یک کارشناس مسائل مذهبی، فعالیتهای دینی در فضای مجازی را مصداقی از امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر وسیله و ابزار خاصی ندارد و در شرع هم مصداق خاصی برای آن ذکر نشده است بلکه هر کار تأثیرگذاری از جمله تبلیغ در فضای مجازی نیز مصداق آن شمرده میشود.
حجتالاسلام والمسلمین علی زمان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سمنان در خصوص ضرورت فعالیتهای تبلیغی در فضاهای مجازی اظهار کرد: حجم بالای کاربران اینترنتی و همچنین تبلیغات سوء دشمنان اسلام در این فضا و استفاده آنان از این ابزار، ما را ملزم به مقابله با آنان با استفاده از همان ابزار و به طریق صحیح کرده است.
وی افزود : در مواجهه با فعالیتهای ضد دینی که در فضای مجازی صورت میگیرد مسلمانان میتوانند با افشاگری مطالب دروغین آنان و پاسخ به شبهات و همچنین پرداختن بیشتر به معارف دینی با بیانی شیوا و بلیغ به وظایف خود عمل کنند.
این کارشناس مسایل دینی در تشریح میزان تأثیرگذاری تبیین صحیح و کامل در فضای مجازی در شکلگیری گرایشهای مذهبی کاربران گفت: امروزه به علت استفاده زیاد از فضای مجازی و همچنین متفاوت بودن سطح مذهبی و گرایشهای متفاوت کاربران، با تبلیغ خوب و مؤثر و بلیغ دین، استفاده از ابزارهای گوناگون میتواند تأثیر بسزایی در گرایش بیش از پیش کاربران داشته باشد.
وی دلیل عدم گرایش طلّاب به تبلیغ دین در اینترنت را فضای سنتی موجود در حوزه دانست و تأکید کرد: به علت فضای سنتی که در حوزه وجود داشته و هم اکنون نیز باقی است عموم طلّاب تبلیغ دین را منحصر در منبر و سخنرانی میدانند.
وی همچنین نبودن امکانات و عدم آموزش صحیح به طلّاب را مهمترین مانع در جهت ورود آنان به تبلیغ دین در فضاهای مجازی دانست.
زمان، عدم توجه و اطلاع کافی از تبلیغات ضد دینی در فضاهای مجازی، عدم آگاهی و آموزش برای مقابله و نبودن امکانات در حوزهها را از جمله ضعفهای تبلیغ دین در اینترنت دانست.
انتهای پیام
نظرات