• جمعه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8802-06990

در نشست خبري همايش فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس مطرح شد: توسعه‌ي گردشگري يكي از راه‌هاي حفظ نام خليج فارس است

در نشست خبري همايش فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس مطرح شد:
توسعه‌ي گردشگري يكي از راه‌هاي حفظ نام خليج فارس است

نشست خبري پنجمين همايش ملي فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس در جزيره‌ي كيش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جهاد دانشگاهي روز گذشته (پنجشنبه، 10 ارديبهشت‌ماه) در اين نشست گفت: پس از استفاده‌ي مجله‌ي نشنال جغرافي از نام مجعول خليج فارس، عكس‌العمل‌هاي مناسبي در اين زمينه به‌وجود آمدند، از جمله آن‌كه مركز گردشگري، علمي و فرهنگي دانشجويان ايران همايشي را برنامه‌ريزي كرد كه در آن، محققان يافته‌هاي پژوهشي خود را ارايه كردند.

حميدرضا طيبي ادامه داد: ارايه‌ي پژوهش‌ها درباره‌ي نام خليج فارس، تعلق آن را به فرهنگ و تمدن ايراني نشان مي‌دهد. گرچه براي ما نيازي به اثبات تعلق نام خليج فارس به ايران نيست، اما با توجه به اسناد موجود و مطابق با ضوابط و استانداردهاي بين‌المللي، اين امر قابل اثبات است.

وي بيان كرد: خليج فارس از جمله درياهايي است كه تنوع بسياري از آبزيان را دارد و مي‌توانند يك عامل استراتژيك براي اين منطقه باشند. هم‌چنين يكي از راه‌هاي مهم حفظ نام خليج فارس، توسعه‌ي صنعت گردشگري است و لازم است پژوهشگران نيز راه حل‌هاي خود را در اين‌باره ارايه كنند.

طيبي اظهار داشت: توسعه‌ي جزاير مصنوعي كه در كشورهاي جنوبي ساحل خليج فارس وجود دارند، تأثيرات منفي را در تغيير اكوسيستم خليج فارس به جا گذاشته است و اين موضوع، بايد مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد.

او با اشاره به چهار همايش برگزارشده‌ي خليج فارس در سال‌هاي گذشته، افزود: اهداف اين همايش صيانت از نام خليج فارس به‌صورت مستدل از سوي دانشمندان و مورخان بوده است. به علاوه، ششمين همايش فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس به‌صورت بين‌المللي برگزار خواهد شد.

در ادامه‌ي اين نشست، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي تأكيد كرد: براي برگزاري بين‌المللي اين همايش‌ها به ارتباط خوبي با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رايزنان در كشورهاي اطراف ايران نيازمنديم و هماهنگي‌هاي لازم را بايد به‌عمل آوريم. اميدواريم با توجه به ظرفيت‌هاي ايران امكان برگزاري همايش به‌صورت بين‌المللي فراهم شود.

سعيد پورعلي ادامه داد: رويكرد علمي همايش خليج فارس و تلاش براي تقويت آن مي‌تواند بسياري از مسايل نامبارك را كم‌رنگ كند و به سمتي برود كه كاملا فرهنگي و پژوهشي عمل شود.

او تأكيد كرد: حضور استادان دانشگاه مانند دكتر گنجي و دكتر صفي‌نژاد در اين همايش، فضاي فرهنگي را ايجاد كرد كه سبب افزايش انگيزه در ميان پژوهشگران مي‌شود و مي‌توانيم با افزايش نقش پژوهش‌هاي فرهنگي، تعاملاتي را در عرصه‌هاي بين‌المللي برقرار كنيم. هم‌چنين ظرفيت‌هاي تمدني ما در اين مسير بسيار فراوان‌اند.

در ادامه‌ي اين نشست خبري، دبير همايش فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس گفت: مجموعه‌ي مقالات برگزيدگان همراه چكيده‌ي مقالات، در قالب دو جلد كتاب در اختيار پژوهشگران قرار مي‌گيرد. به علاوه، درصدد هستيم، يك بانك اطلاعاتي را از مقالات دوره‌ي دوم تا پنجم خليج فارس ايجاد كنيم.

منوچهر جهانيان بيان كرد: اين مجموعه مقالات، بانك اطلاعاتي بسيار مناسبي است كه مي‌تواند براي چاپ فصل‌نامه‌اي با همين عنوان استفاده شود.

وي توضيح داد: 38 درصد مقالات ارايه‌شده به همايش در محور گردشگري، 26 درصد در بخش تاريخي و 30 درصد در بخش جغرافيا و محيط زيست بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، طبق برنامه‌ي اعلام‌شده قرار بود، يك حلقه‌ي انساني در ساحل خليج فارس در جزيره‌ي كيش تشكيل شود كه گويا اين برنامه لغو شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha