• شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۸۵ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8509-15273
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

روانشناسي آموزش خواندن و نوشتن

نوشتن متن مکالمه براي تصاوير کارتوني، ضمن تقويت يکي از مهارت‌هاي نوشتن، وسيله‌اي براي ارزشيابي معلم نيز هست. تصاويري از داستان‌هاي کارتوني را از مجلات يا روزنامه‌ها بچينيد. سپس از بچه‌ها بخواهيد تا متن مکالمه‌ي طرفين را بنويسند. اين فعاليت موجب تقويت خلاقيت بچه‌ها نيز مي‌شود. به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در وبلاگ "گروه آموزش ابتدايي" به نشاني http://tps.blogfa.com روش‌هايي براي آموزش خواندن و نوشتن به كودكان توصيه شده است كه در ادامه مي‌خوانيد: همه چيزهايي را که يک نويسنده براي نوشتن يا نقاشي داستانش لازم دارد، جمع آوري کنيد و در يک کيف کوچک قرار دهيد. در اين کيف لوازم التحرير مثل مداد، پاک کن، مداد شمعي، کاغذ رنگي، چسب و همچنين وسايل واقعي مثل يک لنگه کفش کهنه، يک تلفن، ميوه پلاستيکي، يک چتر يا يک عينک، يک ظرف آشپزخانه، نقشه خيابانهاي شهر يا اطلس جهان را براي تحريک خلاقيت ،جهت نوشتن يک داستان قرار دهيد. سپس قبل از تعطيلات، کيف را در اختيار هر دانش آموز بگذاريد تا آنرا جهت خلق يک داستان به خانه ببرد. وسايل موجود در کيف برانگيزاننده ايده هاي داستاني عالي هستند و به بچه‌ها در نوشتن داستانهايي مملو از شخصيت هاي مختلف، صحنه هاي بي نظير و طرح هاي عجيب کمک مي‌کند. دانش آموزان قبل از بازگشت به مدرسه، همه وسايل مربوط به کيف را جمع آوري مي‌کنند و بهمراه وسايل ديگري متناسب با داستانشان، کيف را به مدرسه باز مي‌گردانند. سپس از بچه‌ها بخواهيد تا داستانهايشان را با صداي بلند بخوانند و براي جان بخشيدن به داستان خود از وسايل داخل کيف استفاده کنند. در ادامه آمده است: از دانش آموزان خود بخواهيد با يکي از دوستان يا افراد فاميل خود مصاحبه اي انجام دهد. او در مورد خانواده روز تولد، دوستان, حيوانات خانگي و چيزهاي مورد علاقه آن شخص، سوالاتي مي‌پرسد. با استفاده از اين اطلاعات، دانش آموز، داستاني که شخصيت اولش همان شخص مورد مصاحبه است، را مي‌نويسد. ماجراهاي داستان در ارتباط با اطلاعاتي است که او از مصاحبه بدست آورده است. داستان به شکل يک کتاب، تزيين شده و مجلد مي‌گردد. در خلال هفته کتاب کودک، دانش آموزان کتابهاي خود را به افراد مصاحبه شده، هديه مي‌دهند و مدتي را جهت کتابخواني با هم مي‌گذرانند. در اين نوشته توصيه شده است: از بچه‌ها بخواهيد دو کتاب داستان انتخاب کنند و از هر يک شخصيتي را برگزينند. سپس داستان جديد يا نمايشنامه اي با شرکت اين دو شخصيت طراحي کنند. در اين وبلاگ عنوان شده است: اين فعاليت با هدف تقويت مهارت نوشتن مطالب توصيفي انجام شده است. از دانش آموزان بخواهيد مدت طولاني در مقابل آيينه به خود نگاه کنند. بعد از اينکه آنها به ويژگي‌هاي ظاهري صورت خود با دقت نگريستند، تا آنجا که مي‌توانند از صفاتي براي توصيف خودشان استفاده کنند. آنها اين توصيفات را مي‌نويسند و در نامه اي به دوست ناشناسي در مدرسه ديگر پست مي‌کنند، (اينکار با هماهنگي معلم مربوطه انجام مي‌شود) دوستان ناشناس در مدرسه ديگر، پس از دريافت نامه ها، بر مبناي آن توصيفات تصوير دانش آموز اولي را رسم مي‌کنند و آن تصوير را براي او ارسال مي‌نمايند. دانش آموزان من از نزديکي طرح‌ها با ظاهرشان بسيار خوشحال مي‌شوند و از اين بابت به مهارت خود در نوشتن ايمان مي‌آورند... . انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha