سالار قاسمی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه از مجموع ۸۲ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه، ۱۱ هزار و ۳۷۸ نفر ناشنوا هستند که در مقطع پیش دبستانی ۷۴۶ نفر، ابتدایی ۱۹۷۶ نفر، متوسطه اول ۶۴۰ و در مقطع متوسطه دوم نیز ۵۶۱ نفر در مدارس استثنایی تحصیل میکنند گفت: برخی از این کودکان ناشنوای مطلق نیستند که به آنها کم شنوا گفته میشود و در مدارس عادی به عنوان مدارس فراگیر مشغول تحصیلند، یعنی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل میکنند که در مدارس ابتدایی ۳۷۷۴ نفر، متوسطه اول ۱۹۵۵ و در مقطع متوسط دوم نیز تعداد آنها به ۱۷۲۱ نفر میرسد.
وی با بیان اینکه بیش از ۳۹۰۰ دانشآموز ناشنوا در مدارس استثنایی تحصیل میکنند افزود: بیش از ۷۴۰۰ نفر هم در مدارس فراگیر تحصیل میکنند.
ارائه خدمات ویژه به دانشآموزان استثنایی
اختصاص منشی و وقت اضافه در امتحانات نهایی به دانشآموزان ناشنوا
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره خدمات ارائه شده به این دانشآموزان ادامه داد: برای اولین بار در 4 استان فارس، قزوین، زنجان و خراسان رضوی دوره پیش دبستانی تخصصی و مستقل ایجاد کردیم تا خدمات از بدو تشخیص وجود داشته باشد و اینگونه تشخیص از سنین پایینتر صورت میگیرد؛ کتابهای درسی را مناسبسازی میکنیم تا با توجه به اینکه این قشر ناشنوا هستند بتوانند بر اساس ویژگی های روانشناختی خود درس بخوانند.
وی در خصوص اختصاص خدمات ویژه به این قشر نیز گفت: منشی و وقت اضافه در امتحانات نهایی برای این دسته از دانشآموزان در نظر گرفته شده است. همچنین تدوین کتابهای تخصصی راهنمای معلم، تربیت شنوایی و گفتار و زبان برای معلمان، بستههای آموزشی ویژه برای معلمان پذیرا ( معلمان مدارس عادی که میخواهند به این دانشآموزان درس دهند)، تهیه تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی بهروزتر برای این دانش آموزان، در نظر گرفتن چند ساعت معلم رابط برای دانش آموزان فراگیر، تاسیس و توسعه رشتههای دوره متوسطه دوم در هنرستانهای استثنایی که متناسب با این افراد باشد، تالیف کتاب زبان آموزی دوره ابتدایی و اقدامات دیگری از جمله دورههای تخصصی پیش دبستانی ویژه آموزگاران، برگزاری دورههای توانمندسازی کادر اجرایی و معلمان استثنایی و فراگیر، هوشمندسازی کلاسها متناسب با این دانش آموزان و تالیف کتاب زبان آموزی دوره ابتدایی شش پایه را در دستور کار داریم.
از خلاءهای آموزشی تا توانبخشی و ارتباط با جامعه، مشکل دانش آموزان کمشنوا و ناشنوا
قاسمی با اشاره به مشکلات این قشر گفت: از جمله مشکلات این افراد وجود خلاءهای آموزشی و تجهیزات کمک شنیداری است که کامل نیست. مشکل دیگر کمبود نیروهای توانبخشی مانند کار درمانگر و گفتار درمانگر است که در این خصوص رایزنیهایی با سازمان امور اداری استخدامی انجام گرفته است. کاشت حلزون شنوایی و خرید سمعک برای اولیاء هزینهها دارد که بخشی با کمک بهزیستی و خیرین پرداخت میشود ولی به هر حال در این زمینه خلاءهایی هنوز وجود دارد که باید پر شود. کمبود نیروهای متخصص، همچنین مشکل برقراری ارتباط با جامعه از دیگر مشکلات این کودکان است.
نحوه جبران کمبود نیرو در مدارس استثنایی
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۶۰ کلاس درس برای دانش آموزان با آسیب شنوایی در مدارس استثنایی وجود دارد افزود: کمبود نیروی انسانی دانش آموزان استثنایی را از سه طریق حقالتدریس معلمان ویژه دانشآموزان استثنایی، به کارگیری دانشجو معلمان سال آخر و سرباز معلمان جبران میکنیم.
برقراری ارتباط، بزرگترین چالش دانشآموزان ناشنوا
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سختی در برقراری ارتباط موثر، بزرگترین چالش این دانش آموزان است ادامه داد: زبان اشاره ایرانی، چالشی جدیست. کند شدن سرعت تدریس در این بچهها، نیاز به تکرار مطالب، اطمینان از درک همه دانش آموزان شنوا و ناشنوا، دشواری در ارزیابی واقعی یادگیری بچهها، به روز کردن منابع آموزشی، برقراری ارتباط عاطفی با دانشآموزان و... چالش هایی است که دانش آموزان با آسیب شنوایی با آنها مواجه هستند.
شناسایی حدود ۱۰ هزار دانش آموز استثنایی با سنجش سلامت
قاسمی با بیان اینکه امسال با سنجش انجام شده حدود ۱۰ هزار دانش آموز استثنایی شناسایی شدند عنوان کرد: ۳۷۵ نفر به عنوان دانش آموز ناشنوای مطلق در مدارس استثنایی و ۵۵۸ نفر نیز کم شنوا شناسایی شدند که به مدارس تلفیقی و فراگیر میروند. همچنین تعداد کل معلمان، کادر اجرایی، مدیر و ... مدارس استثنایی ۲۳ هزار همکار فرهنگی هستند که به دنبال آموزش تخصصی به این معلمان هستیم.
لزوم تجدیدنظر حقوق و مزایای معلمان استثنایی
فوقالعاده شغل برای این معلمان لحاظ شود
وی در خصوص مشکلات معلمان اظهار کرد: از گذشته امتیازاتی بدلیل سختی کار معلمان استثنایی به آنها داده شده و دارای سنوات ارفاقی هستند اما با توجه به سختی کار و شرایطی که دارند کفاف سختی کار معلمان استثنایی را نمیکند و نیازمند این هستیم که فوق العاده شغل خاص برای معلمان استثنایی در نظر گرفته شود. حتی در بحث رتبه بندی قدری با سایر معلمان عادی تفاوت داشته باشند؛ مهمترین مسئله همکاران از نظر بحث رفاهی و حقوق و مزایا است و صرفا سنوات ارفاقی نمیتواند به عنوان یک جبران کننده زحمات آنها باشد و لازم است در بحث حقوق و مزایای این افراد تجدید نظری صورت بگیرد که پیگیر آن هستیم.
انتهای پیام
نظرات