• سه‌شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۳ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93102312939
  • خبرنگار : 71191

کاخ «مروارید» پس از هشت ماه محفوظ شد

کاخ «مروارید» پس از هشت ماه محفوظ شد

نخستین اقدام اجرایی برای کاخ «مروارید»، هشت ماه پس از واگذاری‌ به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام و حریم این بنای تاریخی تعیین شد.

نخستین اقدام اجرایی برای کاخ «مروارید»، هشت ماه پس از واگذاری‌ به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام و حریم این بنای تاریخی تعیین شد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، حریم حفاظتی سه بنای تاریخی در استان البرز که در کمیته‌ی ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول تعیین شده و روز گذشته (دوشنبه 22 دی ماه) ابلاغ شد، که مهمترین اثر تعیین حریم شده‌ی این کمیته متعلق به کاخ «مروارید» (شمس) است که حدود هشت ماه گذشته 30 هکتار از آن در استان البرز به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این استان سپرده شد تا با مرمت و سامان‌دهی فضای کاخ، امکان بازدید مردم از آن فراهم شود.

به گفته‌ی فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حمام «مصباح» و حمام «حیدرآباد» دو اثر دیگر استان البرز هستند که در کمیته‌ی ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعیین وابلاغ شده است.

وی در توضیحی درباره‌ی پرونده‌ «کاخ مروارید» با اشاره به ثبت ملی این بنا در سال 1381 اظهار کرد: این بنا که در ضلع شرقی بلوار امام خمینی (ره) قرار دارد، در زمینی به وسعت 111 هکتار با 2500 متر زیربنا بین سال‌های 47-1345 در مهرشهر کرج بلوار امام خمینی(ارم)، برای شمس، خواهر محمدرضاشاه پهلوی ساخته شد و فضاهای متعددی مانند سالن طلایی بار، دفترمخصوص شمس، سالن پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره را شامل می‌شود.

او یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ را اتاق «صدف» دانست که دارای تزئینات مختلفی است و افزود: نمای بیرونی این کاخ به صورت حلزونی شکل ساخته شده ودر طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ شمس را احاطه کرده است. همچنین همه‌ی فضای سبز برداشتی نمادین از پارک‌های اروپایی است که در طراحی آن الگوی فضای باغ‌های ایرانی نیز لحاظ و تلفیق شده است و درختان و گل‌های باغ همگی منتخبی از گونه‌های ایرانی و اروپایی است که با طراحی و بافت و پلان مجموعه هماهنگی دارد.

وی حمام «مصباح» که در سال 1380 در فهرست آثار ملی ثبت شده را اثر تاریخی دیگری دانست که در این کمیته حریم آن تعیین و ابلاغ شده است و ادامه داد: حمام مصباح در محله قدیمی مصباح، خیابان مصباح، - خیابان کشاورز- کوچه کیومرث اسماعیلی- کوی بنفشه در حوزه مرکزی شهر کرج قرار گرفته، در عمق تقریبی چهار متری از سطح زمین واقع شده است، این حمام با و جود تغییرات و الحاقات در دوران گذشته، همچنان فضاهای اصلی یک حمام سنتی مانند سربیته، میان‌در و گرمخانه را داراست.

نظری حمام «حیدر آباد»، را سومین اثر تاریخی استان البرز دانست که علاوه براین‌که در سال 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، حریم آن تعیین و ابلاغ شده است و گفت: این بنای تاریخی که در بافت و محله قدیمی حیدرآباد استان البرز قرار دارد بنایی مستطیل شکل است که در عمق تقریبی سه متر از سطح زمین قرار دارد و گفت: با وجود تغییرات و الحاقات در دوران گذشته، همچنان فضاهای اصلی یک حمام سنتی شمال گرمخانه و خزینه را داراست که از نظر سلامت شرایط مناسبی دارد.

حمام حیدرآباد

حمام مصباح

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha