• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403032617895
  • خبرنگار : 50040

مجری طرح ملی زراعت چوب خبر داد

هدفگذاری زراعت چوب ۹۰ هزار هکتاری طی امسال

هدفگذاری زراعت چوب ۹۰ هزار هکتاری طی امسال

ایسنا/گیلان مجری طرح ملی زراعت چوب، از زراعت چوب ۴۴ هزار و ۶۰۰ هکتاری طی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: در سال جاری کاشت ۹۰ هزار هکتاری را هدفگذاری کردیم.

کامران پورمقدم امروز، ۲۶ خردادماه در همایش ملی زراعت چوب که در صومعه سرا برگزار شد، زراعت چوب را یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: زراعت چوب طرح زراعتی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه زراعت چوب در کشور ما قدمت دارد و از سنوات گذشته اجرا شده است، افزود: در شمال کشور صنوبرکاری و در مناطق جنوب که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند، کاشت گونه های سازگار را دنبال می کنیم.

مجری طرح ملی زراعت چوب از اهتمام وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه طرح زراعت چوب خبر داد و تصریح کرد: کمیته های برنامه ریزی زراعت چوب را در سازمان جهاد کشاورزی استان ها تشکیل دادیم و دستگاه های موثر و ذینفع را عضو این کمیته کردیم تا زراعت چوب با همکاری دستگاه ها توسعه پیدا کند و موانع آن رفع شود.

پورمقدم ایران را کشوری با پوشش کم جنگلی دانست و عنوان کرد: سرانه مصرف چوب در ایران و کشورهای اروپایی به ترتیب ۰.۲ و ۰.۶ مترمکعب است که نشان می دهد هنوز برای تولید چوب جای کار داریم.

وی بیش از ۷۰ درصد عملکرد سالانه زراعت چوب را در اراضی ملکی دانست و اضافه کرد: نباید اراضی ملی مستعد زراعت چوب بلا استفاده باشند و باید مردم را به سمت زراعت چوب در اراضی ملی ببریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ریزی پنج ساله زراعت چوب و تعیین نقشه راه، تاکید کرد: در سال جاری کاشت ۹۰ هزار هکتاری را هدفگذاری کردیم؛ گیلان یکی از استان های مستعد و پیشرو است و سهم بالایی در اجرای طرح ملی زراعت چوب دارد.

وی زراعت چوب را نیازمند منابع آبی پایدار دانست و گفت: اگرچه با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم، اما شرایط اقلیمی گیلان موجب شده که زراعت چوب به صورت دیم باشد و با یک آبیاری تکمیلی، صنوبرکاری موفقی خواهیم داشت.

پورمقدم با اشاره به استعدادیابی زراعت چوب در گیلان توسط موسسات تحقیقاتی و پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی، عنوان کرد: حدود ۱۳ هزار هکتار عرصه مستعد دیم در گیلان وجود دارد که با هماهنگی دستگاه ها می تواند سریعا زیر کشت برود.

وی عملکرد ۲۰ ساله زراعت چوب را دارای فراز و فرود دانست و متذکر شد: با تاکید رئیس جمهور شهید و برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲ شاهد توسعه زراعت چوب بودیم و بالاترین عملکرد را داشتیم.

مجری طرح ملی زراعت چوب از زراعت چوب ۴۴ هزار و ۶۰۰ هکتاری طی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: زراعت چوب ابعاد اقتصادی و اشتغالزایی دارد.

پورمقدم زراعت چوب را متفاوت از درختکاری دانست و خواستار بازنگری مواد قانونی شد و تاکید کرد: زراعت چوب باید یک طرح زراعی دیده شود تا با ورود بخش خصوصی، شاهد افزایش تولید چوب باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha