایی در استان‌های مختلف متناسب با نیازهای منطقه‌ای خبر داد و گفت: بازمهندسی سرفصل‌های آموزشی، استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه در تدوین محتوای درسی و گسترش همکاری با بخش خصوصی، صنعت و خدمات از دیگر برنامه‌های در دست اجراست.

وی با تأکید بر ضرورت تحول همه‌جانبه در مدرسه و نظام تعلیم و تربیت کشور، اظهار کرد: هدف ما تربیت معلمی است که نه‌تنها آموزگار کتاب، بلکه معلم زندگی، الگوی اخلاق و شخصیت اجتماعی باشد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، به گفته کاظمی؛ اگر دانشگاه‌ها مأموریت راهبردی خود را به‌درستی انجام دهند، جامعه می‌تواند مسیر رشد فرهنگی و اجتماعی خود را شتاب ببخشد و به قله‌های پیشرفت و تعالی دست یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha