به گزارش ایسنا،منوچهر محمدی تهیهکننده سینما درباره لزوم تولید آثار سینمایی با محوریت موضوعات شهری عنوان کرد: در دنیا پدیدهای شکل گرفته که مال امروز نیست؛ سالهاست که زندگی بشر از حالت روستایی به سمت شهرنشینی رفته و این روند در همه جای جهان وجود دارد. معادله معکوس شده؛ یعنی روستاها کوچکتر و کمجمعیتتر شدهاند و مهاجرتها به شهرها افزایش یافته است.
او افزود: زندگی شهری قواعد، ساختارها و مناسبات خاص خود را دارد؛ از گسترش شهرها به سمت کلانشهرها گرفته تا موضوعاتی مثل وسایل نقلیه عمومی و خصوصی، ترافیک، زباله و نظافت شهر که مجموعهای از این مسائل، هنجارها و ناهنجاریهایی را پدید میآورد که پرداختن به آنها از طریق فیلمسازی بسیار کمککننده است. فیلمساز میتواند چه در قالب مستند و کوتاه و چه در قالب انیمیشن یا سینمایی، بخشی از مشکلات و معضلات کلانشهرها را مطرح کند. این کار کمک میکند تا مدیران شهری به شکل ملموستری با واقعیتها و مشکلات آشنا شوند.
تهیهکننده سینما توضیح داد: همه جای دنیا برگزاری جشنوارههای موضوعی در حوزه سینما، کتاب، ادبیات یا موسیقی مرسوم است. در هر رشته فرهنگی و هنری، مجموعهای از فعالیتها در طول سال در هر کشور انجام میشود. جشنوارهها بیشتر چنین رویکردی دارند که اگر چند هدف اصلی برایشان قائل باشیم، یکی از آنها این است که از میان آثار تولیدشده در هر حوزه، آثار شاخص را با سیاستگذاری مشخصی انتخاب کنند تا زمینه ارتقای آن حوزه فراهم شود.
او ادامه داد: جشنوارهها با ایجاد فضای رقابتی باعث میشوند، انگیزه شکل بگیرد. جوایز و تشویقها و حتی تبعات اقتصادیِ بعدی برای اثر هنری، موجب میشود که سازندگان آثار، روحیه و انگیزه بیشتری پیدا کنند و نسل جوان مخاطب احساس کند که اگر مسیر و نگاه درستی را دنبال کند، میتواند موفق باشد. بنابراین جشنوارهها، چه علمی و تحقیقاتی، چه فرهنگی و هنری، بستری برای شناسایی و تشویق افراد شاخص و نخبه آن رشته فراهم میکنند.
محمدی تصریح کرد: برای مثال، در چهار پنج سال اخیر به دلیل ترافیک حلنشده تهران، فرهنگ موتورسواری به شدت گسترش یافته است. به گونهای که خیابانها عملاً در تصرف موتورسواران قرار گرفتهاند. متأسفانه هیچ اقدام درستی هم برای ساماندهی آنها صورت نگرفته است. بهعنوان یک شهروند عرض میکنم، ورود ممنوعها با سرعت بالا طی میشود، نه توسط یکی 2 نفر، بلکه گاهی دهها و حتی صدها موتورسوار قوانین را رعایت نمیکنند. این باعث افزایش خطر تصادف، مجروح شدن یا حتی مرگ میشود.
تهیهکننده سینما ادامه داد: در کشورهایی مثل مالزی، چنین وضعیتی را نمیبینید. آنجا ماشینها موظفاند در خط خود حرکت کنند و موتورسواران هم در مسیر ویژه خودشان حرکت میکنند. فاصلهها بهگونهای است که کسی سبقت نمیگیرد. طبق قانون، همه موتورسواران چه در روز و چه در شب باید چراغشان روشن باشد تا رانندگان بتوانند آنها را ببینند. این یک نظم ساده اما مؤثر است که متأسفانه در شهر ما رعایت نمیشود.
این تهیهکننده گفت: من سالهاست یک پرسش دارم که هیچکس پاسخ نداده است. در کشوری که با بحران آب مواجه است و در منطقهای خشک و نیمهخشک قرار دارد، چرا اینهمه چمنکاری انجام میدهیم؟ چمنکاری در اروپا که بارندگی بالاست منطقی است، اما در ایران چه ضرورتی دارد؟ ما رمپها و حاشیه اتوبانها را چمن میکاریم، درحالیکه نه محل پیکنیک است، نه محل توقف، این کار فقط مصرف بیهوده آب است.
او اضافه کرد: در شرایطی که مسئولان هشدار میدهند تنها چند هفته تا بحران جدی آب باقی مانده، چرا نباید به جای چمن، درخت بکاریم که ماندگاری بیشتری دارد و پس از چند سال بهطور طبیعی دوام میآورد؟ این نقدها باید در فیلمها مطرح شود. فیلم میتواند مدیران شهری را به تفکر وادارد و نگاهشان را به سمت اصلاح ساختارها ببرد.
محمدی گفت: موضوع معماری یکی از آنهاست. تهران یکی از بیقاعدهترین شهرهای دنیاست. نه معماری سنتی دارد، نه مدرن. در بسیاری از کشورها بخشی از شهر برای آسمانخراشها تعیین میشود اما در تهران همهجا بدون قاعده بلندمرتبهسازی شده است. خیابانهایی که روزی برای کالسکه طراحی شده بودند، امروز مملو از برجهای چند طبقهاند.
او در پایان تاکید کرد: اینها باید نقد شوند. بهگمان من، مدیران شهرداری و جشنواره فیلم شهر میتوانند با تولید فیلمهایی مبتنی بر نقد اجتماعی، نهتنها حوزه مدیریت شهری بلکه نهادهایی مثل وزارت مسکن، شرکتهای آب، برق و گاز را هم به چالش بکشند.
نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر به دبیری مریم پیرکاری، از ۱۹ تا ۲۱ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ملت و اختتامیه جشنواره ۲۲ آبان ۱۴۰۴ در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار خواهد شد.
انتهای پیام


نظرات