• سه‌شنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94102917215
  • خبرنگار : 71503

اهالی این خانه چشم‌انتظارند...

اهالی این خانه چشم‌انتظارند...

معمولا اگر بنایی را ثبت تاریخی می‌کنند، یعنی بنا ارزش تاریخی دارد و باید حفظ شود. خانه مینایی هم به قصد آنکه ارزش تاریخی دارد و باید حفظ شود، ثبت ملی شده است؛ اما این خانه قاجاری روز به روز تحلیل می‌رود...

معمولا اگر بنایی را ثبت تاریخی می‌کنند، یعنی بنا ارزش تاریخی دارد و باید حفظ شود. خانه مینایی هم به قصد آنکه ارزش تاریخی دارد و باید حفظ شود، ثبت ملی شده است؛ اما این خانه قاجاری روز به روز تحلیل می‌رود...

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، خانه 480 متری مینایی بیش از 100 سال پیش توسط شانزدهمین پسر عباس‌میرزا ولیعهد، یعنی شاهزاده «عبدالمیرزا فرمانفرما» ساخته شد‌ و بعد از چندبار دست به دست گشتن، فرهاد مینایی آن را در سال 1345 از تقی‌رضا، یکی از قصاب‌های معروف تهران به قیمت 140 هزار تومان خرید.

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با ثبت خانه مینایی در فهرست آثار ملی در سال 1386، قول خرید و تملک آن را به خانواده مینایی می‌دهد، اما بعد از گذشت 8 سال از ثبت آن، خانه مینایی تنها نام ثبت ملی را یدک می‌کشد و وضعیت خوبی ندارد.

«حمیده مینایی» به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا می‌گوید: خانه ما پرونده قطوری در دیوان عدالت اداری دارد و ما دو بار برای خروج خانه مینایی از ثبت اقدام کرده‌ایم که یا خانه‌ی ما را بخرند و اگر نمی‌توانند آن را خریداری کنند، حداقل از ثبت خارجش کنند.

خانه مینایی در سال 94/ خانه مینایی در سال91

او ادامه می‌دهد: در ریاست اسفندیار مشایی و حمید بقایی در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندین‌بار به سازمان مراجعه کردیم که خانه ما را بخرند، اما آنها گفتند بودجه نداریم. کارمندان سازمان می‌گفتند حقوق ما را هم نمی‌دهند چه برسد به اینکه خانه‌ی شما را بخرند و بعد از مدتی پرونده شکایت ما را مخدومه اعلام کردند.

یکی از وراث خانه مینایی بیان می‌کند: من و خواهر و برادرانم دل‌مان می‌خواهد این خانه را حفظ و نگهداری کنیم، اما خودمان مشکل مسکن داریم. این روزها اگر کسی خانه نداشته باشد، معلوم نیست چه بر سرش می‌آید. خود من فرهنگی بازنشسته هستم که آپارتمان کوچکم را به خاطر همسایه بد اجاره دادم و اجاره‌نشینی می‌کنم. وارثان خانه تصمیم دارند با فروش خانه مینایی، برای خودشان خانه بخرند، چون از لحاظ مسکن واقعا مشکل داریم.

مینایی اظهار می‌کند: برادرم با آقای خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران هم درباره خرید خانه صحبت کرده است، اما او گفته است شهرداری خانه را از شما می‌خرد.

او می‌افزاید: پدرم فرهاد مینایی این خانه را به عشق صدای اذان مسجد فخریه خرید و نمازش را هم در آن مسجد می‌خواند. پدرم وکیل دادگستری و مرد شریفی بود که برای ما موجب افتخار است.

مینایی می‌گوید: زمانی که شهردار منطقه 11 همراه احمد مسجد جامعی(عضو شورای شهر تهران) در برنامه تهرانگردی از این خانه دیدن کردند، قول خرید خانه را داد اما تا زمانی که این خانه را از ما نخرند باورمان نمی‌شود.

خانه مینایی در سال 91/ خانه مینایی در سال 94

خانه مینایی

خانه مینایی

خانه مینایی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha