• شنبه / ۷ دی ۱۳۸۷ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8710-10933.84269
  • خبرنگار : 71191

/2/رييس موزه‌ي ملي ايران: علاقه‌ي زيادي براي ورود به قضيه‌ي لوح‌هاي ربوده‌شده از موزه ندارم تا دوره‌ي معاصر و حاضر بايد در موزه‌ي ملي اثر داشته باشيم

/2/رييس موزه‌ي ملي ايران:
علاقه‌ي زيادي براي ورود به قضيه‌ي لوح‌هاي ربوده‌شده از موزه ندارم
تا دوره‌ي معاصر و حاضر بايد در موزه‌ي ملي اثر داشته باشيم

رييس موزه‌ي ملي ايران اظهار داشت: من از دو منظر به مديريت فرهنگي نگاه مي‌كنم؛ نخست اين‌كه تغييرات زودهنگام براي مديريت فرهنگي يك آفت است. گاهي نيز طولاني شدن دوران مديريت، آسيب‌هايي را همراه دارد.

محمدرضا مهرانديش در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به نوع نگاه خود درباره‌ي مديريت فرهنگي، بيان كرد: از دو منظر به اين نوع مديريت نگاه مي‌كنم. نخست اين‌كه معتقدم تغييرات زودهنگام براي مديريت فرهنگي يك آفت است؛ مديران فرهنگي كه مديريت‌شان حدود 30 سال تداوم داشته، حضورشان منشأ اثرهاي مثبتي بوده است. گاهي مواقع نيز طولاني شدن دوران مديريت، آسيب‌هايي را همراه دارد، يعني مدير به ماندن در اين سمت عادت مي‌كند.

برخي از آثار هنوز در كيسه‌اي هستند كه باستان‌شناس شيء را در آن گذاشته است

وي با اشاره‌ به سامان‌دهي حدود 1614 كارتن از كارتن‌هاي موجود در مخازن موزه‌ي ‌ملي از اول اسفندماه 1386 تا كنون، گفت: با تشكيل كارگروه سامان‌دهي اشياي ثبت‌نشده‌ي موزه‌ي ملي ايران، اين تعداد از كارتن‌ها سامان‌دهي شده‌اند و اميدوارم بقيه به مرور سامان‌دهي شوند. تاكنون 180 شيء بزرگ نفيس‌ كه قابليت نمايش را در سالن اصلي موزه دارند، مانند قطعات گچ‌بري، ظرف‌هاي بزرگ و سفالي يا تعدادي كتيبه‌ از ديگر اشيا جدا شده‌اند.

به گفته‌ي مهرانديش، از سال 1330 اثر و شي‌ء در مخازن موزه‌ي ملي وجود دارند؛ برخي از آن‌ها هنوز در كيسه‌اي هستند كه باستان‌شناس آن شي‌ء را در آن گذاشته و در آن باز نشده است.

وي هويت داشتن آثار موجود در موزه‌ي ملي را يكي از ويژگي‌هاي بارز اين موزه دانست و ادامه داد: بسيار كم پيش مي‌آيد كه آثار موزه‌هاي دنيا هويت داشته باشند؛ ولي آثار موزه‌ي ملي ايران دست كم از اين جهت هويت دارند كه از كاوش‌هاي باستان‌شناسي به‌دست آمده‌اند، نه از بازارهاي عتيقه و قاچاق اشياي تاريخي. به همين دليل است كه موزه‌هاي خارج از كشور به همكاري با موزه‌ي ملي ايران تمايل دارند.

او بيان كرد: اكنون فهرست‌ كاملي از اشياي موجود در اين كارتن‌ها آماده شده است. اين پروژه، پروژه‌اي يك‌ يا دو ساله نيست، ولي اكنون اين كار آغاز شده ‌است. براي من جاي پرسش است كه چرا سامان‌دهي اين اشيا پيش از اين آغاز نشده است و حتا جايي ثبت نشده‌اند.

وي در توضيح روند كار اين گروه، گفت: هر كارتني كه باز مي‌شود، اشياي درون آن نخست تفكيك، شناسايي و بررسي مي‌شوند و پس از طي مراحلي، به ثبت مي‌رسند. سپس با توجه به دوره‌ي خود در مخازن مربوط جا مي‌گيرند.

مخازن موزه‌ي ملي با مشكلاتي رو‌به‌رو هستند

آثار و اشياي اين موزه داراي شناسنامه‌ي ديجيتالي مي‌شوند

مهرانديش در توضيح وضعيت مخازن موزه‌ي ملي، اظهار داشت: مخازن اين موزه با مشكلاتي رو‌به‌رو هستند، البته در دوره‌ي مديريت گذشته تلاش‌هاي زيادي براي بهينه‌سازي مخازن انجام و كمدها و قفسه‌ها خريده شد‌ه‌اند، اما اين كار كافي نيست. به يقين مشكلات خاصي مانند جذب اعتبار در اين ميان دخيل بوده است.

وي درباره‌ي عملكرد خود در سامان‌دهي مخازن موزه‌ي ملي از زماني كه به اين موزه آمده است، توضيح داد: ما تاكنون فقط توانسته‌ايم، 30 دستگاه رايانه براي موزه بگيريم. اين كار شايد خيلي ابتدايي باشد، ولي انجام آن، يك گام به جلو رفتن است. خيلي از بخش‌هاي موزه حتا رايانه نداشتند و تا ‌سال گذشته، موارد ثبتي هنوز با مداد و كاغذ انجام مي‌شدند.

او ديجيتالي كردن شناسنامه‌ي آثار و اشياي موزه‌ي ملي را با همكاري دانشگاه صنعتي شريف از ديگر اقدامات خود در راستاي اقدامات پژوهش‌محوري‌اش ارزيابي كرد و افزود: مديران پيشين از سال‌ها قبل قصد انجام اين كار را داشتند و كارهايي را هم در اين زمينه انجام دادند؛ ولي من براي انجام اين كار، نخست اشيا را فازبندي ‌كردم، نه اين‌كه قصد انجام همه‌ي كارها را با هم داشته باشم.

وي با اشاره به آغاز كار ديجيتالي كردن شناسنامه‌ي آثار بخش تاريخي اين پروژه با هماهنگي حوزه‌ي انفورماتيك سازمان ميراث فرهنگي و ‌گردشگري، بيان كرد: كار اين بخش به‌زودي به‌پايان مي‌رسد و همه‌ي اشيايي كه در بخش تاريخي موزه‌ي ملي ايران وجود دارند، داراي شناسنامه‌ي ديجيتالي مي‌شوند. بعد از اين بخش، بخش اسلامي، سپس بخش كتيبه و همين گونه قدم‌به‌قدم تا پايان ديجيتالي كردن شناسنامه‌ي همه‌ي آثار، اين كار انجام مي‌شود. پس از راه‌اندازي سايت موزه‌ي ملي ايران، اين اطلاعات روي سايت موزه قرار مي‌گيرند.

مهرانديش ادامه داد: در موزه‌ي ملي بايد پله‌پله جلو رفت، جنس كار اين موزه تدريجي است. جاي كارهاي شتاب‌زده و شعاري، در اين موزه نيست. اكنون در يك پروژه‌ي حدود دو ساله، همه‌ي اشياي موزه‌ي ملي ايران داراي شناسنامه‌هايي مي‌شوند كه از طريق يكي از ويژگي‌هاي هر شيء مانند رنگ، تاريخ و نوع به اين شناسنامه‌ها مي‌توان دسترسي پيدا كرد.

وي اين قدم را قدم بزرگي دانست و اضافه‌ كرد: همه‌ي اين كارها در راستاي پژوهش‌محوري، به‌روزسازي اين موزه و بهره‌ گرفتن از دانش و فن‌آوري روز است. هرچند موزه‌هاي ما با اين قضيه بسيار فاصله دارند.

موزه‌هاي كشورهاي ديگر براي آموزش موزه‌داري ايراني متعهد مي‌شوند

او آموزش نيروي انساني را از ديگر اولويت‌هاي كاري خود اعلام كرد و گفت: در ماه‌هاي گذشته، در سفري كه به كشور كره داشتم، از حدود پنج موزه در زمينه‌هاي تاريخ و مردم‌شناسي ديدن كردم. به هر موزه‌اي كه مي‌رفتم، دست كم هزار دانش‌آموز براي بازديد حضور داشتند. آن‌ها نخست براي توجيه شدن درباره‌ي تاريخ موزه و اشيايي كه به‌نمايش گذاشته شده بودند، به سالني وارد مي‌شدند و با طراحي‌هاي بسيار مدرن و يك ابزار تكنولوژي مدرن، آموزش مي‌ديدند.

رييس موزه‌ي ملي ايران اظهار كرد: متأسفانه در ايران، اگر روزانه يك‌صد دانش‌آموز براي بازديد به موزه‌ي ملي بيايند، همه‌ي همكاران و كارمندان موزه براي كنترل اين تعداد دانش‌آموز عزا مي‌گيرند.

مهرانديش كمبود فضا را يكي از دلايل به‌وجود آمدن اين وضعيت دانست و بيان كرد: آيا در موزه‌ي ملي، موزه‌داري ويژه‌ي كودكان داريم كه زبان آن‌ها را بشناسد و به زبان آن‌ها تاريخ را بيان كند؟

وي با اشاره به انتشار كتابي در يك‌ماه گذشته در اين زمينه به‌صورت مشترك توسط كانون پرورش فكري كودكان و ‌نوجوانان و موزه‌ي ملي كه در دوره‌هاي پيشين برنامه‌ريزي آن انجام شده بود و در دوره‌ي مديريت جديد چاپ شده است، گفت: در يك‌سال گذشته، براي تعدادي از همكاران موزه، كلاس‌هاي توجيهي در اين زمينه برگزار و دو كارشناس براي آموزش پنجاه روزه به موزه‌ي بريتانيا فرستاده شدند. اكنون در تلاش هستيم تا موزه‌هاي بريتانيا، لوور و تاريخ هنر وين را متعهد كنيم كه در اين يك‌سال، تعدادي از نيروهاي انساني موزه‌ي ملي را آموزش دهند.

او تأكيد كرد: اين موزه‌ها در اين زمينه، سابقه‌ها‌ي طولاني دارند؛ ولي موزه‌ي ملي فقط 70 سال سابقه‌ي موزه‌داري دارد.

جاي تاريخ هنر ايران و تاريخ تمدن ملل در موزه‌ي ملي ايران خالي است

وي ايجاد دو بخش تاريخ هنر ايران و تاريخ تمدن ملل را از ديگر برنامه‌هاي اولويت‌دار خود در موزه‌ي ملي ايران دانست و افزود: اكنون جاي اين‌ دو بخش در اين موزه خالي است.

مهرانديش ادامه داد: مناسبات پژوهشي موزه‌ي ملي براساس شيءمحوري است. ما بايد به قابليت‌هاي هنري اشياي موزه، دوره‌هاي مختلف آن‌ها، ظرفيت‌ها، قابليت‌ها و ارزش‌هاي هنري آثار موجود بپردازيم و انجام اين كار به يك بخش مخصوص در موزه نياز دارد.

رييس موزه‌ي ملي ايران گفت: به بخشي در موزه با هدف پرداختن به ويژگي‌هاي آثار هنري نيازمنديم؛ بخشي به‌عنوان تاريخ هنر ايراني و بخشي تحت عنوان تاريخ تمدن ملل، تا به كار و دغدغه‌ي هريك از اين بخش‌ها پرداخته شود.

مهرانديش با اشاره به پي‌گيري مطالعات تطبيقي در موزه‌ي ملي، بيان كرد: اكنون با جديت درحال پي‌گيري اين قضيه در مصر و بستن تفاهم‌نامه‌اي با دانشگاه ليون فرانسه هستيم. هم‌چنين براساس جلسه‌اي كه با رييس بنياد بين‌المللي چين برگزار شد، ‌در اين كشور به متولي در اين زمينه نيازمنديم. كشورهايي مانند يونان، ايتاليا، كره و ديگر كشورها، قابليت انجام اين كار را دارند و اين‌ ظرفيت‌هايي است كه در كارهاي مطالعات تطبيقي آن‌ها را مي‌توان پي‌گيري كرد.

تشكيل هيأت امناي موزه از اختيار من خارج است

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي سخنانش در ماه‌هاي نخست مديريتش در موزه‌ي ملي كه اعلام كرد، تا پايان سال تلاش مي‌كنيم، نخستين جلسه‌ي هيأت امنا را با مديريت رييس‌جمهور برگزار كنيم، گفت: تشكيل هيأت امنا از اختيار من خارج است. هيأت امناي موزه‌ي ملي ايران طبق قانون توسط رييس‌جمهور منصوب مي‌شود.

وي توضيح داد: اكنون به‌تدريج مراكز موزه‌يي، كاخ‌ ـ موزه‌ها و پايگاه‌هاي پژوهشي درحال پيدا كردن هيأت امنا هستند. تاكنون اعضاي هيأ‌ت امناي موزه‌ي ملي توسط رييس سازمان ميراث فرهنگي و ‌گردشگري به رييس‌جمهور پيشنهاد شده‌اند، ولي هنوز ابلاغي صادر نشده است ‌و صادر شدن اين ابلاغ به زمان نياز دارد.

رييس موزه‌ي ملي ايران اضافه كرد: سال گذشته، اعلام كردم اگر هيأت امنا تا سه‌ماه آينده تشكيل شود، حتما تا پايان سال، در موزه‌ي ملي ايران جلسه‌ي آن را برگزار مي‌كنم؛ ولي هنوز هيأت امناي اين موزه تشكيل نشده است. من آرزو مي‌كنم، به‌زودي اين هيأت امنا تشكيل شود، چون كار بسيار مهمي است.

نمي‌دانم سرنوشت لوح زرين ربوده‌شده از موزه‌ي ملي چه شد

علاقه‌ي زيادي براي وارد شدن به اين قضيه ندارم

مهرانديش هم‌چنين در پاسخ به ديگر پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي پرونده‌ي ربوده شدن چند لوح زرين و سيمين از انبار موزه‌ي ملي در حدود سال‌هاي 1378 و 1379، اظهار داشت: من سراغ اين پرونده رفته‌ و آن را مطالعه‌ كرده‌ام؛ ولي چون اين قضيه به افراد بازمي‌گردد، علاقه‌ي زيادي براي وارد شدن به آن ندارم.

وي تصريح كرد: نمي‌دانم سرنوشت آن لوح زرين [لوحي كه هنوز پيدا نشده است] به‌طور دقيق چه شد، چون به حدود 10 سال پيش مربوط مي‌شود و از پرونده‌هايي است كه در دست اداره‌ي كل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است. من اين پرونده را مطالعه كردم، ولي آن را پي‌گيري نكردم.

استانداردهاي موزه‌هاي ايران با استانداردهاي جهاني فاصله‌ي زيادي دارند

دهه‌ي 1385 تا 1395، دهه‌ي استانداردسازي موزه‌ها نام‌ گرفته است؛ رييس موزه‌ي ملي ايران در توضيح استانداردهاي درنظر گرفته‌شده براي اين موزه به خبرنگار ايسنا گفت: استانداردهاي موزه‌يي بسياري از موزه‌هايي كه در شهرهاي كوچك دنيا قرار دارند، بالاتر از موزه‌هاي بزرگ ايران است، چون ما در اين زمينه نوپا هستيم و حدود 60 سال است كه اين قضيه را جدي گرفته‌ايم و به مرور درحال تأسيس موزه‌ در كشور هستيم؛ ولي بايد به اين نكته توجه داشت كه تأسيس موزه در ايران به زمان نياز دارد.

مهرانديش با اشاره به تصميم معاونت فرهنگي سازمان و اداره كل موزه‌ها درباره‌ي تأ‌سيس موزه‌ بر مبناي استانداردهاي روز دنيا در ايران، اظهار داشت: موزه‌ي ملي با بسياري از موزه‌داران دنيا در اين‌ زمينه مراوده و ملاقات داشته است. با ايتاليا، آلمان و يونان گفت‌وگوهايي در اين زمينه انجام شده‌اند. هم‌چنين براي موزه‌ي دوران اسلامي با كارشناسان ايتاليايي چند جلسه‌ي مفصل برگزار شده‌اند. اكنون با توجه به اصل مطالعه و جلوگيري از هرگونه شتاب‌زد‌گي در انجام كارها، براي نزديك كردن موزه‌هاي خود به استانداردهاي جهاني در زمينه‌ي موزه‌داري تلاش مي‌كنيم.

وي ادامه داد: اعتراف مي‌كنم، راه زيادي تا انجام اين كار داريم؛ ولي در تلاش هستيم تا دست كم از بهترين كارشناسان موزه در كشور بهره‌مند شويم و اگر جايي لازم باشد، با كارشناسان خارج از كشور گفت‌وگو مي‌كنيم، حتا براي بخش هنر موزه‌ي دوران اسلامي، تفاهم‌نامه‌اي با موزه‌ي تاريخ هنر وين امضا كرده‌ام كه يك بند آن، مشاوره‌ي موزه‌ي تاريخ هنر وين براي راه‌اندازي موزه‌ي دوران اسلامي است.

او تأكيد كرد: ما بايد از دانش‌ فني، ‌اطلاعات و تخصص موزه‌داران كشورهاي ديگر در زمينه‌ي موزه‌داري بهره‌مند شويم. حقيقت اين است كه استانداردهاي موزه‌هاي ايران با استانداردهاي جهاني، حتا در شرايط فعلي فاصله‌ي زيادي دارند.

لزوم تغيير نگاه نسبت به موزه‌ي ملي ايران

وي بيان كرد: لزوم ايجاد تغيير نگاه نسبت به موزه‌ي ملي، نكته‌اي است كه شايد اگر يك باستان‌شناس در موزه‌ي ملي بود، به آن اشاره نمي‌كرد. درحالي‌كه همه‌ي موزه‌ي ملي ايران، موزه‌ي باستان‌شناسي نيست. باستان‌شناسي در واقع فلسفه‌، مبنا و زيربناي تشكيل موزه‌ي ملي ايران بود؛ اما شايد كشور ما به يك موزه‌ي باستان‌شناسي نيز نياز داشته باشد.

رييس موزه‌ي ملي ايران افزود: از آنجا كه تعريف موزه‌ي ملي از اين اسم متبادر مي‌شود، اين موزه فراتر از موزه‌اي صرفا باستان‌شناسي است. در موزه‌ي ملي بايد به باستان‌شناسي، مردم‌شناسي، كتيبه‌شناسي، هنرهاي سنتي، صنايع دستي، آيين‌هاي ايراني، ميراث غيرملموس و ... توجه شود؛ ولي موزه‌ي ملي پيش از اين، چون همكاران قبلي در آن باستان‌شناس بودند، يك موزه‌ي شيءمحور بود؛ اما اكنون بايد در راه‌اندازي موزه‌ي دوران اسلامي به‌طور قطع از قابليت‌هاي ديگري براي مخاطب استفاده كرد. به‌عنوان مثال، فيلم، عكس، پلات، ماكت، لباس ايراني، اقوام ايراني و موسيقي سنتي را معرفي كرد.

مهرانديش با بيان اين‌كه موزه‌ي ملي بايد همه‌ي زواياي فرهنگ، تاريخ، تمدن و هنر يك كشور را معرفي كند، اين قضيه را در جهان يك قضيه‌ي فراگير دانست و ادامه داد: كسي كه به موزه‌هاي ملي وارد مي‌شود، در هر زماني كه باشد، بايد به بهترين شيوه تاريخ، فرهنگ و هنر آن كشور به او معرفي شود. درحالي‌كه در اين موزه، ما فقط اشياي تاريخي خود را معرفي مي‌كنيم.

وي با اشاره به بهره‌گيري از يك‌سري قابليت‌هاي ديگر در موزه‌ي دوران اسلامي، يادآور شد: موزه‌ي ملي ايران، خانه‌ي باستان‌شناسان است. آن‌ها در اين موزه تقدم دارند، ولي همه‌ي موزه‌ي ملي، باستان‌شناسي نيست. باستان‌شناسي براي ما اهميت دارد، ولي ديگر حوزه‌ها نيز اهميت زيادي دارند. پس تلاش ما اين است كه در موزه‌ي ملي ايران همه‌ي زوايا، جلوه‌هاي فرهنگ، هنر، تاريخ و تمدن يك كشور را به‌نمايش بگذاريم.

بايد تا دوره‌ي معاصر و حتا دوره‌ي حاضر در موزه‌ي ملي اثر داشته باشيم

او بيان كرد: برخي افراد اعتقاد دارند كه آثار اين موزه فقط بايد تا دوره‌ي قاجار را دربربگيرد؛ ولي من اين بحث را قبول ندارم. به اعتقاد من بايد تا دوره‌ي معاصر و حتا دوره‌ي حاضر نيز در اين موزه اثر داشته باشيم، چون گردشگر فقط قرار نيست با ايران گذشته آشنا شود. اينجا موزه‌ي ملي است و قرار است با ايران گذشته و حال آشنا شوند.

رييس موزه‌ي ملي ايران يكي از دلايل ارزشمند بودن موزه‌ي ملي ايران را آثار به‌دست آمده از كاوش‌هاي باستان‌شناسي دانست و ادامه داد: اين آثار هويت دارند و هيچ جايگزين و قيمتي براي آن‌ها نمي‌توان درنظر گرفت؛ اما بايد توجه داشت كه همه‌ي موزه‌ي ملي ايران، اين آثار نيستند.

مديريت‌ها در حوزه‌ي فرهنگي جزيره‌يي‌اند

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي چگونگي برنامه‌ريزي‌ها با هدف اجرايي كردن برنامه‌ها در موزه‌ي ملي، اظهار داشت: يكي از كارهاي ما در موزه‌ي ملي و اشكال‌هايي كه نه فقط در اين موزه، بلكه در مديريت‌هاي فرهنگي وجود دارد، منفصل بودن اين مديريت‌هاست. در واقع، مديريت‌ها و تجربه‌هاي آن‌ها به هم متصل نيستند و به‌صورت جزيره‌يي‌اند.

او توضيح داد: به‌عنوان مثال، اكنون كه من مدير شده‌ام، گزارش عملكردي از مديران گذشته وجود ندارد كه آن را بررسي كنم و نتيجه‌ي تلاش‌هاي مديران گذشته را ببينم. من ادعايي ندارم، ولي سال‌هاست كه در حوزه‌ي مديريت فرهنگي هستم و به مرور درحال تبديل شدن به يك مدير فرهنگي حرفه‌يي هستم. تلاشي كه تاكنون در اين موزه انجام داده‌ام،‌ تشكيل شوراي برنامه‌ريزي موزه‌ي ملي ايران بوده است كه دو هفته يك‌بار به‌صورت مرتب تشكيل مي‌شود. اكنون نيز درحال نوشتن چشم‌انداز آينده‌ي موزه‌ي ملي ايران تحت عنوان «تنظيم سند راهبردي موزه‌ي ملي ايران» هستم.

وي با اشاره به نبود هيچ سندي براي گزارش عملكرد مديريت‌هاي پيش از خود، گفت: هر مديري كه بر سر كار مي‌آيد، سلايق خاص خود را دارد. اكنون تدوين سند راهبردي موزه‌ي ملي دست كم براي آينده‌ي موزه‌ي ملي مناسب است.

مهرانديش بيان كرد: در اين شورا درحال تهيه‌ي طرح جامع گسترش موزه‌ي ملي ايران هستيم؛ ولي آيتم‌هاي مختلف نيروي انساني، برنامه‌ي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت در آن ديده‌ايم كه هنوز كامل نشده‌اند و تا حدود چهارماه ديگر نيز كار دارد.

وي ادامه داد: انجام اين ‌كار از اين جهت است كه دست كم مقداري از بي‌ثباتي‌ها در اين موزه به‌پايان برسند تا با تغيير يك مدير، همه‌چيز برهم نريزد. حدود هشت‌ماه از آغاز اين كار گذشته و تاكنون قدم‌هاي خوبي در اين زمينه برداشته‌ شده‌اند.

او اظهار كرد: من درباره‌ي موزه‌ي ملي ايران به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كردم كه برنامه‌ي دو ساله دارم؛ ولي او پاسخ داد، بايد به 22 سال فكر كنم. من نيز براي موزه‌ي ملي ايران 22 ساله فكر مي‌كنم.

مهرانديش توجه به نمايشگاه‌هاي داخلي را همان‌گونه كه به نمايشگاه‌هاي آثار تاريخي خارج از كشور توجه مي‌شود، لازم دانست و افزود: اكنون نمايشگاه نمادها و ابزارهاي رزم برگزار شده و به‌زودي نمايشگاه‌ جلوه‌هاي هنري قرآن در آثار موزه‌ي ملي ايران در طبقه‌ي دوم موزه‌ي ايران باستان برگزار مي‌شود.

قصد برگزاري نشستي را با حضور 17 رييس پيشين موزه‌ي ملي ايران دارم

او با تأكيد بر اين‌كه مشورت، محور كارهاي من است،‌ اظهار داشت: قصد برگزاري نشستي را با حضور 17 رييس پيشين موزه‌ي ملي ايران دارم تا از تجربه‌هاي آن‌ها استفاده كنم، چون عقل جمعي راهگشاست. تلاش مي‌كنم به آن پايبند باشم و به عقل جمعي احترام بگذارم. اميدوارم پيش از پايان سال، اين نشست را در موزه برگزار كنيم.

سايت اطلاع‌رساني موزه‌ي ملي راه‌اندازي مي‌شود

رييس موزه‌ي ملي ايران ادامه داد: سايت اطلاع‌رساني موزه‌ي ملي ايران به‌مدت دو سال تعطيل بود. اكنون درحال راه‌اندازي آن هستيم، چون هنوز نيرويي براي اين كار نداريم و از طريق روابط عمومي به‌روز مي‌شود. نسخه‌ي انگليسي آن نيز تا چندماه آينده به‌روز مي‌شود.

وي توضيح داد: مسير كار ما اين است كه از دانش و فن‌آوري روز دنيا در موزه‌ها بهره بگيريم و يكي از اقدامات، بهره‌گيري از سامانه‌ي سيستم راهنماي هوشمند است. موزه‌ي ملي سال گذشته براي نخستين‌بار به اين راهنما مجهز شد. اكنون ما 60 دستگاه داريم كه بازديدكنندگان از آن استفاده مي‌كنند. اين دستگاه‌ها به زبان‌هاي فارسي و انگليسي به بازديدكنندگان در بخش‌هاي مختلف موزه اطلاعات مي‌دهند.

احياي ميدان مشق درحال طي كردن مراحل قانوني است

مهرانديش با اشاره به وجود يك‌سري مشكلات عديده‌ي فيزيكي در موزه‌ي ملي ايران، اظهار داشت: قدم‌به‌قدم درحال جلو رفتن براي حل اين مشكلات هستيم. اكنون نخستين پروژه‌ي واجب در اين زمينه، احياي ميدان مشق است. گزارشي سه صفحه‌يي با بيان اعتبار مورد نياز توسط رييس سازمان به رييس‌جمهور تقديم شده و درحال طي كردن مراحل قانوني است.

وي ادامه داد: در گزارشي كه به رييس‌جمهور داده شد، آورده‌ايم كه چه سازمان‌ها و وزارتخانه‌هايي بايد اينجا را ترك كنند. بحث ما اين نيست كه اين ساختمان‌ها تحويل ما شوند. پيشنهاد ما اين است كه موزه‌هايي را در اين محدوده راه‌اندازي كنيم. ما پي‌گير اين هستيم كه اين ميدان را به قطب تاريخي ـ فرهنگي تهران تبديل كنيم. بحث براي گسترش ساختمان نداريم، فقط مي‌گوييم اين سازمان‌ها بايد تكليف را روشن كنند.

او افزود: سازمان اسناد، وزارت دفاع، وزارت امور خارجه، يكسري شركت‌ها و بانك‌ها در اين محدوده قرار دارند، اين‌جا قابليت تبديل شدن را به جزيره‌ي موزه‌هاي پايتخت دارد.

وي بيان كرد: شهرداري و شوراي شهر نيز مخالفتي ندارند. در اين زمينه، يك طرف قضيه شهرداري است كه كارهايش را انجام مي‌دهد و فقط دستور رييس‌جمهور را نياز دارد. با رييس سازمان ميراث فرهنگي و ‌گردشگري درحال برنامه‌ريزي هستيم تا افراد تصميم‌گيرنده همراه او بازديدي از ميدان مشق داشته باشند.

رييس موزه‌ي ملي ايران اضافه كرد: با رؤساي چند موزه‌ي مستقر در اين محدوده، جلسه‌هايي را داشتيم ‌و آن‌ها اين قضيه را پي‌گيري مي‌كنند، چون معتقدند، رونق موزه‌ي ملي، رونق موزه‌ي آن‌ها نيز است.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا؛ سميه ايمانيان

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha