• یکشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401053021775
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

کدام شهرستان‌های خراسان رضوی بیشترین و کمترین چاه‌های غیرمجاز را دارند

کدام شهرستان‌های خراسان رضوی بیشترین و کمترین چاه‌های غیرمجاز را دارند
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: دو شهرستان قوچان و نیشابور بیشترین چاه‌های غیرمجاز را دارند اما این آمار در شهرهای گناباد و کاشمر صفر است.

کاظم جم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باوجود اینکه از ۳۷ دشت خراسان رضوی ۳۴ دشت ممنوعه و بحرانی هستند ولی در همین دشت‌ها ۲۶ تفاهم‌نامه مشارکتی با کشاورزان به امضا رسانده‌ایم که بر اساس آن بسیاری از کارهای تصدی‌گری و قابل واگذاری را به خود تشکل‌های کشاورزی واگذار نموده‌ایم.

شناسایی ۷۰۰۰ چاه غیرمجاز

وی با اشاره به طرح تعادل بخشی که از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است، بیان کرد: بر اساس آخرین آمار در خراسان رضوی ۱۶۵۰۰ حلقه چاه مجاز و ۷۰۰۰ چاه غیرمجاز شناسایی شده‌اند که در مجموع از کل چاه‌های استان حدود ۴ میلیارد مترمکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: از ابتدای طرح تعادل بخشی که در خراسان رضوی اجرا شده تا به امروز بیش از ۱۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و پر شده‌اند.

وی یادآور شد: از ابتدای طرح تعادل بخشی تاکنون با بستن چاه‌های غیرمجاز در خراسان رضوی جلوی اضافه برداشت ۳۳۶ میلیون مترمکعب گرفته شده است.

جم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خراسان رضوی به لحاظ بارندگی وضعیت بحرانی دارد طرح‌های انتقال آب در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و در حال پیگیری انتقال آب از خارج حوزه هستیم، البته نیاز است از طریق رسانه‌ها در راستای شفاف‌سازی، تنویر افکار عمومی، صرفه‌جویی و طریقه درست مصرف کردن بیشتر فرهنگ‌سازی شود.

وی در ادامه به وضعیت تصرفات در بالادست سدها اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که در سیلاب‌های اخیر آن گونه که باید نتوانستیم در سدهای خراسان رضوی به خصوص سد مشهد آبگیری داشته باشیم به دلیل شق نهرها و انحراف مسیر رودخانه بود که در بالادست انجام شد همچنین موتور تلمبه‌های غیرمجازی که در مسیل‌ها گذاشتند و آب را برداشت می‌کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یادآور شد: در همین خصوص با کمک استانداری، نیروی انتظامی و دادستانی در حال پیگیری رفع حریم بستر در سدهایی که به ویژه آب شرب شهرهای پایین دست را تأمین می‌کنند هستیم.

وی در ادامه در خصوص مجوزهایی که برای حفر چاه داده می‌شود، گفت: با توجه به اینکه از ۳۷ دشت استان ۳۴ دشت بحرانی و ممنوعه بحرانی هستند دیگر به هیچ عنوان مجوز حفر چاه داده نمی‌شود مگر در شرایطی خاص و فقط برای تأمین آب شرب.

جم افزود: با توجه به اینکه خط قرمز وزارت نیرو تأمین آب شرب مردم است به همین دلیل بیشتر مجوزهای صادر شده مربوط به حفر چاه‌هایی بوده که آب شرب را تأمین می‌کنند.

بیشترین چاه غیرمجاز در قوچان و نیشابور

وی ادامه داد: هر چند کاشمر و گناباد هیچ چاه غیرمجازی ندارند و آمارشان صفر اعلام شده اما پس از مشهد بیشتر چاه غیرمجاز در قوچان و نیشابور است. بر اساس آخرین آمار نیشابور ۱۱۵۰ حلقه چاه مجاز و ۱۵۸۰ چاه غیرمجاز دارد که از چاه‌های مجاز ۲۷۵.۴۹ میلیون مترمکعب و از چاه‌های غیرمجاز ۲۲.۵۸ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

جم همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار قوچان ۶۶۶ چاه مجاز و ۱۹۷۶ چاه غیرمجاز دارد که از چاه‌های مجاز ۷۴.۶۵ میلیون مترمکعب و از چاه‌های غیرمجاز ۱۷.۵۳ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

وی اظهار کرد: شکاف‌های ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری و نشست‌های طولانی که در دشت نیشابور ایجاد شده به دلیل برداشت‌های غیرمجاز است، در مشهد نیز کنار پل قائم سمت بیمارستان رضوی که کمی نشست کرده به دلیل اضافه برداشت در دشت مشهد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha