• یکشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8806-00043.104698
  • خبرنگار : 71133

/ در آستانه روز ملي سينما / رييس كانون كارگردانان سينما: سال‌هاست به دنبال قانون حقوق مولف هستيم دغدغه‌ي ما حاكميت جريان فرهنگي در حوزه سينماست

/ در آستانه روز ملي سينما /
رييس كانون كارگردانان سينما:
سال‌هاست به دنبال قانون حقوق مولف هستيم
دغدغه‌ي ما حاكميت جريان فرهنگي در حوزه سينماست

عليرضا رييسيان گفت: مهم‌ترين دغدغه ما حاكميت جريان فرهنگي در حوزه سينماست؛ در واقع دليلي كه صنف براي آن تشكيل شده است.

رييس كانون كارگردانان سينماي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آستانه‌ي روز ملي سينما اظهار داشت: اساسا سينما، چون ماهيتا متكي بر جهان‌بيني سازنده‌اش است با يك جور شاكله‌ي فرهنگي با مضامين انساني و اجتماعي گره مي‌خورد و يك صنعت هنر منحصر است.

وي افزود: به همين دليل هم درون مجموعه جريانات صنفي و از بيرون فشارهاي سياسي بيش از آنچه كه لازم هست، صورت مي‌گيرد. يعني در درون مجموعه صنوف هميشه عناصري هستند كه مايل هستند كه خارج از تشكيلات صنفي مذاكرات و مناسباتي را با جريانات دولتي برگزار كند و دولت هم مايل است صنوف را تحت كنترل و ضابطه‌بندي درآورد تا بتواند آنها را مهار كند.

رييسيان، استقلال را مهم‌ترين نكته در پيشرفت يك صنف دانست و گفت: در 20 سالي كه از تاسيس كانون كارگردانان مي‌گذرد، همواره همه كساني دست‌اندركار بودند كه سعي كردند استقلال را حفظ كنند و قدرت كانون هم از همين جا بوده است.

وي افزود: موضوعاتي در چند سال‌ اخير اتفاق افتاد كه بيشتر آن از سوي مديريت دولتي و بنياد سينمايي فارابي بود و آن سوق دادن جريان صنفي به سمت عكس‌العمل‌هاي خاصي بود كه مي‌شد از آن برداشت سياسي كرد و خانه سينما و كانون كارگردانان اين موضوع را با هوشمندي به سمت خاص خود هدايت كردند و سعي كردند از حوزه‌ي مجاري و صنفي خارج نشوند.

رييسيان اين مهم را نيازمند ظرفيت‌هايي دانست كه در جريانات صنفي جا افتاده باشند و تصريح كرد: اگر بيانيه كانون را در خصوص عملكرد فارابي به خاطر داشته باشيد؛ ديديد كه مورد تائيد 90 درصد اعضاي كانون بود و بعد هم حمايت تشكيلات تهيه‌كنندگي را در پي داشت. اما اين‌كه در عمل چه اتفاقي بيفتد، بسيار مهم است و با توجه به اين‌كه ما قدرت اجرايي نداريم، امكان به نتيجه رساندن خواسته‌ها وجود ندارد.

وي با بيان اين‌كه سال‌هاست در شوراي مركزي كانون به دنبال قانون حقوق مولف هستند،اظهار داشت: با اين قانون مي‌توان از حقوق صنفي اعضا دفاع كرد كه متاسفانه هنوز جدي نشده است.

رييسيان افزود: وزارت ارشاد و خانه سينما هم به لحاظ ساختاري نياز به دگرگوني دارد و بايد اين اتفاق به سرعت بيفتد و هرچه تاخير شود روزمرگي در سينما ادامه پيدا مي‌كند و برنامه‌ جدي و مهمي را نمي‌توان ترسيم و پياده كرد.

وي دغدغه‌ سوم را مديريت كلان در سينما دانست و به ايسنا اظهار داشت: ضعف اين موضوع در چند سال اخير كارگردانان را رنج داده است و بعضي از مديران دولتي از هيچ كوششي براي تحقير و توهين به كارگردانان دريغ نكرده‌اند.

رييس كانون كارگردانان ادامه داد: در اين سال‌ها شاهد هستيم كه انبوه كارهاي سوپر تجاري و دولتي؛ سينما را اشباع كرده است و همه از وضع فعلي ناراضي هستند كه اميدوارم بزرگان درون ساختار تشكيلاتي صنوف سينمايي يكبار عاقلانه به اين وضعيت بينديشند و به راهكارهايي براي اجرا فكر كنند و يك عزم جدي براي آن فراهم كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha