سرهنگ حسین محمدپور در گفت وگو با ایسنا، در تشریح این خبر گفت: در ایران برای نخستین بار قانون استفاده اجباری از کمربند ایمنی در سال ۱۳۷۶ از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و آییننامه اجرایی آن در سال ۱۳۸۴ به تصویت هیئت وزیران رسیده و از تاریخ یک مهر ۱۳۸۴ اجباری شدن استفاده از کمربند ایمنی به اجرا گذاشته شد.
این مقام انتظامی با بیان اینکه کمربند ایمنی از برخورد سر و صورت به شیشه جلو و پرتاب راننده به خارج از خودرو جلوگیری میکند، افزود: کمربند ایمنی با پخش کردن نیروی ضربه در سطح وسیعی از بدن و افزایش زمان تاثیرگذاری از میزان عوارض آن به شکل چشمگیری میکاهد.
وی با تاکید بر اینکه در تصادفات جادهای نبستن کمربند ایمنی اصلیترین عامل افزایش میزان مرگ و میر است، بیان کرد: استفاده از کمربند ایمنی، احتمال مرگ و میر سرنشینان جلوی خودرو را ۶۳ درصد و این احتمال برای سرنشینان عقب ۲۷ درصد کاهش است.
سرهنگ محمدپور با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد کودکانی که از کمربند ایمنی استفاده نکردهاند، پدر و مادر آنها نیز از این قانون تبعیت نمیکنند از والدین خواست، با توجه به اینکه بهترین الگو برای فرزندان هستند با بستن کمربند ایمنی ضمن آموزش به کودکان، حافظ سلامت خانواده باشند.
این مقام انتظامی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در طرحهای اجرا شده بیش از ۱۲۵ هزار راننده متخلف به دلیل عدم استفاده از کمربند ایمنی در محورهای برون شهری استان گیلان اعمال قانون شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: کمربند ایمنی مرز میان مرگ و زندگی و وسیلهای مفید، مناسب و ضروری برای پیشگیری از حوادث رانندگی می باشد که لازم است استفاده از آن در آغاز رانندگی به صورت یک عادت همیشگی درآید.
رئیس پلیس راه استان گیلان خاطرنشان کرد: آنچه برای یک رانندگی مطمئن و مصون از صدمات جانی و مالی لازم است استفاده از وسایل نقلیه سالم، فرهنگ رانندگی مناسب، رعایت قوانین و مقررات و احترام به حق تقدم دیگران است لذا برای یک زندگی بهتر و دور از آسیبهای جانی و مالی ناشی از تصادفات، باید صحیح و اصولی رانندگی کنیم.
انتهای پیام
نظرات