• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401051209823
  • خبرنگار : 50253

کاهش ۱۷ درصدی حجم ذخیره آب در سد تبارک قوچان

کاهش ۱۷ درصدی حجم ذخیره آب در سد تبارک قوچان

ایسنا/خراسان رضوی مدیر منابع آب شهرستان قوچان از کاهش ۱۷ درصدی حجم ذخیره آب در سد تبارک قوچان نسبت به سال گذشته خبر داد.

محمد توزنده جانی مدیر منابع آب شهرستان قوچان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: باوجود اینکه در بارندگی ۸ مردادماه در شهر قوچان ۶۰ میلی‌متر بارش رخ داد، اما با توجه به اینکه این توده هوا جبهه‌ای نبوده و نقطه‌ای عمل می‌کند در ایستگاه‌های سد تبارک حدود ۱۴ میلی‌متر بارندگی داشتیم به همین دلیل تأثیر زیادی روی حجم آب ذخیره‌ شده سد تبارک قوچان ایجاد نکرد.

وی افزود: با توجه به تعهد برای آزادسازی آب برای آبیاری اراضی پایین‌دست سد تبارک از طریق شبکه آبیاری مدرن، از ابتدای خردادماه سال جاری آزادسازی ۵ میلیون مترمکعب برای این امر انجام شد و هم‌اکنون حدود ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در سد تبارک قوچان ذخیره‌ شده است.

مدیر منابع آب شهرستان قوچان از کاهش ۱۷ درصدی حجم ذخیره آب در سد تبارک قوچان نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: حجم ذخیره سد تبارک در اثر سیلاب‌های سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ افزایش یافت و به ۳۲ میلیون مترمکعب رسید اما طی دو سال گذشته با توجه به کاهش میزان آورده به سد به دنبال کاهش میزان بارندگی میزان ذخیره آب کاهش پیداکرده است.

وی اظهار کرد: در سال جاری میزان بارندگی نسبت به سال گذشته افزایش داشت ولی میزان بارش به‌گونه‌ای بود که بیشتر آب جذب زمین شد و رواناب زیادی ایجاد نشد تا به‌صورت محسوس حجم آب ذخیره سد را افزایش دهد.

توزنده جانی با تاکید بر اینکه سیل ۸ مردادماه در شهرستان قوچان هیچ‌گونه خساراتی به حوزه منابع آب و سازه‌های بخش سد و شبکه‌های توزیع انتقال آب شرب شهری وارد نکرده است، گفت: بر اثر تمهیداتی که انجام‌ شده بود باوجود بارش بسیار زیاد آب‌ها در مسیرهای خود جریان پیداکرده و به رودخانه‌های بزرگ مثل اترک هدایت شد.

وی در ادامه بیان کرد: باوجود کاهش ۱۷ درصدی حجم ذخیره آب در سد تبارک قوچان در حال حاضر از نظر تأمین آب شرب مشکلی وجود ندارد تنها مشکل بحث ظرفیت انتقال آب از سد به تصفیه‌خانه است که با احداث خط انتقال آب به‌ صورت مستقیم از سد وارد لوله شده و به تصفیه خانه انتقال می‌یابد.

مدیر منابع آب شهرستان قوچان تأکید کرد: تکمیل پروژه ملی و استانی خط انتقال آب تأثیر زیادی در تأمین آب پایدار، سالم و بهداشتی شرب خواهد داشت، اما تا تکمیل این پروژه با محدودیت انتقال آب مواجه هستیم که برای جلوگیری از هرگونه مشکل از شهروندان تقاضا می‌شود در مصرف بهینه آب کوشا باشند.

توزنده جانی با اشاره به افت سالانه ۸۰ سانتی‌متری آب در دشت قوچان گفت: امیدواریم با همکاری همشهریان و اهالی شهرستان بتوانیم موضوع منابع آب شهرستان را مدیریت کرده تا توزیع آب عادلانه و توسعه پایداری داشته باشیم و از افت بی‌رویه آبخوان‌ها در شهرستان جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha