• یکشنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99122417995

رئیس اتحادیه تعاونی‌های گردشگری یزد:

حکیم‌باشی‌ها آدرس اشتباهی به مردم ندهند

حکیم‌باشی‌ها آدرس اشتباهی به مردم ندهند

ایسنا/یزد رئیس اتحادیه تعاونی‌های گردشگری استان یزد با گلایه از تصمیمات غیرکارشناسی متولیان بهداشت و درمان نسبت به گردشگری، این قبیل اقدامات را به دوران امیرکبیر تشبیه می‌کند و می‌گوید: آن زمان هم حکیم‌باشی‌ها و دعانویسان آدرس اشتباهی به مردم می‌دادند تا هم گناه مرگ و میر را به گردن دیگران بیندازند و هم دکان خودشان از رونق نیفتد.

هرچه به آغاز سال نو نزدیک می‌شویم، کشمکش‌ها، اظهارنظرها و ابراز نگرانی‌ها از اوج‌گیری موج چهارم کرونا دامنه گسترده‌تری می‌یابد و نگرانی‌های فزاینده در این مورد، بخش اعظمی از فضای رسانه‌ای به وی‍ژه شبکه‌های مجازی را به این موضوع اختصاص داده است.

البته در این میان، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه، میدان‌دار هستند و با اتخاذ مواضع و صدور بیانیه‌ها، اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند و سعی دارند برای پرهیز از اوج‌گیری بیشتر کرونا سفر به برخی شهرها و استانها در ایام تعطیل را ممنوع اعلام کنند.

با این حال خانواده گردشگری حداقل در استان گردشگرپذیر یزد به دنبال پذیرش سفرهای ایمن و مسئولانه هستند و معتقدند سفرها اگر در چارچوب فعالیت‌های مجاز انجام شود، منافاتی با استانداردهای بهداشتی ندارد و کمترین خطری را متوجه جامعه نخواهد کرد.

«احمدرضا موحد» رییس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های گردشگری استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت جایگاه مردم در این اظهارنظرها، می‌گوید: اگر چه بیان دیدگاه شخصی افراد اشکالی ندارد ولی چه می‌شود گفت، وقتی همگان صرفاً از زاویه دید خود، موضوع را می‌نگرند؟

وی اضافه می‌کند: مشکل آنجاست که عمده‌ی مدعیان، سنگ مردم را به سینه می‌زنند در حالی که آنچه در این بین دستخوش فراموشی می‌شود، مردم است.

این مسئول تصریح می‌کند: بدیهی است که مسئولان حوزه گردشگری هم‌زمان با اظهارنظر مسئولان، باید زاویه دید شخصی خود را رها کنند، البته همه می‌دانند که خانواده گردشگری یزد از آغاز شیوع کرونا بیشترین همراهی و حمایت را از کادر درمان داشته است.

وی با اشاره به همراهی داوطلبانه تمام تاسیسات گردشگری استان یزد در بدو شیوع کرونا، می‌گوید: در زمان شیوع کرونا، تعطیلی داوطلبانه تمام تاسیسات گردشگری و در اختیار گذاشتن واحدهای اقامتی برای استراحت کادر درمان، نمونه‌هایی از این همراهی بود.

وی ادامه می‌دهد: این بار هم با گردشگری مسئولانه، هدفمند و ایمن، همان روش و منش را در دستور کار داریم ولی با این وجود، به نظر می‌رسد که همچنان نگاه تک بعدی در مسئولان بهداشتی را شاهد هستیم و این مسئله موجب نگرانی است.

موضع‌گیری‌های غیرقابل دفاع حوزه درمان

رییس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌‎های گردشگری استان با تاکید بر این که برخی بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های متولیان بهداشت و درمان قابل دفاع نیست، اظهار می‌کند: در تمام مدتی که آقایان مسئول برای تعطیلی تاسیسات گردشگری سینه چاک می‌کنند، حتی یک مورد هم اشاره‌ای به ازدحام مطب‌های پزشکان و درمانگاه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین اماکن شیوع و گسترش انواع بیماری‌ها از جمله کرونا وجود ندارد.

وی معتقد است که آدرس اشتباهی به مردمی دادن از قدیم‌الایام متاسفانه گویای نبود صداقت در جامعه بوده است،  عملکرد کنونی را حاکی از سردرگمی مردم می‌داند و می‌گوید: برخی اقدامات که از ظلم و بی‌رحمی بعضی رفتارهای آقایان حکایت دارد، آدم را به یاد زمان امیرکبیر می‌اندازد؛ آن زمان هم حکیم باشی‌ها و دعانویسان آدرس اشتباهی به مردم می‌دادند، تا هم گناه مرگ و میر را به گردن دیگران بیندازند و هم دکان خودشان، از رونق نیفتد.

وی ادامه می‌دهد: کدام پژوهش تاکنون گزارشی از وجود و انتقال ویروس کرونا در سفرهای رسمی و مجاز که تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، ارائه داده است؟ و در حالی هنوز به جواب این سوال خود نرسیده‌ایم که همچنان گزارش‌های فراوانی از آلودگی‌ بیمارانی که با قصد ویزیت پزشکان از شهرهای دیگر به یزد می‌آیند، وجود دارد.

وی با طرح این سوال که «چرا نباید از خود سوال کنیم که در این شرایط، وجود صف‌های طولانی جلوی مطب‌های متخصصان زیبایی و دندان پزشکی و کلینیک های دیابت و دکگر مراکز چه توجیهی دارد؟!!»، می‌گوید: نکته دیگر این که هنوز هم این بیماری در بسیاری از جهت ناشناخته است و نمی‌توان با قطعیت برای آن نسخه پیچید؛ همانگونه که بسیاری از دستورالعمل‌های بهداشت جهانی و کشورمان در مورد نحوه برخورد با این ویروس نیز بارها تغییر کرده و حای نقض شد لذا برخی بیانیه‌های کنونی متولیان بهداشت صرفاً فرافکنی است و باید رسانه‌ها برای شفاف‌سازی در این موارد ورود کنند.

افزایش سفرهای غیرمجاز با تعطیلی سفرهای ایمن

این فعال گردشگری با بیان این که مردم مانده‌اند که کدام حرف و سخن را باور کنند، می‌گوید: آنچه امروز مهم است، سازگاری و راهکارهای قانونی و منطقی است، چه اشکالی دارد اگر متولیان دو حوزه گردشگری و سلامت رو در روی هم مناظره برقرار کنند و صدا و سیما این مسئله را به دید عموم بگذارد تا مردم بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند؟

موحد تاکید می‌کند: من پیشنهاد می‌کنم صدا و سیما با برگزاری یک میزگرد با حضور مسئولان بهداشت و گردشگری، یک بار برای همیشه این قصه را تمام کند البته پیشنهاد ساده‌تری هم دارم و آن این که آقایان در بیانیه‌هاشان، تمام انواع سفر از جمله سفرهای درمانی را هم ببینند.

وی با بیان این که متولیان بهداشت استان قطعاً برای جلب اطمینان از دست رفته‌ی مردم باید از خود شروع کنند، می‌گوید: ابتدا تمام مطب‌های پزشکان به استثنای موارد اورژانسی باید تعطیل شوند و این موضوع را به اطلاع شهروندان یزدی و استان‌های ارسال‌کننده بیمار رسانند، در این صورت یقین داشته باشند که خانواده گردشگری نیز همچون گذشته پرچمدار این اقدام مردمی خواهد بود.

موحد با اشاره به این که فشار برای تعطیل شدن سفرهای ایمن و مجاز، موجب افزایش سفرهای غیرمجاز خواهد شد، اظهار می‌کند: این بخش هیچ‌گونه نظارت و کنترلی را نمی‌پذیرد و تمام مفسده‌های محتمل را نیز با خود دارد لذا بهتر است کارها و تصمیمات به صورت اصولی و عقلانی انجام شود.

رییس اتحادیه تعاونی‌های گردشگری استان یزد با بیان این نکته که « عاقل آن است که اندیشه کند پایان را »، خاطرنشان می‌کند: اگر حاکمان راه‌های بهره‌مندی شهروندان از امور مباح و حلال و حتی مستحب را سد کنند، باید منتظر ارتکاب مکروهات و حتی محرمات باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۲-۲۴ ۱۶:۴۴

کمال تشکر و قدردانی داریم از جناب دکتر موحد از سخنان و نقد و نظرات مسؤلانه