• جمعه / ۱۴ اسفند ۱۳۸۳ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-05035
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

كرمانشاه مقصد ميهمانان نوروزي/ طاقبستان، نگين گردشگري غرب كشور

كرمانشاه مقصد ميهمانان نوروزي/
طاقبستان، نگين گردشگري غرب كشور

طاق‌بستان به عنوان نگين گردشگري غرب كشور همچون ساليان دراز ميزبان ميهمانان نوروزي است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه طاق‌بستان (طاق وستان) در سمت راست ورودي شهر كرمانشاه در شمال شرقي اين شهر، مجموعه‌اي از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته هاي دوره ساساني است كه با فضاي مركبي از كوه، چشمه و آب به گردشگاهي مصفا و چشم اندازي دل انگيز تبديل شده است.

طاق‌بستان مشتمل بر آثار ارزنده‌اي از دوران ساساني است كه تا اين زمان توجه مستشرقين و محققان بسياري را به خود جلب كرده است.

گذشته از جنبه تاريخي، آب و هواي خوش و طبيعت سرسبز آن نيز از دير باز به جاذبه اين نواحي افزوده، چنانكه سالها تفرجگاه و شكارگاه شاهان باستاني ايران بوده است به طوريكه بقاياي ديوارهايي كه در انتهاي بيشه، راه بر شكار از كوه رانده شده را مي‌بسته، هنوز باقي است.

چنين به نظر مي‌رسد كه از اواخر قرن چهارم ايالت فارس در زندگي سياسي ساسانيان در درجه دوم اهميت قرار مي‌گيرد، شاهان نخستين ساساني نقوش برجسته خود را بر صخره‌هاي حوالي تخت جمشيد حجاري مي‌كردند ولي اردشير دوم و جانشينان پس از وي براي اين امر طاق‌بستان در نزديكي كرمانشاه را برگزيده‌اند كه در كنار جاده قديم ابريشم قرار دارد. جاده‌اي كه (هرتسفلد) آنرا (دروازه آسيا) ناميده است.

طاق‌بستان را طاق‌ وسان و «وسطام» نيز ناميده‌اند. (سان) در لفظ محلي به معناي سنگ است و به اين ترتيب (طاق وسان) طاق سنگي معنا مي‌دهد.

اين مجموعه تاريخي شامل: مجلس تاجگذاري اردشير دوم و دو طاق است كه طاق كوچك مربوط به شاپور دوم و سوم مي‌باشد و طاق بزرگ را به احتمال قوي مربوط به دوران خسرو دوم، خسرو پرويز دانسته‌اند.

در سمت راست طاق كوچك خارج از طاق تصويري حجاري شده كه آن را متعلق به دوره اردشير دوم مي‌دانند. در اين تصوير سه نفر ايستاده‌اند. پادشاه در وسط قرار گرفته و در سمت راست او اهورامزدا كه تاجي كنگره‌دار بر سر دارد و حلقه سلطنتي نواردار را كه مخصوص سلسله ساساني است به او اعطاء مي‌كند. شاهنشاه و اهورامزدا لباسهايي بر تن دارند كه تا حدودي به هم شبيه است فقط دام قباي شاه مدور است.

هر دوي آنها شلواري چين‌دار به پا دارند كه توسط بندي به مچ پا چسبيده ضمنا داراي كمربند و دستبند نيز مي‌باشند.

در پشت سرشاخه الهه‌اي ايستاده كه لباس او نيز مانند لباس اهورامزدا است و نوارهايي از سر او ساطع مي‌گردد و دسته‌اي از شاخه‌هاي نباتي مخصوص اعمال مذهبي كه «برسم» خواند شده در دست او قرار دارد.

عمده محققان اين الهه را (ميترا) يا (مهر) مي‌دانند.

اهميت طاق كوچك بيشتربه دليل وجود دو كتيبه به خط پهلوي ساساني است كه نقوش طاق را معرفي مي‌كند.

در بخشي ديگر از اين مجموعه، مدخل طلاق از بالا تا پايين سنگ نگاره زيبايي از نقش فرشتگان بالدار، درخت زندگي ،مجالس شكار گراز در بيشه‌زار و شكار مرغان و ماهيان در مرداب و نقوش فيل،‌ اسب، قايق و... وجود دارد كه همراه نوازندگان مجلس شادماني را حكايت مي‌كند. در پايين اين نقش سواري بر اسب، زره پوش و مسلح ديده مي‌شود كه برخي آن را نقش «پيروز ساساني» و برخي ديگر نقش خسرو پرويز مي‌دانند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha