• شنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92030401825
  • خبرنگار : 71191

معاون پیشین میراث فرهنگی کشور:

چشم‌اندازی برای هدایت ساخت‌وسازها در توس وجود ندارد

چشم‌اندازی برای هدایت ساخت‌وسازها در توس وجود ندارد

معاون پیش میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگر وضعیت شهر تاریخی توس به همین صورت بماند، به مشکلات آن اضافه می‌شود.

معاون پیش میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگر وضعیت شهر تاریخی توس به همین صورت بماند، به مشکلات آن اضافه می‌شود.

مسعود علویان‌صدر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اقداماتی که تا کنون برای تهیه‌ی پرونده‌ی ثبت جهانی توس و سامان‌دهی این محوطه انجام شده است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های زیادی در این زمینه کرده‌ایم، ولی متأسفانه نه‌تنها مشکلات توس برطرف نشده‌اند، بلکه اگر وضعیت همین‌گونه پیش رود به مشکلات آن اضافه هم می‌شود.

او توضیح داد: در ارتباط با توسعه و تصمیم‌گیری برای جایگزینی آن به‌گونه‌ای که بتواند ساخت‌وسازهای جدید را هدایت کرد تا به بافت تاریخی آسیب وارد نشود تا کنون هیچ چشم‌اندازی ایجاد نشده است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری زمانی که به توس رفتند، محورها و مسیرهایی را تعیین کردند و گفتند همه‌ی دستگاه‌ها موظف هستند که سیاست‌های خود را برای ارتقای جایگاه توس در نظر بگیرند. از آن زمان تا کنون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تنها دستگاهی بوده که به تعهدات و تکالیف خود و مبالغی که برای توس در نظر گرفته شد‌، عمل کرده است.

علویان‌صدر با اشاره به این‌که قرار بود مکان جایگزینی برای توس پیش‌بینی شود تا سمت و سوی توسعه در این شهر تاریخی و زندگی مردم به سمتی پیش رود که آن‌ها راضی باشند‌، ادامه داد: ما نمی‌توانیم زندگی مردم را مختل کنیم، ولی باید با دادن یک مسیر و جهت درست، مسیر توسعه را به سمتی ببریم که مخل مجموعه‌ی فرهنگی - تاریخی توس نباشیم.

وی با اشاره به این‌که هنوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مرحله‌ی رایزنی برای نصب دکل‌ها در حریم منظری آرامگاه فردوسی است، گفت: ما کارهای مقدماتی را برای تدوین پرونده انجام دادیم، ولی یک مسیر طولانی پیش رو است تا موانع برطرف شود.

او درباره‌ی اقدامات صورت‌گرفته در معاونت میراث فرهنگی کشور برای برطرف شدن مشکلات، اظهار کرد: مکاتبات بسیار مهمی با وزیر راه و شهرسازی انجام دادیم تا همه‌ی نکاتی که باید در نظر گرفته شوند، مورد بررسی قرار گیرند. همچنین توافق‌هایی را برای مکان‌های جایگزین توسعه در نظر گرفتیم و روی آن‌ها بررسی‌هایی انجام شد. همچنین طرح ویژه‌ی توسعه توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی آمده شده، ولی هنوز تصویب نشده است و مراحل بررسی پایانی را پشت سر می‌گذارد.

علویان‌صدر با اشاره به آغاز تهیه‌ی این طرح از حدود دو سال پیش، افزود: در این طرح تقریبا همه‌ی جوانب حفاظتی، توسعه‌یی و برنامه‌ریزی دیده شده است و اگر به تصویب برسد، یک سند بسیار جامع که فرآیند ساخت و سازها و اقدامات را مدیریت می‌کند برای همیشه درباره‌ی توس خواهیم داشت. تنها چیزی که شهر تاریخی توس برای اجرایی شدن این طرح نیاز دارد، عزم مسوولان استانی است. سازمان میراث فرهنگی به‌تنهایی ملاک نیست، چون ثبت جهانی این منطقه فقط متعلق به میراث فرهنگی نیست. ثبت جهانی پروسه‌ای است که فرآیندهای مدیریت در سطوح مختلف را پیگیری می‌کند تا به یک مسیر مستند برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha