/بيستوسومين جشنواره فيلم فجر/ ابراهيم حاتميكيا: «به رنگ ارغوان» آمادهي نمايش است دلم ميخواهد سهمي هرچند كوچك، در اين جشن ملي داشته باشم
«به رنگ ارغوان» با طي كردن مراحل نهايي ميكس و صداگذاري توسط «محسن روشن» آمادهي نمايش شد.
ابراهيم حاتمي كيا، دربارهي تاخير در آماده سازي فيلم، با توجه به فيلمبرداري سال گذشتهي آن به خبرنگار هنري ايسنا گفت: دليلش را فيلم خواهد گفت، من لحظهاي كار را تعطيل نكردم. بلكه سعي كرديم در بهترين شرايط بدون هيچ فشاري فيلم را آماده كنم و از اين بابت از آقاي ساداتيان تهيه كننده فيلم تشكر ميكنم،در اين فيلم چه در حوزه موسيقي و چه صداگذاري، بيشترين دقت بكار برده شده است .
وي افزود :من ترجيح ميدادم «آقاي خلعتبري» بعنوان موزيسين و آقاي «روشن» بعنوان صداگذار همچون آرش كمانگير بهترين كارهايشان را ارائه كنند، اميدوارم بعد از نمايش فيلم، تماشاگران با من هم عقيده شوند.
حاتميكيا درباره تكنيك صداگذاري فيلم كه آيا به طريق دالبي ديجيتال انجام ميشود گفت: بخش خصوصي هنوز آماده ورود به اين حوزه نيست و اين فيلم در بخش خصوصي كار شده است، بنابراين اي كاش حضور فيلمها در جشنواره فجر چنين مزيتي براي فيلمساز و تهيه كننده داشت كه در صورت برگزيده آن از طرف داوران يا مردم اين امكان برايش فراهم ميشد كه فيلم را بشيوه دالبي ديجيتال آمادهي نمايش كنند. بنابراين، اين ممكن نيست مگر با عنايت مديران سينمايي.
ابراهيم حاتميكيا درباره اينكه «به رنگ ارغوان» در كارنامه فيلمسازيش چه جايگاهي دارد تصريح كرد:
«به رنگ ارغوان» را من ساختهام، نمي دانم يافتن چه مولفههايي نشان از حاتميكيايي بودن كارم ميشود. اگر دنبال نشانه از جنگ ميگرديم بطور قطع در اين فيلم نااميد خواهيم شد ولي اگر به دنبال دلمشغولي مضموني كارهايم باشيد، اين فيلم مكاشفه آدمي است كه در جنگ دروني خويش ميان عقل و دل مانده است. با اين مولفه ميتوان گفت فيلم در راستاي كارهاي ديگرم هست. شايد مولفه ديگر كارهايم به روز بودن آن باشد و براي من بحث به روز بودن و به تعبيري به محاكات كشاندن خودم با زمانه، بسيار اهميت دارد و از اين باب، فيلم، فيلمي
امروزي است.
وي در ادامه تصريح كرد :مولفه ديگر، صحبت از نسل جديد و برخورد و درك متقابل دو نسل است كه قطعا در اين فيلم اشاراتي از آن ديده ميشود.
حاتمي كيا از اشاره كردن به خلاصه داستان امتناع كرد و به ايسنا گفت: نميدانم چه بگويم، كافيست بگوييم اين فيلم درباره ماموريست كه ... و ناگهان بار ذهني تماشاگر به سمت موضوعات سياسي برود!. من مدعي نيستم كه نميشود از اين فيلم اشارات سياسي را درك كرد بلكه اين بستگي به تعريف ما از سياست است. اصلا مگر آدم غير سياسي وجود دارد، ولي نگاه سياسي در اين فيلم در حداقلترين وضعيت است و به هيچوجه دوست ندارم فيلم را يك فيلم سياسي بدانند.
وي افزود:«به رنگ ارغوان» نگاهي تغزلي به موقعيت آدمهاي آرمانخواه دارد. آرمانهايي كه در مقابل شرايط روز قرار ميگيرند، اجازه بدهيم فيلم به نمايش عموم درآيد و خلاصهي داستان را ازتماشاگران بپرسيم.
حاتميكيا درباره برگزاري جشنوارهي فيلم فجر و حضورش در اين رويداد نيز به ايسنا گفت: به من اين حق را بدهيد كه ديگر، انگيزههاي اوليه شركت در مسابقات را نداشته باشم. ديگر براي من، به صدق يقين ثابت شده است كه به عدد خلايق و داوران، سليقه و نظر وجود دارد و اينكه اثر هنري در قضاوت قرار بگيرد، موقعيتي فرضي ايست كه هيچ اشارتي به كيفيت و ذات اثر ندارد، اما بهرحال اينهم از شورهاي دوران دههي فجر است، كه اگر از اين منظر به شركت در جشنوارهي فجر بنگريم بنده نيز دلم ميخواهد سهمي هر چند كوچك، در اين جشن ملي داشته باشم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات