به گزارش ایسنا، علی آقامحمدی، رئیس ستاد توانمندسازی و تحول محلات کمتر برخوردار در این مراسم با اشاره به لزوم ترویج مباحث عاشورا پژوهی و اربعین شناسی اظهار کرد: در حال حاضر این مباحث که با اشاره به استنادات دقیق تاریخی و به صورت مستدل بیان میشود، بسیار حائز اهمیت است زیرا جهتهای مختلف و ابعاد گوناگون این واقعه بزرگ تاریخساز را روشن می سازد و افق های مهمی را پیش روی همه ما می گشاید و لذا شایسته است تا اندیشمندان حوزه تاریخ اسلام و به خصوص عاشورا پژوهان، روز به روز مباحث تاریخی و معرفتی قیام امام حسین(ع) و آثار و ثمرات راهبردی آن را در افقی جهانی برای مردم و به خصوص نسل نوجوان و جوان تبیین کنند.
وی با اشاره به طرح نصب تابلوهای حاوی مضامین و مفاهیم اربعینی در مسیر جاده ایلام تا پایانه مرزی مهران اظهار کرد: طرح معنایی و معرفتی این کار نمادین توسط محمدرضا سنگری آماده شده است و اکنون «طرح نگارهای (گرافیکی) و نمایش هندسی» آن توسط هنرمندان خوش ذوق و علاقمند برای استفاده زائران اربعین حسینی در حال آماده شدن است.
آقامحمدی با اشاره به تشابه موجود در زیارتنامه اربعین امام حسین(ع) با زیارتنامه رسول مکرم اسلام(ص) تصریح کرد: این همان راز نهفته در پیاده روی راهبردی اربعین است که هر ساله با حضور دهها میلیونی انسان های عاشق با رویکرد تمدن سازی و با نرم افزار "ایمان و امید" در افقی جهانی برگزار میشود.
وی ابراز کرد: شایسته است تا واقعیتهای تاریخی در حرکت کاروان اسرا از کربلا به کوفه و تا شام، کربلا و مدینه و اتفاقات مهم رخ داده در این مسیر، همانند عزاداری یک هفتگی کاروان اهل بیت(ع) در شام برای سید و سالار شهیدان و اصحاب ایشان، با استفاده از هنر ارتباط تصویری توسط هنرمندان متعهد ترسیم و برای نسل جوان و جویای حقیقت بازنمایی شود.
آقامحمدی تأکید کرد: برخی راز و رمزها در فرایند قیام سید و سالار شهیدان مشاهده میشود که باید با مراجعه به علمای ربانی و تراز اول، حقیقت آن معانی ناب گشوده شود و در اختیار جامعه بشری قرار گیرد.
محمدحسین رجبی دوانی نیز در ادامه این نشست با طرح این پرسش که «چرا اربعین فقط برای امام حسین(ع) است و برای سایر ائمه اطهار(ع) وجود ندارد؟» اظهار کرد: شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) به گونهای است که این مصیبت اعظم باید همیشه برافروخته و بلند باقی بماند و شعلههای این مصیبت به رغم سایر مصیبت ها که در چهلمین روز خود فروکش میکند، هر ساله برافرختهتر میشود، به نوعی که تا سال بعد سوز و گداز آن باقی میماند.
مورخ و پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلامی با اشاره به اینکه اربعین روزی پر شورتر از عاشوراست و حتی توسط شیعیان گرامیتر برگزار میشود، گفت: اربعین با حضور وجود مقدس زینب کبری(س) و وجود با عظمت امام سجاد(ع) اربعین شد و اکنون یکی از بزرگترین مراسمات شیعه محسوب میشود.
وی افزود: اهمیت اربعین در این است که سر مقدس امام شهید ما توسط کاروان اسرای اهلبیت(ع) از یزید ملعون در شام باز پس گرفته شد و در همان اربعین اول به پیکر مقدس ایشان در کربلای معلی ملحق شد.
رجبی دوانی با یادآوری این واقعه تاریخی که یزید خود را سرمست از پیروزی میدانست، اظهار کرد: یزید پس از ایراد خطبههای پرمضمون، حماسی و کوبنده توسط حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) به شدت تخریب و رسوا شد، به گونهای که حتی میهمانان مسلماناش نیز دیگر در نماز به او اقتدا نکردند و بدین سان در صدد امتیاز دادن به کاروان اسرا برآمد تا قدری از چهره ویران شده خود را بازسازی کند و بدین منظور «نعمان ابن بشیر» را مأمور کرد تا با احترام کاروان اهل بیت(ع) را به مدینه برگرداند.
نویسنده کتاب «طوف عشق» گفت: کاروان نیز با تغییر مسیر در همان اربعین سال اول وارد کربلا می شود و سر مبارک امام شهید ما را به پیکر مقدس ایشان ملحق می کند و بدین سان اربعین عظمت می یابد و به یکی از روزهای بزرگ تاریخ تبدیل می شود.
رجبی دوانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مضمون زیارتنامه اربعین که توسط امام جعفر صادق(ع) نوشته شده است، تصریح کرد: نکته مهم در زیارتنامه اربعین که در سایر زیارتنامه های امام حسین(ع) نیامده است، تعبیر «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ» است؛ حضرت سیدالشهدا(ع) جانش را و خون قلب خود را در راه خداوند سبحان بذل کرد، تا بندگان را از جهالت و سرگردانی گمراهی نجات دهد؛ شبیه این تعبیر را در زیارتنامه رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) هم داریم که: «اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی اِسْتَنْقَذَنا بِک مِنَ الشِّرْک وَالضَّلالَةِ» یعنی «ستایش خدایی را است که ما را به وسیله جناب تو از شرک وگمراهی نجات بخشید.»
وی ادامه داد: شاید بدین دلیل باشد که در فراز دیگری از زیارتنامه اربعین در وصف امام حسین(ع) آمده است: «أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ» یعنی «میراث هایپیامبران را به او عطا فرمودی».
رجبی دوانی بیان کرد: در حقیقت امام شهید ما کاری را کرد که پیامبر اسلام(ص) انجام داده بود؛ ایشان انسان و جامعه به ظاهر اسلامی را از حیرت گمراهی و شرک و جهالت نجات دادند.
وی با طرح این سوال که چگونه جامعه اسلامی به این حد از گمراهی و جهالت رسیده بود؟ گفت: نکته پرمعنا دقیقا همین جاست که ولایت ائمه اطهار(ع) به قدری اهمیت دارد که اگر نباشد سایر اعمال و عبادات انسان نیز در نزد پروردگار ارزشی نخواهد داشت.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه تا امتحان خداوند برای انسان ها و جامعه بشری پیش نیاید، صف یاران صادق پیامبر(ص) از صف یاران کاذب ایشان روشن نمی شود، تصریح کرد: فتنه سال 88 نیز صحنه امتحان بود تا صف یاران صادق و کاذب انقلاب اسلامی از یکدیگر باز شناخته شود و در آن امتحان برخی افراد با سوابق انقلابی مردود شدند و عاقبت خود را تباه کردند.
نویسنده کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»گفت: در حالی که جامعه اسلامی در آن مقطع مهم تاریخی به شرک و ضلالت آشکار رسیده بود، امام حسین(ع) برای اصلاح امور جامعه اسلامی قیام کردند که اگر این حرکت بزرگ شکل نمی گرفت چیزی از اسلام باقی نمی ماند و لذا همه مسلمانان باید خود را مدیون سیدالشهدا(ع) و حرکت تاریخ ساز ایشان بدانند و این چنین است که امام خمینی(س) می فرمایند: «سیدالشهدا - سلام الله علیه - با عمل خودش اسلام را بیمه کرد».
انتهای پیام
نظرات