یکی از کارهایی که در آموزههای دینی از آن نهی شده، کسالت و تنبلی است و ائمه (ع) از این خصلت نکوهیده به خداوند پناه میبردند.
به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در روایات متعددی از ائمه معصومین بر دوری و پرهیز از تنبلی و تنپروری سفارش شده است و این صفت را شایسته یک انسان مومن ندانستهاند.
در احادیث و روایات اسلامی بر پرهیز از دو خصلت "بیحوصلگی و تنبلی" توصیه شده زیرا اگر کم حوصله باشی بر حق شکیبایی نکنی و اگر سست و تنبل باشی حقّی را ادا نکنی.
پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) در تشریح نشانههای شخص تنبل میفرمایند: نشانههای شخص تنبل چهار چیز است: ۱- به قدری از خود سستی نشان میدهد که کارش به کوتاهی در کارها میکشد. 2- آنچنان در کارها کوتاهی میکند که کارها را ضایع مینماید. ۳ - ضایع نمودن کارها، او را به گناه میکشد. ۴ از انجام وظیفه، دلتنگ میگردد1".
امام علی(ع) نیز به تأخیر افکندن کار را از نشانههای تنبلی میدانند2".
ایشان همچنین درباره اینکه با چه سلاحی باید به مبارزه تنبلی برویم؟ میفرمایند: " با عزم و اراده، به مبارزه سستی بروید3".
امام علی(ع) همچنین فرمودند: " مؤمن به آنچه ماندنی است راغب است و از آنچه رفتنی است رویگردان ... از تنبلی به دور است و پیوسته سرزنده و کوشاست4".
منابع روایات:
1- امالی صدوق، ص 636 / حکمتنامه جوان: ص 264
2- غررالحکم: 4471 منتخب میزان الحکمة: 492
3- غررالحکم: 5927 منتخب میزان الحکمة: 492
4- بحارالأنوار: 78 / 26 / 92 منتخب میزان الحکمة: 492
انتهای پیام
نظرات