• سه‌شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8802-13107.98253
  • خبرنگار : 71021

يك مدرس طبيعت‌گردي: تبليغ طبيعت ايران به بهانه‌ي سفرهاي ارزان اشتباه محض است كاروانسراي صفوي در كوير مرنجاب وضعيت اسف‌باري دارد

يك مدرس طبيعت‌گردي:
تبليغ طبيعت ايران به بهانه‌ي سفرهاي ارزان اشتباه محض است
كاروانسراي صفوي در كوير مرنجاب وضعيت اسف‌باري دارد

يك مدرس طبيعت‌گردي گفت: تبليغ طبيعت ايران به بهانه‌ي سفرهاي ارزان،‌ درحالي‌كه فرهنگ سفر به طبيعت در ميان مردم كشور وجود ندارد، اشتباه محض است.

علي علي‌اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در كشور به‌دليل مشكلات اقتصادي و اجتماعي و نارضايتي‌هايي كه گاهي در ميان مردم وجود دارند، ترغيب به سفرهاي ارزان‌قيمت، بهترين روش است تا اندكي از اين مشكلات درنظر مردم كم شود. در چند سال اخير، تشويق مردم براي سفر به طبيعت يكي از اتفاق‌هايي بوده كه رخ داده است؛ ولي در اين ميان، يك مسأله‌ي مهم درنظر گرفته نشده و آن كارشناسي و ارايه‌ي نظر علمي در اين‌باره است تا مردم براساس آن براي سفر به طبيعت تشويق شوند.

به اعتقاد او، از بين رفتن تقدس طبيعت از پايه‌ي فرهنگي مردم، مشكل بزرگ ديگري در كشور است كه با وجود ريختن اين همه زباله و نامهرباني با طبيعت، به اثبات نياز ندارد.

اين فعال طبيعت‌گردي ادامه داد: جنگل ابر را چند سال پيش هيچ كسي نمي‌شناخت؛ ولي اكنون به حال اين جنگل با انبوه سفرهايي كه اتفاق افتاده‌اند، بايد گريست.

وي بيان كرد: رفت‌وآمدهاي زياد مردم به طبيعت، كل اكوسيستم را مختل مي‌كند؛ ولي برخي رسانه‌ها بدون توجه به اين موضوع و آشنايي با اكوتوريسم همواره به تشويق مردم بدون آموزش براي سفر به طبيعت مي‌پردازند.

علي‌اسلام به سفري كه به‌تازگي به كوير مرنجاب و كاروانسراي صفوي در اين منطقه داشته است، اشاره كرد و گفت: وضعيت اين منطقه بسيار اسف‌بار بود. مردمي كه به‌دنبال تبليغات بسيار رسانه‌ها به مرنجاب سفر كرده بودند، تاغ‌هاي صفوي را كه گياهي تاريخي در آن منطقه به‌شمار مي‌آيد، با تبر كنده بودند و از شاخه‌هاي آن براي آتش قليان يا درست كردن غذا استفاده مي‌كردند. هيچ سطل زباله‌اي در آن منطقه وجود نداشت، به‌جز يك بشكه‌ي زنگ‌زده كه زباله‌ها در اطراف آن رها بودند.

وي ادامه داد: حوض زيبايي زماني در اين كاروانسراي تاريخي وجود داشت كه اكنون وضعيت اسف‌باري دارد و خشت‌هاي تاريخي اطراف آن، هريك در گوشه‌اي پراكنده بودند و برخي افراد از آن‌ها به‌عنوان پايه‌هايي براي آتش خود استفاده كرده بودند. روستاييان نيز با موتور روي رمي‌ها حركت مي‌كردند كه اين كارها به اكوسيستم و تاريخ آن منطقه بسيار آسيب مي‌زند. گردشگران خارجي كه همراه من بودند، با ديدن اين منظره بسيار متعجب‌ شدند.

اين راهنماي طبيعت‌گرد گفت: هيچ كنترلي روي اين مسايل وجود ندارد و كسي درباره‌ي اتفاق‌هايي كه در طبيعت رخ مي‌دهند، صحبت نمي‌كند. زماني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي اكوتوريسم بسيار تبليغ كرد و چند نفر در اين حوزه به كار مشغول شدند؛ اما از ميان آن‌ها فقط تعداد اندكي مي‌دانستند اكوتوريسم چيست.

وي بيان كرد: سفر به طبيعت قانون دارد و بايد تعداد خاصي از جمعيت به طبيعت وارد شوند. وقتي بيش‌تر از ظرفيت منطقه‌، جمعيت وارد شود، اكوسيستم آن منطقه مختل مي‌شود كه عواقب بدي دارد.

اين مدرس طبيعت‌گردي افزود: تشويق مردم براي سفر به طبيعت درحالي‌كه آموزشي از قبل داده نشده، از پايه اشتباه است. البته اين به‌معني خود‌داري از سفر مردم به طبيعت نيست، بلكه بايد پايه‌ي معرفي‌ها درست باشد تا از اين جريان چيزي به مردم اضافه شود.

علي‌اسلام گفت: مردم متمدن ايران دوهزار سال پيش هنگامي كه مي‌خواستند، دست‌هاي خود را بشويند با ظرف از رودخانه يا چاه، آب مي‌كشيدند و در محل ديگري اين كار را انجام مي‌دادند؛ ولي اكنون فرهنگ مردم ما تغيير كرده است كه حاصل آن را در طبيعت مي‌بينيم.

اين فعال طبيعت‌گردي اضافه كرد: در كشور ما بيش‌تر بر سفرهاي داخلي تأكيد مي‌شود، درحالي‌كه دنيا گردشگري را نوعي سفر مي‌داند تا از اين طريق ارز وارد و اين پول‌ها در ميان مردم توزيع شود. سفرهاي داخلي در شرايطي كه به مردم چگونگي سفر آموزش داده نمي‌شود، به‌معني پول از يك جيب به جيب ديگر شدن است و دور باطلي بيش نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha