• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8503-01565
  • خبرنگار : 71091

احمدرضا درويش: اگرامروز شهيد جهان‌آرا با حضور در بين ما، بپرسد كه با شهر من چه كرديد آيا پاسخ مناسبي براي او وجود دارد؟!

احمدرضا درويش:
اگرامروز شهيد جهان‌آرا با حضور در بين ما، بپرسد كه با شهر من چه كرديد آيا پاسخ مناسبي براي او وجود دارد؟!
احمدرضا درويش، اهميت آزادسازي خرمشهر را درابعاد مختلف قابل بررسي دانسته و گفت: معاصر بودن ماجراي فتح خرمشهر در بعد تاريخي آن يكي از ويژگي‌هايي است كه مي‌توان بدان اشاره كرد، اين جنگ عليه آرمان‌هاي ملي و تاريخي ما صورت گرفت و حضورمردم در برابر آن از ويژگي‌هاي مهم اين حماسه بود. اين كارگردان سينماي ايران كه با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاري داشجويان ايران(ايسنا) گفت و گو مي‌كرد، در ادامه تصريح كرد: مديريت اين عمليات و بطوركلي جنگ هشت ساله توسط نسلي صورت گرفت كه برخاسته از آرمانهاي انقلابي، ديني، انساني و ملي بود‏. نسلي كه هويت و بلوغ خود را در دوران جنگ تجربه كرد. تبلور آن شور انقلابي با وقوع جنگ به عرصه عمل تبديل شد . توجه به چهره برخي شخصيتهاي موثر در مديريت رويدادهاي جنگ مانند شهيد جهان‌ آرا به عنوان سمبل مقاومت در خرمشهر و شهيد باقري بعنوان طراح عمليات آزادسازي خرمشهر نمونه‌اي از ويژگي‌هاي اين نسل است. وي تاكيد كرد: فتح خرمشهر، نشان داد مردم ايران از قوميت ها و فرهنگ هاي مختلف، تحت يك نام " ايران" شده و به وحدت خاصي براي ثبت يك حماسه رسيدند. كارگردان "متولد ماه مهر" درپاسخ به جايگاه اين شهر حماسي و عدم توجه و رسيدگي لازم به آن بعد از سالها گفت: اگر خرمشهر در دوران جنگ و پس از آن، در دوران پيروزي تبديل به نماد و سمبل آزادي‏،مقاومت و تجلي اراده ملي شده بود، بايد امروز مي توانستيم به عنوان يك شهر توسعه يافته ازآن ياد كنيم، اين درحالي است كه شرايط فعلي آن تاسف برانگيز است . درويش گفت: بايد براي خودمان متاسف باشيم كه فقط در دوران جنگ و بحران، خرمشهر را نمونه افتخار كشورمان به حساب ‌آورديم، اما بعد از جنگ، امروز و در دوران صلح خرمشهر، شايد عقب افتاده‌ترين شهر كشور باشد . من يك سئوال از مسئولان و از همه مردم دارم. اگرامروز شهيد محمد جهان‌آرا در بين ما حضور پيدا كند و بپرسد كه با شهر من چه كرديد آيا پاسخ مناسبي براي او وجود دارد؟ درحاليكه مردمي شايسته‌تر از مردم اين شهر و توابع آن كه بتوانند از رفاه وامكانات اوليه زندگي بهره‌مند باشند،وجود ندارد. وي افزود: آن هم در شرايطي كه اين منطقه جزء مناطقي ازايران است كه داراي خاك حاصل‌خيز، مواهب آسماني و زميني و صنايع مختلف است و اصلا به همين دليل دشمن اين سرزمين را مورد طمع خود قرار داد اما متاسفانه بالاترين نرخ بيكاري، اعتياد و ناهنجاري‌هاي اجتماعي دراين استان وجود دارد و وضعيت رفاه عمومي و آموزشي در اين سرزمين به فراموشي سپرده شده است يا آنچه اتفاق مي‌افتد، شايسته نيازهاي مردم اين خطه نيست. كارگردان " دوئل" درباره نقش هنرمندان در بازتاب اين حماسه ‌ملي معتقد است: هنرمندان واهل ذوق و فرهنگ بايد نقش همه آحاد مردم را در نظر بگيرند و بايد احساس كنند به صورت خودجوش در مقابل اين رويداد ملي مسئوليت دارند. درويش گفت: خطر بزرگ اين است كه اين سفره، سفره كوچكي تلقي شود و اقشار خاصي براي اينكه سر اين ميز بنشينند، انتخاب شوند، يعني نگاه، نگاه گزينشي باشد. وي دوباره تاكيد مي‌كند: در مقوله ي جنگ، همه مردم ايران با همه ي سلايق، حول محور دفاع از هويت و منزلت اين مملكت، جمع شدند بنابراين اين حماسه متعلق به آنها است بر همين اساس نگاه دربرگيرنده‌اي نزد مسئوولين و سياستگذاران فرهنگي و رسانه‌اي بايد احساس شود. كارگردان "دوئل"، نگاه گزينشي در توليدات سمعي و بصري طي سالهاي گذشته را يكي از آسيب‌هايي دانست كه به مقوله جنگ و دفاع مقدس آسيب زده است و آثار را از عمق به سطح نزول داده است. درويش با اشاره به بحث کارشناسي و مهم اظهار داشت: بنا به نظر كارشناسان و صاحب‌نظران علوم نظامي، هر سربازي كه در پشتيباني جنگ بر روي خاكريز در مقابل دشمن قرار مي‌گيرد و از سرزمين‌اش دفاع مي‌كند، بايد بوسيله 17 نفر‏، يا 17 تخصص در حوزه‌هاي مختلف پشتيباني شود. وي به آثار توليد شده در زمينه ي جنگ اشاره كرد و افزود: در اكثر آثار توليد شده، آنچه از جنگ ديده مي شود، نگاه كاملا محدود و به اصطلاح خاص به بخشي از حوادث جنگ است كه مي‌تواند عمق حماسه دفاع مقدس را تضعيف كند. در حاليكه در آن دوران در زمينه‌هاي مختلف،‌اقتصادي، اجتماعي، صنعتي، مديريتي، اتفاقي افتاد كه همه آن مسائل در كنار هم باعث شد تا يك سرباز بتواند مقابل دشمن بايستد. اما اين در حالي است كه متاسفانه در آثار فرهنگي، از جمله ادبيات، سينما، تلويزيون به آنچه كمتر توجه شده است به پشت صحنه جنگ بوده است و مركز توجه به آنچه در جلوي دوربين اتفاق افتاده‏، بوده است. درويش در پاسخ به اين پرسش كه چرا تاثيري از حماسه‌اي همچون فتح خرمشهر در آثار سينمايي و يا در کل فرهنگي ما كمتر ديده مي شود درادامه تصريح كرد: فتح خرمشهر آنقدر از ابعاد پيچيده و جذابي برخوردار است كه به نظرم ابتدا بايد آسيب‌شناسي را در زمينه مديريت فرهنگي، تبليغاتي و رسانه‌اي جستجو كنيم. وي خطاب به مسئولين فرهنگي كشور گفت: مسئولين بايد آسيب‌شناسي كنند و سالروز فتح خرمشهر را به يك جشن و سرور و افتخار ملي تبديل كنند. اين در حالي است كه نزديك به بيست سال از دوران صلح مي‌گذرد اما هنوز ما، صاحب يك موزه جدي در زمينه جنگ نيستيم. بارها اشاره كرده‌ام كه آثار برجا مانده از جنگ سندهاي تاريخي اين سرزمين نزد آيندگان است ولي بنظر مي‌رسد مانند بسياري از دعواهاي جناحي بر سر اين مقوله نيز چانه‌زني وجود دارد. وي تاکيد کرد: تكه‌هاي لاشه هواپيماي ايرباس كه توسط آمريكا در خليج فارس مورد اصابت موشك ناو وينسنس قرار گرفت و از دريا بيرون آمد كجاست؟ فكر مي‌كنم آن قطعه‌هاي به ظاهر قراضه سندي با ارزش و تاريخي درخصوص جنگ است. به نظر شما مدرسه‌اي كه در شهر ميانه مورد اصابت راكتهاي هواپيمايي دشمن قرار گرفت و 250 كودك دبستاني در آن قرباني شد نبايد به موزه ي استاني تبديل شود؟ ! انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha