• یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042617991
  • خبرنگار : 50253

کرونا عامل اصلی جولان کودکان کار در قوچان

کرونا عامل اصلی جولان کودکان کار در قوچان
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان گفت: برخی از خانواده‌ها به دلیل ایام کرونا و تعطیلی مدارس و بیکاری کودکان ترجیح داده بودند تا فرزندانشان در خیابان‌ها به فروش اقلامی همانند آدامس و... بپردازند.

ربابه خلیل‌آبادی رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان صبح امروز ۲۶ تیرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی عنوان کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی مناسب و آموزش در بحث آسیب‌های اجتماعی در مدارس و شبکه شاد باعث شده که گزارش‌ها به ۱۲۳ اورژانس اجتماعی افزایش یابد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان افزود: اورژانس اجتماعی قوچان از نوع سطح ۲ و دارای خوابگاه موقت است و بسته به شرایط ۱۰ تا ۲۰ روز مجاز به نگهداری افراد هستیم و تیم سیار و تیم مداخله به‌ محض تماس با شماره ۱۲۳ به محل اعزام و گزارش‌ها را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین مورد گزارش به اورژانس اجتماعی بحث کودک‌آزاری بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته، ۲۶۸ مورد تماس با اورژانس اجتماعی داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۸ درصد افزایش داشته است و ۱۶۶ مورد از گزارش‌ها منجر به مداخله شده که از این لحاظ هم با افزایش ۳۴.۱۴ درصدی مواجه بودیم.

خلیل‌آبادی در پاسخ به ایسنا در خصوص دلیل عدم جمع‌آوری کودکان کار در سطح شهر قوچان گفت: اسفندماه سال گذشته گشت ویژه اورژانس اجتماعی برای جمع‌آوری کودکان کار اختصاص یافت و تنها سه نفر شناسایی شدند ولی برخی معتقد بودند که تعداد بیشتر از این است به همین دلیل ما اطلاع‌رسانی کردیم که در صورت مشاهده کودکان کار به ۱۲۳ اطلاع دهید تا کارشناسان مراجعه کنند اما این اطلاع‌رسانی ضعیف بوده و بازخوردی از آن نداشته‌ایم.

وی افزود: شهروندان اگر کودک کاری می‌بینند حتما با شماره تلفن ۱۲۳ تماس بگیرند و ما موظف به بررسی هستیم و در صورتی‌ که کودک دارای خانواده باشد از آن‌ها تعهد می‌گیریم و اگر کودک در شرایط حادی قرار داشت جداسازی از خانواده را انجام می‌دهیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان از کرونا به عنوان عامل اصلی حضور کودکان کار در سطح خیابان‌ها نام برد و بیان کرد: پس از فعال‌سازی گشت ویژه کودکان کار و جمع‌آوری آن‌ها و پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که بیشتر این کودکان دارای خانواده هستند و برخی از خانواده‌ها به دلیل ایام کرونا و تعطیلی مدارس و بیکاری کودکان ترجیح داده بودند تا فرزندانشان در خیابان‌ها به فروش اقلامی همانند آدامس، فال و ... بپردازند.

رکود در کارگروه ساماندهی متکدیان شهرستان قوچان

وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی متکدیان در شهرستان قوچان در پاسخ به ایسنا گفت: ساماندهی متکدیان چندوجهی و نیازمند همکاری همه ارگان‌هاست و سازمان بهزیستی به عنوان بازوی اجرایی کمک‌کننده این امر است اما متولی اصلی اجرای این طرح شهرداری است.

خلیل‌آبادی افزود: آخرین کارگروه مشترک برای پیگیری مصوبات ساماندهی متکدیان بهار ۱۴۰۰ بوده است ولی هیچ پاسخی از شهرداری نشنیدیم و این قضیه مسکوت مانده است.

وی عمده‌ترین علت مشاهده متکدیان، زباله گردان و معتادان متجاهر در شهر قوچان را عدم فرهنگ‌سازی مناسب از جانب نهادهای متولی دانست و عنوان کرد: مردم به متکدیان پول می‌دهند و متکدیان از شهرهای دیگر به قوچان می‌آیند چون هم پول دریافت می‌کنند و مواد هم به راحتی تهیه می‌کنند و بستر مهیاست.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان افزود: ما از شهرداری خواستیم کار فرهنگی انجام دهد تا مردم به متکدیان کمک نکنند چون در نهایت در تهیه مواد مخدر به متکدیان کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که زباله خوب در سطح شهر باشد و مردم به متکدیان کمک کنند وضعیت و چهره شهر به همین طریق باقی خواهد ماند و تا زمانی که قضیه زباله‌ها را مدیریت نکنیم با آسیب زباله گرد، متکدی و اعتیاد روبه‌رو خواهیم بود.

یک کمپ ترک اعتیاد به دلیل برخی شبهات تعطیل شد

خلیل‌آبادی با بیان اینکه دو مرکز اقامتی ترک اعتیاد ماده ۱۵ و ماده ۱۶ در شهرستان قوچان فعال است، تصریح کرد: کمپ ماده ۱۵ به مرکزی گفته می‌شود که افراد با میل شخصی خود برای درمان مراجعه می‌کنند و در حال حاضر این مرکز دارای ۳۰ نفر ظرفیت است ولی مرکز ماده ۱۶ برای جمع‌آوری و پیشگیری آسیب‌های معتادان متجاهر متکدی و سارق با ظرفیت ۲۰۰ نفر تاسیس شد.

وی افزود: بر اساس آمار رسمی از پلیس پیشگیری طی ۴ ماه نخست فعالیت مرکز ماده ۱۶ در شهرستان قوچان ۲۵ درصد جرایم خرد کاهش داشته است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان از تعطیلی یک مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ در این شهرستان خبر داد و گفت: زمانی که احساس کنیم مددجو امکان دارد آسیب ببیند و خطری آن را تهدید کند به هیچ عنوان چشم‌پوشی نخواهیم داشت و به همین منظور با توجه به اینکه برای این مرکز هم برخی شبهات وجود داشت که تامین امنیت مددجویان به مخاطره افتاده است با مشورت با استان و همکاری دادستان تصمیم به تعطیلی موقت این مرکز گرفتیم.

وی با اشاره به اعتراض مالک به حکم صادرشده و جمع‌آوری مستندات برای اثبات عدم قصور در این مرکز ترک اعتیاد اظهار کرد: با توجه به اینکه محل صدور مجوز سازمان بهزیستی است دستگاه قضا بررسی این پرونده را به بهزیستی محول کرده است بنابراین از شکات درخواست می‌شود با در دست داشتن ادله لازم به بهزیستی مراجعه کنند.

خلیل‌آبادی در خصوص وضعیت مددجویان این کمپ ترک اعتیاد گفت: تعدادی از مددجویان این مرکز که پروسه درمان اولیه را انجام داده بودند و سم‌زدایی جسمی از آن‌ها انجام‌شده بود ترخیص و به خانواده تحویل داده شدند و مابقی با مجوز دادستان به مرکز دیگری منتقل شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha