• جمعه / ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8801-10059
  • خبرنگار : 71021

يك فعال ورزشي و فرهنگي: گردشگران خارجي علاوه بر تبليغ امنيت ايران درباره‌ي زباله و ترافيك صحبت مي‌كنند «دير گچين» را به پلاستيك‌فروشي مي‌توان تشبيه كرد

يك فعال ورزشي و فرهنگي:
گردشگران خارجي علاوه بر تبليغ امنيت ايران درباره‌ي زباله و ترافيك صحبت مي‌كنند
«دير گچين» را به پلاستيك‌فروشي مي‌توان تشبيه كرد

9/99 درصد از خارجي‌ها، براثر تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي، ايران را كشوري خطرناك مي‌دانند و آن‌هايي كه به ايران سفر مي‌كنند، علاوه بر اين‌كه امنيت ايران را تبليغ مي‌كنند، درباره‌ي زباله‌ها و ترافيك ما هم صحبت مي‌كنند.

بهزاد اقتصاد ـ فعال ورزشي و فرهنگي كه تورهاي دوچرخه و موتورسواري را در طبيعت ايران در دوره‌اي اجرا مي‌كرده است ـ با بيان اين مطلب به خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: ريشه‌ي اتفاق‌هايي كه امروز در مناطق طبيعي ايران رخ داده‌اند، به انسان و مديريت مسؤولان ما مربوط مي‌شود. آن‌ها توجهي ندارند كه تميزي در چه حالتي بايد باشد و شرايط كشورهاي ديگر را با ايران قياس نمي‌كنند. شايد مسؤوليت‌شان اجازه نمي‌دهد و هيچ‌وقت هم اين كار را انجام نمي‌دهند.

وي تأكيد كرد: بايد مسؤولان و مردم براي پايداري طبيعت كمك كنند و تبليغات در اين زمينه از طريق صدا‌وسيما، نصب تابلوها‌ي اطلاع‌رساني و ساخت اسباب‌بازي براي كودكان قوي و بيش‌تر باشد.

او ادامه داد: سال 1384، زماني كه يك تور دوچرخه را در جنگل‌هاي گيلان اجرا مي‌كرديم، زباله‌داني به وسعت پنج شش هكتار در دل اين جنگل مشاهده كرديم. قطعا وسعت اين زباله‌داني اكنون بيش‌تر شده است، در صورتي كه اين منطقه به سيستم سامان‌دهي زباله نياز دارد.

اقتصاد بيان كرد: تعداد كارخانه‌هاي پلاستيك‌سازي در ايران خيلي زياد شده است؛ ولي هيچ‌وقت سيستمي را در كشور اجرا نكرده‌ايم كه پلاستيك‌ها را از ديگر زباله‌ها جدا كنيم و از اين كارخانه‌ها نيز براي اجراي اين سيستم، ماليات دريافت نكرده‌ايم. درحالي‌كه كشورهايي مانند آمريكا، اين موضوع را حل كرده‌اند و سطل‌هاي زباله در اين كشور كاملا از يكديگر تفكيك شده‌اند. البته نه مانند ايران كه در برخي نقاط سطل‌هاي خشك و تر وجود دارند، بلكه سطل كاغذ، پلاستيك، شيشه و زباله‌هاي ديگر از يكديگر منفك است و دسته‌بندي كلي ندارد.

وي ادامه داد: حدود يك‌ماه پيش، سفري به لواسان داشتم و در اطراف درياچه‌ي لواسان، بطري‌هاي آب معدني و نوشابه در وسعت زيادي رها شده بودند. اين زباله‌ها را جمع‌آوري كرديم و پشت در شهرداري آن منطقه گذاشتيم تا مفهوم كار انساني را به آن‌ها نشان دهيم.

اين فعال ورزشي و فرهنگي بيان كرد: اكنون مسأله را مي‌دانيم و بايد براي آن راه حلي بيابيم كه تبليغات ميان مردم، مسؤولان و توليد‌كنندگان راه حل آن است، چون اين كار به نفع خود ما تمام مي‌شود و از زيبايي و نظم طبيعت استفاده مي‌كنيم.

او افزود: 70 درصد جاده‌هاي ايران از زباله پوشيده شده است و گردشگران خارجي كه به ايران سفر مي‌كنند، به اين موضوع توجه دارند و براي دوستان خود اين موضوع را نقل مي‌كنند.

اقتصاد گفت: روز سيزدهم فروردين‌ماه سفري به «دير گلچين» در كوير ورامين داشتيم كه در گذشته وضعيت بهتري داشت؛ اما اكنون آن‌قدر پلاستيك در اطراف آن رها شده است كه آن را به پلاستيك‌فروشي مي‌توان تشبيه كرد، چون اين اواخر از اين منطقه زياد ديدن مي‌شود.

وي اظهار داشت: امكان دارد، راهنمايان تور مقيد باشند كه در مناطق تاريخي و طبيعي زباله نريزند؛ اما 30 نفر ديگري كه همراه اين راهنما هستند نيز خود را موظف مي‌دانند كه اين مسأله را رعايت كنند؟ با يك‌بار گفتن راهنما كه كار درست نمي‌شود، اين مشكل با راهنمايان تور حل نمي‌شود و بايد به‌شكل فراگير درباره‌ي آن صحبت شود.

اقتصاد با اشاره به وضعيت زيست‌محيطي ميانكاله كه پيش از تعطيلات نوروزي به آن سفري داشته است، گفت: اين منطقه چون در حريم حفاظتي واقع شده، خوب مانده است؛ ولي هرچه از اين منطقه فاصله مي‌گيريم و به نقاط شهرنشين نزديك مي‌شويم، اوضاع بدتر و طبيعت كثيف‌تر مي‌شود.

به اعتقاد او، خصوصي‌سازي شايد راه نجاتي براي اين معضل باشد، چون در سواحل شمالي ايران با اين وسعت، يك مكان تفريحي و پلاژ مناسب براي شنا وجود ندارد. بنابراين هر كسي هر طوري كه مي‌تواند و مي‌خواهد از اين منطقه استفاده مي‌كند. سواحل شمالي ايران جايي براي زباله ندارند. بنابراين مردم زباله‌هاي خود را رها مي‌كنند، وقتي خصوصي‌سازي با هدف سامان‌دهي اين مناطق با كنترل و نظارت درست اتفاق افتد، همه‌چيز ضابطه‌مند مي‌شود.

اين فعال ورزشي و فرهنگي ادامه داد: در گذشته، موضوع پيشاهنگي بسيار مطرح بود و مسايل زيست‌محيطي و فرهنگي به اين افراد آموزش داده مي‌شد كه براي خانواده‌ها بسيار مفيد بودند. اكنون نيز اين كار را مي‌توان انجام داد. درحال حاضر، اگر به مردم درباره‌ي كثيف نكردن طبيعت و رعايت قوانين تذكر بدهيم يا خواهش كنيم، اين كارها را انجام ندهند، معمولا با برخورد‌هاي تند مواجه مي‌شويم!

اقتصاد با اشاره به وضعيت طبيعت ساري و جنگل عباس‌آباد، اضافه كرد: تمام اين اتفاق‌ها در نظم مردم آن مناطق ريشه‌ دارند و بايد براي جلوگيري از پيشرفت تخريب‌ها، ظرف‌هاي زباله‌ي بيش‌تري را مستقر، تابلوهاي اطلاع‌رساني و تبليغات را گسترده‌تر و جريمه‌هاي سنگيني را براي بيرون ريختن زباله‌ها تعيين كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha