• چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401112620123
  • خبرنگار : 71021

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران:

دستور دادستان و وزیر روی زمین ماند

دستور دادستان و وزیر روی زمین ماند

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از دستور دادستان تهران درباره برگشت قیمت‌های افزایش یافته بلیت پروازهای داخلی، گفت: قیمت‌ها هنوز به حالت قبل برنگشته و به دستور وزیر و دادستان بی‌توجهی شده است.

به گزارش ایسنا، اوایل بهمن‌ماه با افزایش ۳۰ درصد نرخ بلیت پروازهای داخلی، علی صالحی، دادستان تهران گفت: از آنجا که افزایش قیمت بلیت پروازها در ماه گذشته توسط شرکت‌های هواپیمایی روند قانونی را طی نکرده است و تاکنون مورد تنفیذ ستاد تنظیم بازار و دولت نیز قرار نگرفته است؛ لذا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد در اسرع وقت قیمت‌های تعیین شده به حالت قبل از دی‌ماه سال جاری اعاده شود.

پس از آن، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت: با توجه به دستور دادستان مبنی بر برگشت قیمت‌های بلیت پروازهای داخلی به نرخ‌های قبلی و اعمال نشدن افزایش ۳۰ درصدی در قیمت‌ها، ‌تابع دستورات دادستان هستیم و ‌نرخ بلیت پروازهای داخلی به قیمت قبلی باز می‌گردد.

اما اکنون، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در نامه‌ای به شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرده بلیت‌های گران‌شده را نفروشند و درصورتی‌که هر یک از ایرلاین‌ها قیمت‌ها را به حالت قبل برنگرداندند، اطلاع دهند.

حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در این‌باره به ایسنا گفت: نخستین‌بار بود که وزارت راه به شرکت‌های هواپیمایی به خاطر افزایش قیمت تذکر داد، ولی با وجود دستور دادستان، قیمت‌ها واقعا صددر صد به حالت قبل برنگشته و نرخ‌ها هنوز بالاست و در برخی مسیرها قیمت بلیت یک‌طرفه بیش از دو میلیون تومان است.  

او افزود: در این شرایط که عرضه و تقاضا برابر نیست، شرکت‌های هواپیمایی هر تصمیمی که بخواهند می‌گیرند. شرکت‌های هواپیمایی در واقع بخشنامه وزیر راه را رعایت نکرده‌اند و این پیام بدی است که نشان می‌دهد قائل به هیچ قاعده‌ای نیستند.

رفیعی بیان کرد: در این ماجرا فقط مردم متضرر شدند، اگر شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند که متضرر می‌شوند مستندات ارایه دهند. این درحالی است که وقتی بلیت مردم سوخت می‌شود، این هزینه مردم است که سوخت می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی در اغلب موارد هیچ حقوقی را برای مردم قائل می‌شوند.

رییس هیأت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به این‌که دو نوع بلیت هواپیما وجود دارد، اظهار کرد: یک نوع این بلیت‌ها، برنامه‌ای است که قیمت آن را فقط ایرلاین تعیین می‌کند و هیچ آژانسی نمی‌تواند حتی در حد یک ریال قیمت این نوع بلیت‌ها را جابه‌جا کند چنانچه پروازهای برنامه‌ای اشباع شد، ایرلاین‌ها امکان ارایه خدمات چارتری دارند، این اتفاق در زمان مازاد بر نیاز مردم اتفاق می‌افتد. چارتر هم معمولا برای مقاصد خاص سفر است که البته پروازهای چارتری در ایران طبق این قاعده اجرا نمی‌شود.

رفیعی افزود: چارترکننده به لحاظ قانونی اجازه ندارد پرواز چارتر را تک‌بلیت و مثل بلیت برنامه‌ای بفروشند و باید پرواز چارتر را به گروه‌ها بفروشند، ولی فضاهای عرضه این بلیت‌ها آنقدر زیاد و متنوع شده پروازهای چارتری را مانند پروازهای برنامه‌ای می‌فروشند و قیمت آن هم در تبانی آژانس و شرکت‌های هواپیمایی تعیین می‌شود که این خلاف قانون است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha