• پنجشنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91013111354
  • خبرنگار : 71191

به‌دنبال حفاري شركت آب و فاضلاب

آثاري تاريخي در تهران پيدا شدند

آثاري تاريخي در تهران پيدا شدند

به‌دنبال حفاري شركت آب و فاضلاب منطقه‌ي 5 تهران، آثاري تاريخي پيدا شدند.

به‌دنبال حفاري شركت آب و فاضلاب منطقه‌ي 5 تهران، آثاري تاريخي پيدا شدند.

يك دانشجوي رشته‌ي باستان‌شناسي دانشگاه تهران در تماسي با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از پيدا شدن تكه‌هاي سفال و لايه‌هايي تاريخي در گودال‌هايي كه توسط شركت آب و فاضلاب در منطقه‌ي شمال غرب تهران ايجاد شده است، خبر داد.

مهسا وهابي بيان كرد: سه گودال توسط شركت آب و فاضلاب در اين منطقه ايجاد شده بود كه من به‌شكل اتفاقي چند لايه‌ي تاريخي و تكه سفال را در آن‌ها ديدم. چند ساعت بعد، متأسفانه با تكه‌هاي خردشده‌ي سفال‌ها مواجه شدم و چون كارگر يا سركارگري نبود كه در اين زمينه با او صحبت كنم، تكه سفال‌ها را با هدف بررسي و مطمئن شدن از دوره‌ي تاريخي آن‌ها برداشتم.

او يادآوري كرد: براساس قوانين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، هر عمليات حفاري بايد با اطلاع و حضور كارشناسان ميراث فرهنگي انجام شود، حتا اگر احتمال دهند كه چيزي در آن محوطه پيدا نمي‌شود. دستگاهي كه عمليات حفاري انجام مي‌دهد نيز وظيفه دارد هرچه پيدا كرد كه نشان از تاريخي بودن داشت، به اداره‌ي ميراث فرهنگي استان گزارش دهد.

وهابي ادامه داد: پس از عكس‌برداري از تكه سفال‌ها آن‌ها را به برخي اساتيد دانشگاه نشان دادم. بعضي از آن‌ها معتقد بودند يكسري از سفال‌ها به دوران اسلامي و آل بويه و يكسري با احتمال كمتر به عصرآهن متعلق‌اند.

او افزود: اين موضوع را به اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اطلاع دادم و قرار است كارشناسان براي بررسي به محل بيايند.

حكمت‌الله ملاصالحي ـ استاد رشته‌ي باستان‌شناسي دانشگاه تهران ـ نيز در اين زمينه به خبرنگار ايسنا گفت: هرچند اين دوره‌هاي تاريخي در حوزه‌ي تخصص من نيستند، ولي معتقدم دوره‌ي تاريخي مهم نيست، مهم اين است كه اين تكه سفال‌ها به‌عنوان مواد فرهنگي، ارزشمندي هستند و بايد به سرعت بررسي شوند.

او بيان كرد: كارشناس اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران بايد به آن مكان برود و با بررسي و مطالعه‌ي پيشگيرانه، از اين منطقه حفاظت كند، چون حتا يك تكه‌ي كوچك از اين آثار مي‌تواند سابقه‌ي فرهنگي و تاريخي تهران را به دوراني دورتر ببرد.

اشياي تاريخي

يكي ديگر از اساتيد رشته‌ي باستان‌شناسي كه تصوير اين تكه سفال‌ها را ديده است نيز به خبرنگار ايسنا گفت: براساس تصاويري كه ديدم سفال‌ها به دوره‌ي اسلامي متعلق بودند و با يك احتمال كمتر، عصرآهن را شامل مي‌شوند.

محمداسماعيل اسماعيلي اظهار كرد: اكنون دوره‌ي تاريخي سفال‌ها نيست، مهم اين است كه امكان دارد براساس داده‌ها و شواهد موجود، قدمت تاريخي تهران بيشتر شود.

به گفته‌ي او، سفال‌هاي پيداشده شامل سفال‌هاي لعاب‌دار تك‌رنگ‌ و نقش‌‌كنده هستند كه شاخص‌ترين آن‌ها به دوره‌ي آل بويه و قرن‌هاي چهارم و پنجم هجري قمري تعلق دارد.

به گزارش ايسنا، ‌مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در اين‌باره به خبرنگار ايسنا توضيح داد: شركت آب و فاضلاب وقتي مجوز اين حفاري را گرفت، تعهد داد كه در صورت پيدا شدن هر اثر تاريخي به سرعت به اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گزارش دهد؛ اما متأسفانه اين اتفاق نيفتاده است.

محمدحسين فرمهيني فراهاني افزود: اكنون يك گروه از كارشناسان باستان‌شناس براي بررسي وضعيت به اين منطقه فرستاده مي شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha