• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404072817957
  • خبرنگار : 71955

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان خبر داد

تدوین سه سند راهبردی در حوزه زنان و خانواده؛ پوشش زنان فرهنگی و دختران دانش‌آموز

تدوین سه سند راهبردی در حوزه زنان و خانواده؛ پوشش زنان فرهنگی و دختران دانش‌آموز

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان از تدوین سه سند راهبردی در حوزه زنان و خانواده خبر داد و گفت: این اسناد در حال طی کردن مراحل نهایی تایید و تصویب هستند که زنان فرهنگی، دانشجو معلمان زن، آموزش یاران نهضت، کارکنان زن و دانش آموزان دختر را پوشش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، میترا تیموری در نشستی با موضوع فعالیت‌ها و عملکرد یکساله حوزه امور زنان وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، زن فرهنگی خود را کنش‌گر می‌داند و از این منظر بسیار مهم است، به زن فرهنگی به عنوان انتقال دهنده دانش و علم نگاه نمی‌کنیم بلکه این افراد که یکی از مخاطبان هستند، ایمان، عزت و کرامت و روحیه جهادی را به نسل جوان منتقل می‌کنند، همانطور که نقش مادری را در خانه دارند و محور خانواده هستند در آموزش و پرورش محور هستند.

وی با بیان اینکه کارکنان و کارشناسان زن در تمام رده‌ها حضور دارند و نقش موثری در آموزش و پرورش و سطوح مدیریتی دارند افزود: تاکید ما بر دختران مناطق محروم و شبانه روزی و البته همه دخترانی است که در پهنه آموزش و پرورش مشغول به تحصیل هستند و آنچه در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد.

تیموری با بیان اینکه در حوزه زنان ویژه‌تر دختران را می‌بینیم و به عدالت و عدالت محوری تاکید ویژه داریم ادامه داد: دو دانشگاه وابسته داریم که بخش عمده آن‌ها دانشجو معلمان زن هستند که بسیار برای ما اهمیت دارند. دانشجو معلمان زن و دختران دانش‌آموز نه تنها مخاطبان آموزش بلکه معماران اصلی تعلیم و تربیت هستند و اعتقاد داریم آنان محرک توسعه جامعه هستند بنابراین تلاش می‌کنیم به گونه‌ای زمینه برای آن‌ها فراهم شود که بتوانند در بهترین سطح و با کیفیت بالا آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا منشأ توسعه و تحول باشند. این ماموریت ماست تا فردا را درخشانتر بسازیم.

وی گفت: برنامه‌هایی که الان وجود دارد، بخشی مربوط به گذشته بوده که مستمرا آن‌ها را ادامه می‌دهیم و بخشی هم برنامه‌های تحولی است که مسیر خوبی پیش‌رفته است. حوزه زنان حتی در زمان جنگ پا به پای معاونان و وزیر پیش رفت، برنامه‌ها را به سرانجام رساند اما یک مقداری شروع برنامه‌ها کیفیت متفاوتی داشت اما نه اینکه افت پیدا کند بلکه اولویت بندیها جابجا شد و مسیر ترسیم شده ادامه و نگاهمان مقداری تغییری کرد و برنامه‌های جدیدتری هم لحاظ شد.

تیموری عنوان کرد: برای آنکه سیاست‌های کلی دستگاه در حوزه زنان، خانواده و جمعیت را به طور مناسبی ترسیم کنیم نیاز داشتیم یک سری برنامه‌های راهبردی داشته باشیم. درست است که تکیه می‌کنیم به اسناد بالادستی مثل سند تحول بنیادین و قانون جوانی جمعیت ولی نیاز بود در حوزه زنان هم اسناد راهبردی نوشته شود تا هر ساله برنامه‌ها استمرار داشته باشد و یک پیوستگی و انسجامی بین برنامه ها باشد، بنابراین سه سند راهبردی را تدوین کردیم؛ هر سه سند تدوین و به استحضار مقام عالی وزارت و تعدادی از مشاوران رسیده، در حال طی کردن مراحل نهایی تایید و تصویب است و در آینده نزدیک انتظار داریم با حضور معاونین رئیس جمهور، رئیس جمهور و سرکار خانم دکتر بهروزآذر و خانم دکتر دستجردی رونمایی شود.

وی با بیان اینکه سندها شامل سند راهبردی زنان و خانواده است که برای چهار سال نوشته شده و سالانه برش‌هایی عملیاتی می‌شود افزود: به نظر می‌رسد سند جامعی است که تمامی مخاطبان از جمله زنان فرهنگی، دانشجو معلمان زن، آموزش یاران نهضت، کارکنان زن و دانش آموزان دختر را پوشش می‌دهد. سند راهبردی جوانی جمعیت را داریم که این سند با استناد به قانون جوانی جمعیت و اسناد بالادستی داخلی خود آموزش و پرورش، نوشته شده؛ تکلیف قانونی داشتیم که پیوست فرهنگی قانون جوانی جمعیت را بنویسیم که مطالبه‌ای از مراجع نظارتی ذیربط بود.

مشاور وزیر در حوزه زنان با بیان اینکه انتظار داریم بعد از امضای این تفاهم نامه، با انسجام بیشتری در موضوع قانون جوانی جمعیت و با بسیج منابع دستگاه، کار را پیش ببریم گفت: موضوع ماده ۳۳ قانون جوانی جمعیت، تغییر محتوای کتب درسی براساس موضوعات جوانی جمعیت و تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی است.

تیموری به پایش آماری حوزه زنان و وضعیت دختران اشاره کرد و گفت: همه برنامه‌ها با اعتنا به آمار درست برنامه‌ریزی می‌شود و اگر آمار درست نباشد برنامه ریزی درست نیست، بنابراین براساس داده‌های آماری سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ پنج جلد کتاب قطور ۴۰۰ صفحه‌ای را استخراج کردیم و وضعیت زنان و دختران را پایش کردیم؛ کمیت دختران، کیفیت فضاهای آموزشی و... و هر داده و هر رقمی که به حوزه دختران و زنان مرتبط بود را در این کتاب قرار دادیم و قصد داریم هر سال بر اساس داده‌های آماری کامل تر شود.

وی با بیان اینکه نکته جالب این پایش‌ها این بود که تعدادی از آمارهای لازم برای برنامه ریزی وجود نداشت و نگارش و استخراج این آمارها و کلاسه کردن آن‌ها نشان داد در کجا ضعف داریم تا سفارش های لازم به حوزه مربوطه داده و کار انجام شود ادامه داد: با کمیسیون قرآن در زمینه اجرای طرح قرآنی «نورا» که در راستای اجرایی سازی سند راهبردی توسعه آموزش قرآنی کشور است، همکاری و برنامه بسیار خوب، جذاب و خلاقانه‌ای برای دختران در نظر گرفتیم و هدف این است که از شیوه های نو و بازی‌های فناوری خلاقانه برای حفظ قرآن توسط دختران، نهادینه کردن آموزه های قرآنی در وجود دختران و راغبتر شدن به آموزه های قرآنی کمک بگیریم. بودجه کاملا بسته و ارتباط با حوزه برقرار شد و این برنامه برای اجرا تدوین شده بود و اکنون اجرایی می‌شود.

تیموری با بیان اینکه معتقدیم در حوزه زنان اتفاقی رخ نمی‌دهد مگر آنکه تمامی نهادها به آموزش و پرورش کمک کنند گفت: با مرکز امور زنان وزارت کشور ارتباط گرفته شده و در نهایت منجر به انعقاد قرارداد چهار طرح ویژه دختران شد. چهار طرح بسیار مهم که یکی از آن‌ها طرح ملی دختران آگاه، خانواده پایدار یک مداخله جامع توانمندسازی سلامت ویژه دوران بلوغ برای دختران به ویژه برای دختران مدارس شبانه روزی و مناطق محروم است که این بسته آموزشی، فرهنگی و مادی به بهداشت باروری دختران در آینده و هم سلامت کنونی دختران کمک می‌کند. آموزش را برای دختران، برای والدین و معلمان داریم و این طرح با کمک وزارت کشور اجرا می‌شود که هزینه آن برعهده وزارت کشور است اما با توجه به گستردگی مخاطبین و نابسنده بودن کمک، با کمک اداره کل سلامت و تندرستی نیز بخشی از کار پیش می‌رود و بخشی دیگر را با کمک مدیر کل عشایر پیش می‌بریم که ویژه دختران عشایر است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به بهداشت دختران همواره جزو برنامه‌هاست افزود: آموزش بهداشت دوران بلوغ به دختران را با استفاده از ماماهای مورد تایید وزارت بهداشت و اداره کل تندرستی آموزش‌ها انجام می‌دهیم.

تیموری به رویداد ملی دختران اشاره کرد که بیشتر بحث کنشگری جمعی دختران برای حل مسئله است و گفت: همچنین طرح دیگر آموزش و استعدادیابی بازی سازی است؛ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای دختران و زنان فرهنگی علاقمند و افرادی که به لحاظ علمی حدی از دانش فناوری را دارند، دوره‌هایی را شامل چگونگی ساخت بازی های رایانه‌ای دارد که در نهایت این طرح منجر می‌شود افرادی که استعداد لازم را دارند و خوش درخشیدند به مراجع کارآفرینی معرفی و بستر کارآفرینیشان را فراهم می‌کنیم و امیدواریم در نهایت به بورسیه کردن تعدادی از این دختران و بانوان فرهنگی بینجامد.

تیموری با بیان اینکه طرحی دیگر با همکاری گروه «رو به راه» در حال انجام است افزود: دختران دهه هشتادی آموزش دیده، دختران مناطق ۳۲ گانه هدف نماد را شناسایی و در یک رویداد مجازی حضور پیدا می‌کنند، در واقع آموزش همسال به همسال است ولی با نظارت مشاورین مجرب انجام می‌شود تا دانش آموز بدون اینکه مشکل خاص و حتی انگی به او بخورد، در یک فرایند و رویدادی قرار بگیرد که دچار آسیب‌های روانی اجتماعی نشود و اگر هم زمینه این کار در دختر دانش آموزی وجود دارد با آموزش هایی که می‌بیند، از آن مرحله به خوبی گذر کند.

تیموری با بیان اینکه از همان روز آغاز جنگ، ۶۱ رویداد در کل کشور اجرا شد ادامه داد: استان‌ها بسیار فعال بودند و محتوای متنوعی از جمله کتاب‌های صوتی با محوریت مقاومت دخترانه تولید و منتشر شد.

وی به برنامه‌های متعدد دیگر حوزه دختران اشاره کرد و گفت: معتقدیم بانوان توانمند در مناطق مختلف باید در جایگاه‌های مدیریتی مورد توجه قرار گیرند و تلاش ما این بوده که هم نیازهای دختران دانش‌آموز و زنان فرهنگی را پاسخ دهیم و هم از ظرفیت خود آنان برای ارتقاء نظام آموزشی استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha