به گزارش ایسنا، بابک اعطا، فرزند احمد محمود از پدر و خانهای که یاد او را حفظ کرده میگوید. از رختخوابی که مادر بهجای پدر تبعیدی و بدون عدم سوءپیشینه میانداخت، تا روزگاری که در زمان جنگ همه فامیل را از اهواز به خانه کوچکش در تهران دعوت کرد، تا از دست دادن برادرش و رفتن به جبهه برای نوشتن «زمین سوخته» و سه روز تب کردن وقتی میخواست از مرگ برادر بنویسد. او میگوید: «خیلیها دلشان نمیخواست احمد محمود، احمد محمود شود. اما او احمد محمود شد و ماند؛ نویسنده و انسانی با شرافت و صداقت.»
«رایانه» واژه بیاصل و نسبی نیست
مصطفی عاصی میگوید: کار اصلی کامپیوتر بهنظم درآوردن دادهها است و «رایانه» هم به معنای به نظم درآوردن است. این واژه از فارسی میانه گرفته شده و واژه بیاصل و نسبی نیست.
چرا «ژولیت و شاه» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیست؟
اشکان رهگذر که انیمشین «ژولیت و شاه» او به تازگی از جشنوارهای در گرجستان دو جایزه گرفته از رد شدن فیلمش در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان خبر داد.
سهم ایران از بازار جهانی محصولات انیمیشن چقدر است؟
در حالی که صنعت انیمیشن جهانی، بخش عمده درآمد خود را از طریق فروش محصولات جانبی به دست میآورد، سهم ایران از این بازار پررونق تقریباً صفر درصد است. تهیهکننده انیمیشن «پسر دلفینی» با اشاره به تولید ۱۴۰ هزار عروسک با استانداردهای بینالمللی میگوید: «ما هنوز به صنعت مربوطه دست نیافتهایم و تنها طراحی محصول در ایران انجام میشود».
مرتکب یک اشتباه راهبردی شدیم
«ما در کشور مرتکب یک اشتباه راهبردی شدیم!» این نکته را دبیر جشنواره کودک و نوجوان میگوید و توضیح میدهد چطور تفکیک نکردن فیلم کودک از نوجوان، باعث شده مخاطبان نوجوان از دیدن فیلمهای جشنواره رضایت کمتری داشته باشند.
جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان می ماند؟
جشنوارهای در «سرزمین هیچکس»!
جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان امسال در سکوت تبلیغاتی و به نظر بیرغبتی مدیریتی برگزار شد؛ گویا برگزاری این رویداد فرهنگی برای مسئولان شهری بیشتر به یک تکلیف شبیه است تا یک فرصت.
صالحی تکذیب کرد: رائد فریدزاده نمیرود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد شایعههای اخیر مبنی بر رفتن رائد فریدزاده از سازمان سینمایی گفت: خبرهای غیررسمی تغییر معاون سینمایی را صراحتاً تکذیب میکنم. ایشان با قوت دارند کار خود را ادامه میدهند.
سند ملی اسباببازی در آستانه ابلاغ/ مقابله با واردات بیرویه و قاچاق
تدوین و تصویب اولیه «سند ملی ساماندهی حوزه اسباببازی» پس از نزدیک به دو سال کار در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛ سندی که به گفته معاون فرهنگی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف رفع موانع تولید، مقابله با واردات بیرویه و قاچاق و همچنین تقویت هویت فرهنگی و زیستبوم ملی این صنعت طراحی شده و قرار است تا پایان سال جاری برای اجرا ابلاغ شود.
پایان فعالیت زیرزمینی اتاقهای فرار/ ردهبندی سنی ۲۵+ فعال میشود
اتاقهای فرار در آستانه ورود به مرحلهای تازه از نظارت و قانونمندی قرار دارند؛ آییننامهای برای ساماندهی آنها تدوین شده که علاوه بر مجوز فعالیت، نظام ردهبندی سنی را هم شامل میشود و حتی رده مثبت ۲۵ را برای برخی بازیها پیشبینی کرده است. معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، از نهایی شدن این آییننامه خبر داده و همزمان به دیگر برنامههای بنیاد از جمله بازنگری اساسنامه، پیگیری سند ملی اوقات فراغت و ... اشاره کرده است؛ مجموعه اقداماتی که او هدف نهایی آن را حمایت از صنعت بازی و جلوگیری از مهاجرت بازیسازان عنوان میکند.
مردم پرچم ایران را چگونه میبینید؟
همزمان با سالروز تعیین رنگ پرچم ایران، روایتهای مردمی از این نماد ملی نشان میدهد که هر نسل و هر تجربه، دیدگاه خاصی به سه رنگ سبز، سفید و سرخ دارد؛ از خاطرههای شخصی و جمعی تا برداشتهای امروزی که در زندگی روزمره بازتاب پیدا میکند و با وجود تفاوتها اما همه را گرد مفهوم مهم «پرچم سه رنگ ایران» دور هم جمع میکند.
بر سر قبری گریه میکنیم که مُرده در آن نیست!
چشمه علی، رگِ حیات شهر کهن ری و پناهگاه هزاران ساله مردمان این سرزمین، امروز به سکوتی تلخ فرو رفته است. سه سال از خشک شدن کامل این میراث ملی میگذرد؛ چشمهای که روزگاری نهتنها منبع آب و طراوت، که گرهگاه تمدن، تجارت و هنر بود. اکنون توسعۀ شتابزده شهری و بیتوجهی به ظرفیتهای محیطی، بسترش را به گودالی خاموش بدل کرده است، اما آیا میتوان این تمدن چندهزار ساله را احیا کرد؟
نمایش دندان ۴۰ هزار ساله، سرِ سرباز هخامنشی، مومیایی مرد نمکی و جامهای طلایی
موزه ملی ایران پس از گذشت سه ماه تعطیلی، سرانجام با نمایش ۳۳۰ شیء شاخص بازگشایی شد. برخی از این آثار برای نخستین بار است که از مخزن این موزه خارج شده و به نمایش گذاشته میشود. در میان این مجموعه، سنگنگاره سر سرباز هخامنشی، حلقه زرین قدرت ایلامی، جامهای طلایی حسنلو و مارلیک و پارچههای زربفت صفوی، و دندان انسان نئاندرتال از شاخصترین آثار به نمایش درآمده است.
بیتوجهی به مصوبه شورای شهر؛ دیرزیستان تهران نابود میشوند
کمتوجهی و خشکسالی، درختان دیرزیست تهران را در معرض نابودی قرار داده است. با آنکه شورای شهر تهران، «ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران» را مصوب کرده اما فعالان میراث فرهنگی میگویند پیرو این مصوبه، برای شناسایی و نجاتبخشی و ثبت این درختان، به عنوان میراث طبیعی تهران، نه تنها اقدامی تاثیرگزار صورت نگرفته که بسیاری از آنها در طول این سالها از بین رفتهاند.
هیرکانی در خطر است!
پس از انتشار تصاویری از جادهکشی بدون مجوز در محدوده «گشت رودخان شفت» و یکی از سایتهای ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی، انتقادها نسبت به ضعف نظارت و حفاظت از این میراث طبیعی شدت گرفت. مدیر پایگاه میراث جهانی جنگلهای هیرکانی، با تأکید بر پیامدهای زیستمحیطی و حقوقی این اقدام، هشدار داد: «ادامه چنین پروژههایی، روند الحاق سایتهای جدید از جنگلهای هیرکانی را به پرونده با مانع جدی مواجه میکند، و خطر خروج این اثر از فهرست میراث جهانی را به دنبال دارد.»
«آناهیتا» از آبهای گرم سرعین حظی نمیبرد
رئیس گروه باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: محوطه باستانی آناهیتا در شهر سرعین شامل لایههایی از هزاره دوم قبل از میلاد تا قرون میانی دوره اسلامی است و این ظرفیت را دارد که به سایت - موزه تبدیل شود تا گردشگرانی که برای استفاده از چشمههای آب گرم به سرعین میروند، از این مجموعه باستانی هم دیدن کنند.
امیدوارم «ساطور» خودش سانسور نشود!
تهیهکننده برنامههای تلویزیونی «صدبرگ»، «رادیو هفت» و «رادیو شب» درباره پخش برنامه جدید خود با عنوان «ساطور» که در فضای مجازی منتشر میشود، میگوید: ترجیح دادیم به یوتیوب برویم که امکان پخش بیدردسر برنامه برای مخاطبان گسترده را فراهم میکند. این مدیوم بستر پخشی است که هم در ایران و هم در دنیا شناخته شده و محبوب است.
مرز «وایرالبازی» برنامههای تلویزیون کجاست؟
رشد چشمگیر استفاده از شبکههای اجتماعی، برخی از برنامههای تلویزیون را به تقلا برای دیدهشدن در فضای مجازی و تولید محتوای وایرال، حتی به قیمت ایجاد حاشیههای غیرمرسوم واداشته است.
۶ حاشیه و اتفاق مهم تلویزیون در نیمه نخست سال ۱۴۰۴
در مرور رخدادهای نیمه نخست سال ۱۴۰۴ رد پای اتفاقات سیاسی و رویدادهای ورزشی و البته بازگشت یک سریال پربیننده دیده میشود.
بودجه، کیفیت یا شفافیت؛ کدام در صداوسیما کافی نیست؟
رییس سازمان صداوسیما در حالی از کافی نبودن بودجه این سازمان سخن گفته است که بحثهای فراوانی درباره شفافیت در هزینهکرد این بودجه و کیفیت محتوای حاصل از آن وجود دارد.
افزایش ۲۰ میلیاردی گرانترین تابلوی سهراب سپهری در ۵ سال
سهراب سپهری، از چهرههای شاخص نقاشی مدرن ایران، با کارنامهای برجسته در عرصه هنر معاصر، همواره حضوری موثر و مستمر در بازار هنر داشته است. اگرچه در دورههایی آثار او موفق به ثبت رکورد گرانترین فروش در حراجیها نشدهاند اما ارزشگذاریهای قابل توجه و مکرر این آثار، نقشی کلیدی در پویایی و ثبات بازار هنر مدرن ایفا کرده است.
پیشنهادهایی برای خواندن:
ماجرای فرار یک خلبان از موشک هدایت شونده
گزارشی از نامگذاری وزارتخانهها
صدایی که دیکتاتوریها نتوانستند خاموش کنند
اولین خبر رسمی از فیلمی با بازی پریناز ایزدیار
ترکهای که سهراب در مدرسه خورد
درباره خلبانی که تا آخرین نفس جنگید
راههایی برای یک منتقد خوب بودن
ماجرای آخرین لبخند شهید همدانی چه بود؟
انتهای پیام
نظرات