• شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99092922261
  • خبرنگار : 50378

آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت مجموعه تاریخی فرهنگی باغ خونی

آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت مجموعه تاریخی فرهنگی باغ خونی

ایسنا/خراسان رضوی امروز عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت مجموعه تاریخی فرهنگی باغ خونی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باید از شهرداری و شورای شهر برای تملک این مجموعه تاریخی فرهنگی که بسیار ارزشمند است، تشکر کنم. اثر باغ خونی به شماره ۳۲۴۰ در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۷۹ با قدمت دوره قاجار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و حریم اثر در سال ۱۳۸۰ ابلاغ و در طرح تفصیلی شهری لحاظ گردید. 

وی افزود: در متون تاریخی، سفر ناصرالدین شاه و اقامتش در آن باغ و نیز در سفرنامه مک گرگور به این باغ اشاره شده است و باغ موصوف واقع در خارج از محدوده برج و باروی تاریخی شهر قدیم مشهد قرار داشته است. وجه تسمیه آن نیز احتمالا به دلیل وجود چشمه‌ها، منابع آب و قنات‌های آبی بوده که به همین دلیل استفاده از واژه‌های خونیک، خانیک و خین برای این باغ نیز به همین معنی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عرصه باغ حدود ۶.۵ هکتار و عمارت مرکزی آن حدود ۸۰۰ متر مربع در دو طبقه با سقف شیروانی و خرپاهای چوبی و با سبک معماری آن دوره متاثر از معماری روسی ساخته شده است.

مکرمی‌فر ادامه داد: این مجموعه و حریم آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در واقع دخل و تصرفاتی که قرار است در محدوده این مجموعه صورت گیرد، ممنوع و دارای ضوابط است. بنابراین این مجموعه می‌تواند به یک تنفس‌گاه طبیعی و فرهنگی تبدیل شده و به عنوان الگوی یک باغ ایرانی برای مردم عزیز مشهد که خاطرات خوبی از این مجموعه دارند، معرفی شود.

وی در خصوص مالکین ابتدایی این اثر عنوان کرد: مالکیت اثر از آن بانک استقراضی بوده که به بانک کشاورزی واگذار شده و بعد از انقلاب در تصرف نیروی انتظامی بوده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تشریح کرد: در بازدیدی که به اتفاق اعضای شورای شهر و شهردار مشهد در سال گذشته و سال جاری انجام شد، تملک اثر توسط شهرداری انجام گرفت و همزمان طرح بازپیرایی اثر و فضای سبز باغ و نیز عملیات اجرایی آن با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان و کارفرمایی حوزه‌های مختلف شهرداری مشهد آغاز شد. 

مکرمی‌فر اضافه کرد: مرمت‌های اضطراری اثر با اعتبارات ملی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان به میزان ۲۳۵ میلیون تومان در سنوات قبل انجام شد. علاوه بر هزینه تملک اثر، پیش‌بینی مبلغ ۲۲ میلیارد تومان در جهت مرمت اثر توسط شهرداری مشهد نیز صورت پذیرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha