• دوشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8812-07570
  • خبرنگار : 71191

مدير موزه‌ي ملي ايران در سال‌هاي 1359 تا 1361: نبود امنيت اجتماعي و‌ اعتبار از دلايل سامان‌دهي نشدن اشياي انبارها بود

مدير موزه‌ي ملي ايران در سال‌هاي 1359 تا 1361:
نبود امنيت اجتماعي و‌ اعتبار از دلايل سامان‌دهي نشدن اشياي انبارها بود

سرپرست مركز باستان‌شناسي و موزه‌ي ايران باستان (مجموعه‌اي كه اكنون به‌عنوان موزه‌ي ملي شناخته مي‌شود) در سال‌هاي 1359 تا 1361 گفت: در آن سال‌ها، نبود امنيت اجتماعي،‌ اعتبار و امكانات از جمله دلايل سامان‌دهي نشدن درست و مناسب اشيا و آثار موجود در انبارهاي موزه‌ي ملي ايران بود.

غلام‌رضا معصومي در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: وقتي سرپرستي موزه‌ي ملي ايران باستان برعهده‌ي من گذاشته شد، با توجه به اين‌كه سرپرستي مركز باستان‌شناسي ايران نيز به من واگذار شده بود، بايد به كارهاي مهم‌تري مانند جلوگيري از تخريب بسياري از آثار تاريخي كه در اوايل انقلاب رخ مي‌داد، توجه مي‌كردم.

وي بيان كرد: با اين وجود، پس از اين‌كه حكم من براي اين مسؤوليت در آبان‌ماه 1359 امضا شد، به كارشناسان باستان‌شناسي مركز و موزه دستور مطالعه و تحقيق روي اشياي هنري و تاريخي را دادم كه از كاوش‌هاي علمي يا غيرمجاز به‌دست آمده بودند و در انبارهاي مركز باستان‌شناسي و موزه بودند.

او اظهار داشت: در مدت زماني كه من سرپرست موزه‌ي ايران باستان بودم، سامان‌دهي اشياي موجود در انبارهاي موزه‌ي ملي را آغاز كردم؛ ولي گاهي اين كار با مشكلاتي مانند نبود امنيت براي نمايش اشياي داخل انبار و نبود امكانات و اعتبار روبه‌رو مي‌شد و موانعي را براي انجام اين كارها پيش رو مي‌آورد.

وي با تأكيد بر اين‌كه در دوران مسؤوليت من در موزه‌ي ملي، آثاري كه اطلاعات آن‌ها به‌درستي ثبت و ضبط نشده بود، به كشورهاي خارجي براي تحقيق و مطالعه امانت داده نشدند، يادآوري كرد: در حفاري‌هاي تخت جمشيد (پارسه) كه در سال 1314 (دوران حكومت رضاشاه) توسط دكتر اشميت انجام شد، حدود 30هزار لوح گلي به‌دست آمدند كه با اجازه‌ي دولت وقت، اين الواح به‌صورت اماني به دانشگاه شيكاگو با هدف مطالعه و تحقيق سپرده شدند.

معصومي با اشاره به اين‌كه قرار بود، آن زمان پس از تحقيق، اصل الواح به ايران بازگردانده شود، گفت: تا مدتي، كسي اين مسأله را دنبال نكرد و پس از آن كه من قصد پي‌گيري آن را داشتم، به‌لحاظ امنيتي اجازه‌ي اين كار نيافتم.

سرپرست مركز باستان‌شناسي و موزه‌ي ايران باستان در سال‌هاي 1359 تا 1361 ادامه داد: در آن زمان، بيش از 70 صندوق شيء عتيقه مربوط به فرح پهلوي در حال فرستاده شدن به يكي از كشورهاي خارجي بود كه در گمرك مصادره و به موزه‌ي ايران باستان انتقال داده شد.

وي افزود: در چندماه نخست ابلاغ حكم من در سال 1359 نيز با پي‌گيري‌هايي كه انجام شد، حدود 5500 شيء تاريخي كه از خانه‌ي فروغي مصادره شده بود، به موزه‌ي ملي انتقال يافت.

به گزارش ايسنا، پس ابلاغ حكم غلام‌رضا معصومي در 22 آبان‌ماه 59 به‌عنوان سرپرست مركز باستان‌شناسي ايران و موزه‌ي ايران باستان، او در اطلاعيه‌اي در تاريخ 12 آذرماه 1359 با همكاران موزه‌ي ايران‌ باستان و مركز باستان‌شناسي، بحث سامان‌دهي، مطالعه و تحقيق روي اشياي هنري و تاريخي موجود در موزه‌ي ملي را كه از كاوش‌هاي علمي يا غيرمجاز به‌دست آمده و در انبارهاي مركز و موزه بودند، مطرح كرد و از باستان‌شناسان و كارشناسان فني خواست، هر كدام مي‌توانند برنامه‌، كار، مطالعه و تحقيق خود را با توجه به علاقه‌ي شخصي و تخصصي كه به دوره‌هاي تاريخي دارند، برعهده گيرند.

چندي پيش، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مطلبي، با اعلام اين‌كه در 40سال گذشته آثار تاريخي بدون ثبت هيچ نوع مشخصاتي در انبارهاي موزه‌ي ملي رها شده بودند و هم‌چنين اين‌كه آثاري كه اطلاعاتي از آن‌ها در موزه‌ي ملي به‌درستي ثبت و ضبط نشده بود، به كشورهاي خارجي با عنوان تحقيق و مطالعه واگذار شده‌اند و هنوز اقدامي براي بازگشت آن‌ها به موزه نشده است، از خبرنگار ايسنا خواست تا درباره‌ي اين مسائل از مديران پيشين موزه‌ي ملي پرسش كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha