• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403032617585
  • خبرنگار : 50040

مدیرعامل توانیر:

۳۳ درصد برق تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می شود

۳۳ درصد برق تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می شود

ایسنا/گیلان مدیرعامل توانیر با بیان اینکه حدود ٣٣ درصد از کل برق تولیدی کشور معادل ٣٢ تا ٣٣ هزار مگاوات، توسط بخش خانگی مصرف می شود، گفت: این میزان در ساعت اوج بار تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی به ٥٠ درصد می‌رسد که عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی امروز، ۲۶ خرداد ماه در حاشیه بازدید از پست ۲۳۰ کیلوولت شهید حق بین رشت و در جلسه عبور موفق از اوج بار استان گیلان، چالش های تامین برق پایدار در دوران گذار انرژی را یکی از ١٠ اولویت اصلی برنامه های توسعه ای کشور دانست که تدارکات خاصی برای آن پیش بینی شده است.

وی افزود: با توجه به رشد فزاینده مصرف برق در سال‌های اخیر، عبور موفق از اوج مصرف تابستان پیش رو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو لازم است با برنامه ریزی دقیق و اتخاذ تدابیر لازم، از بروز هرگونه خاموشی و کمبود برق در این ایام جلوگیری کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر، بر اجرای صحیح برنامه مدیریت بار صنایع تاکید کرد و گفت: با توجه به سهم بسزای صنایع در مصرف برق کل کشور، ضروری است پایش مصرف این دسته از مشترکان و اجرای دقیق تفاهم نامه ها به منظور مدیریت بار در استان ها با دقت انجام شود.

رجبی مشهدی با بیان اینکه مدیران صنعت برق کشور باید برای جلب مشارکت همگانی در اجرای برنامه های مدیریت مصرف اهتمام ویژه داشته باشند، ادامه داد: مسئولان استانی نیز باید با صنعت برق در این موضوع مهم و حیاتی همراه شوند.

وی با اشاره به ابلاغ ١٨٠ اقدام از سوی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در اوج بار تابستان، اضافه کرد: اجرای دقیق و نظارت بر اجرای این اقدامات در سطح کشور بر عهده شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق است و ضروری است با همکاری و تعامل هر چه بیشتر این برنامه ها پیش برده شود.

مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: نیروگاه های تولید پراکنده و انرژی های تجدیدپذیر به ویژه نیروگاه های خورشیدی باید به سرعت در مدار تولید قرار گیرد، چرا که بیشترین میزان تولید این نیروگاه ها زمانی است که ما بیشترین ناترازی را داریم که به این طریق می توان ناترازی موجود را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه حدود ٣٣ درصد از کل برق تولیدی کشور معادل ٣٢ تا ٣٣ هزار مگاوات، توسط بخش خانگی مصرف می شود، گفت: از این رو توصیه می‌شود در ساعات اوج بار مشترکان خانگی حتی المقدور از وسایل برقی پرمصرف نظیر اتو، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و یا ظرفشویی استفاده نکنند.

رجبی مشهدی ادامه داد: طرح های وزارت نیرو و شرکت توانیر برای گذر از پیک مشوق محور هستند و امسال با اجرای همزمان طرح‌های پاداش صرفه جویی و پویش «با انرژی» که در آن جوایز بسیار جذابی برای مشترکان خانگی در نظر گرفته شده است، هدف گذاری ١٥ درصدی کاهش مصرف برق محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه پویش مذکور مردم را به استفاده درست از انرژی برق تشویق می کند، افزود: راه‌اندازی سایت و اپلیکیشنی با همین نام نیز راهکارهای مصرف درست برق را به مردم آموزش می‌دهد. مشترکان می‌توانند از طریق وب.اپلیکیشن Ba-energy.ir در جریان این پویش قرار بگیرند.

مدیرعامل شرکت توانیر اضافه کرد: در کنار جوایز گسترده‌ای که برای تقدیر از فعالان این پویش در نظر گرفته شده، محتواهای متنوعی برای آموزش راهکارهای مصرف بهینه برق در وب و اپلیکیشن با انرژی قرار گرفته است.

وی با اشاره به طرح‌های تشویقی صرفه جویی در مصرف برق، از اختصاص قبض برق رایگان به مشترکانی که مصرف برقشان را کاهش می دهند، خبر داد و عنوان کرد: مشترکان متناسب با میزان کاهش انرژی، امتیاز دریافت می‌کنند و با شرکت در قرعه‌کشی از جوایز ارزنده ای مانند خودرو، لوازم خانگی و کالای دیجیتال بهره مند می شوند.

محمود دشت بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان نیز با  بیان اینکه نیروگاه های مولد مقیاس کوچک ظرفیت بسیار خوبی برای عبور از اوج بار تابستان جاری است، گفت: چالشی که در این خصوص وجود دارد این است که قرارداد تضمینی خرید انرژی برق از این نیروگاه ها تمام شده و برای بهره مندی از این ظرفیت بزرگ، باید در خصوص خرید انرژی برق تولیدی این نیروگاه ها در اسرع وقت تعیین تکلیف و برنامه ریزی های لازم انجام گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha