• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403032617905
  • خبرنگار : 50040

استاندار گیلان:

هیچ عرصه ای در گیلان نباید خالی از کشت باشد

هیچ عرصه ای در گیلان نباید خالی از کشت باشد

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، با بیان اینکه هیچ عرصه‌ای در استان نباید خالی از کشت باشد، تاکید کرد: خاک گیلان حاصلخیز و قابل استفاده است و نباید نکاشته باقی بماند.

اسدالله عباسی امروز، ۲۶ خردادماه در همایش ملی زراعت چوب که در صومعه سرا برگزار شد، با بیان اینکه کشاورزان در عرصه جهاد تولید تلاش می کنند، گفت: زراعت چوب زنجیره تولید صنایع سلولزی را تکمیل می کند.

وی یکی از مشکلات صنایع چوب و کارخانجات سلولزی را تهیه ماده اولیه دانست و افزود: زراعت چوب مزیت اقتصاد کشاورزی استان است.

استاندار گیلان با اشاره به مزیت های اقتصاد کشاورزی در بخش های برنج و چای و مرکبات و کیوی و صنوبرکاری، اضافه کرد: زراعت چوب هم اقتصادی، هم پردرآمد و هم کم دردسر است.

عباسی با بیان اینکه اراضی غیر قابل مناسب برای کشت برنج ظرفیت خوبی برای صنوبرکاری است، خاطرنشان کرد: اراضی کشاورزی گیلان برای کشت دیم آماده است.

وی خواستار زراعت چوب سایر گونه های سریع الرشد و سازگار با محیط زیست و منابع طبیعی گیلان شد و اضافه کرد: تولیدات کارخانجات سلولزی استان صادرات محور بوده و ارزآوری دارد لذا باید از همه فرصت ها برای توسعه زراعت چوب استفاده کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه هیچ عرصه ای در استان نباید خالی از کشت باشد، تاکید کرد: خاک گیلان حاصلخیز و قابل استفاده است و نباید نکاشته باقی بماند؛ قدر این نعمت را بدانیم و اقدام به کاشت درخت کنیم.

عباسی افزایش بهره وری در بخش کشاورزی را موجب همخوانی هزینه و درآمد دانست و اظهار کرد: زراعت چوب در گیلان نیاز به سم و کود ندارد و ظرفیت خوبی برای درآمدزایی است.

وی گیلان را در کشت دوم موفق ندانست و بیان کرد: باید برای کشت دوم برنامه‌ریزی کنیم تا کشاورزان تک محصولی نباشند؛ باید اراضی ملی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا درخت و محصول کشاورزی بکارند و ایجاد اشتغال و درآمد کنند.

استاندار گیلان خواستار تشکیل تعاونی تولیدکنندگان صنوبر شد و گفت: زمین و تسهیلات را در اختیار دانش آموختگان عرصه کشاورزی قرار می دهیم تا زراعت چوب را توسعه ببخشند.

وی در ادامه ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی را در گرو صنایع تبدیلی و بسته بندی و برندسازی دانست و اضافه کرد: محصولات کشاورزی برند گیلان از جمله برنج و چای نباید فله عرضه شود. به زودی بازار برنج استان را نیز مدیریت و نگرانی کشاورزان را برطرف می کنیم.

۵۳ هزار هکتار عرصه زراعت چوب داریم

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز، با اشاره به اهمیت تولید چوب برای فعالیت واحدهای سلولزی، عنوان کرد: زراعت چوب در گیلان فرصت سرمایه گذاری است.

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ کاشت درخت، اضافه کرد: درختکاری مورد تاکید و تایید رهبر انقلاب بوده و لذا با تدبیر شهید آیت الله رئیسی، کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تشکیل کمیته برنامه ریزی زراعت چوب در راستای تکلیف وزارتخانه، بیان کرد: برای نخستین بار در گیلان الگوی کشت زراعت چوب را اجرایی و نهاده یارانه ای و بیمه و تسهیلات بانکی و... را تعریف کردیم.

محمدی با بیان اینکه کمیته آموزشی و پژوهشی زراعت چوب نیز با هدف معرفی ارقام سریع الرشد و مقاوم در برابر تنش‌های آبی و دمایی و آفات و بیماری ها و... تشکیل شده است، گفت: گیلان از نظر سطح زیر کشت زراعت چوب رتبه سوم و از حیث میزان تولید چوب رتبه اول کشور را دارد.

وی زراعت چوب را اقتصادی و اشتغالزا دانست و متذکر شد: زراعت چوب یک امر زیست محیطی بوده و به تنفس جنگل‌های ارزشمند هیرکانی و حیات گیاهی و جانوری آن کمک می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۵۳ هزار هکتار عرصه زراعت چوب داریم، تاکید کرد: ۱۸ هزار هکتار آن در اراضی ملی و ۳۵ هزار هکتار آن در اراضی مستثنیات است؛ سطح تعیین شده طرح ملی زراعت چوب طی سال جاری برای گیلان ۶۱۰۰ هکتار بود که تاکنون به بیش از ۷۰۰۰ هکتار رسیده است.

وی از تشکیل انجمن زراعت چوب استان گیلان خبر داد و عنوان کرد: امیدواریم با کمک نمایندگان مجلس و همکاری دستگاه‌ها، شاهد افزایش سطح زیر کشت زراعت چوب در استان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha