• شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۸۷ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8707-14833.77429
  • خبرنگار : 71021

عضو هيأت‌ مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان: درآمد موزه‌ها در دنيا فقط براساس هزينه‌هاي ورودي نيست افزايش قيمت ورودي موزه‌ها براي گردشگري داخلي بازدارنده است

عضو هيأت‌ مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان:
درآمد موزه‌ها در دنيا فقط براساس هزينه‌هاي ورودي نيست
افزايش قيمت ورودي موزه‌ها براي گردشگري داخلي بازدارنده است
عضو هيأت ‌مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: در دنيا درآمد موزه‌ها فقط براساس هزينه‌ي ورودي نيست، بلكه با ايجاد خدمات ديگر، بازديدكنندگان را به خريد از اين بخش‌ها هدايت مي‌كنند تا اين‌گونه درآمدزايي كنند. محمدعلي واقفي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي طرح پيشنهادي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به هيأت دولت مبني بر افزايش قيمت بليت ورودي موزه‌ها، اظهار كرد: متأسفانه اين اقدام از جمله تصميم‌هايي است كه بدون دريافت نظر افراد ذي‌نفع يا دست كم آژانس‌هايي كه تور داخلي و ورودي برگزار مي‌كنند، قرار است انجام شود. وي ادامه داد: موزه‌ها بايد ورودي داشته باشند، اما مبلغ آن بايد معقول باشد. علاوه بر اين، در كشورهاي ديگر درآمد موزه‌ها متمركز بر هزينه‌ي بليت ورودي نيست، بلكه در كنار اين مراكز، رستوران‌هاي متنوع يا مراكز خريد محصولات فرهنگي يا مولاژهاي كوچكي از آثار موجود در موزه‌ها، صنايع دستي و سوغات را در فضايي حتا گسترده‌تر از موزه ايجاد و بازديدكننده را به‌گونه‌اي به اين مراكز هدايت مي‌كنند تا از اين طريق، درآمدزايي كنند. اين برگزاركننده‌ي تورهاي داخلي و ورودي افزود: ديگر كشورها، ورودي موزه‌ها را هيچ‌گاه با هدف افزايش درآمد تعيين نمي‌كنند و اين سياست كم‌تر اجرا مي‌شود. آن‌ها به‌جاي افزايش مبلغ ورودي موزه، تسهيلات و خدمات را بيشتر مي‌كنند تا بازديدكننده با استفاده و خريد آن‌ها براي موزه درآمد ايجاد كند. او درباره‌ي تأثير اين اقدام بر بازديدكنندگان داخلي از موزه‌ها، بيان كرد: متأسفانه آمار دقيقي از تعداد گردشگران يا بازديدكنندگان داخلي از اين موزه‌ها در دست نيست و نمي‌دانيم چند درصد مردم از موزه‌ها ديدن مي‌كنند؛ اما مسلم است كه آمار قابل ملاحظه‌اي نيست و ما بايد به نهادينه‌ كردن اين فرهنگ فكر كنيم، چون آشنا شدن با گذشته و ميراث باقي‌مانده، كمك مي‌كند تا راه آينده را بهتر انتخاب كنيم. وي تأكيد كرد: افزايش مبلغ ورودي موزه‌ها در شرايط كنوني، عامل بازدارنده‌اي براي گردشگري داخلي است و تعداد بازديدكنندگان را كم‌تر مي‌كند. واقفي درباره‌ي تأثير افزايش قيمت ورودي موزه‌ها بر گردشگران خارجي، توضيح داد: تورگردان‌ها برنامه‌ي سفر سال 2009 ميلادي را از مدت‌ها پيش با قيمت‌هاي قبلي فروخته‌اند و اگر افزايش قيمتي در هر بخش ايجاد شود، فشار بر تورگردان اعمال مي‌شود. براي ما اين امكان وجود ندارد كه به گردشگران بگوييم، ورودي موزه‌ها گران شده است. اين تورگردان گفت: ما برنامه‌ي سفر به ايران را يك‌ سال پيش از آغاز فصل سفر، به آژانس‌هاي عمده‌فروش خارجي اعلام مي‌كنيم و آن‌ها اين برنامه را در ميان خرده‌فروش‌ها توزيع مي‌كنند. اگر در هر بخشي قيمت‌ها افزايش يابند، ديگر آن را نمي‌توان اعلام كرد، چون برنامه فروخته شده است. بنابراين فقط به تورگردان داخلي فشار مي‌آيد و متأسفانه داخل كشور بيمه‌اي نيست كه اين خسارت‌ها را جبران كند. واقفي اضافه كرد: اگر پنج‌ سال پيش، 50 گردشگر به كشور وارد مي‌شدند و اكنون 500 نفر به كشور وارد مي‌شوند، درآمدي كه اكنون به‌دست مي‌آيد، از آن 50 نفر پنج ‌سال پيش، كم‌تر است، چون در بخش‌هاي مختلف، قيمت‌ها افزايش يافته‌اند و در برنامه‌ي از پيش فروخته‌شده اين تغييرات را نمي‌توانيم لحاظ كنيم، بنابراين از سود خود كم مي‌كنيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha