حجتالاسلاموالمسلمین مهدی شریعتیتبار در گفتوگو با ایسنا در خصوص پیامهای خبری که واقعه عاشورا برای مخاطبان به همراه دارد، اظهار کرد: تمامی ابعاد و زوایای حادثه عاشورا دارای پیام و خبرهای بسیار مهم، سرنوشتساز، زنده، جاودانه، همیشگی و زندگیبخش است. یکی از پیامهای حادثه عاشورا این است که انسان مومن، موحد و خداباور هیچگاه ذلت را نمیپذیرد و نباید هم بپذیرد.
وی افزود: شعار جاودانه «هیهات من الذله» امام حسین(ع) یک پیام مهم برای تاریخ بشریت است و زمانی که انسان با یک جریان ظالم، مستکبر، زیادهخواه و سلطهگر مواجه میشود باید در برابر این جریان مقاومت کند حتی اگر به قیمت از دست دادن جانش باشد، زیرا ارزش شرف و عزت آن بالاتر از جنبههای مادی است.
این کارشناس مذهبی با بیان سخنی از امام حسین(ع) که میفرمایند «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذُل؛ مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است»، تصریح کرد: امام حسین(ع) با وجود تمامی فشارها، تهدیدها و حتی تحریم آب حاضر نشدند که در برابر جریان ظالم، مستکبر و زورگو تسلیم شوند.
وفای به عهد یکی از پیامهای عاشورا است
وی اضافه کرد: پیام دیگر واقعه عاشورا وفای به عهد و پیمان الهی امام حسین(ع) و یارانشان است که ایشان فرمودند «من با وفاتر از اصحاب خودم در تاریخ سراغ ندارم». بنابراین این وفای به عهد و پیمانی است که با خدا بستهاند که در جبهه امام حسین(ع) و یارانشان نیز وجود داشت.
شریعتیتبار با بیان اینکه حادثه عاشورا جنبه عبرتآموزی دارد، عنوان کرد: اگر یک حرکت و قیامی برای خداوند انجام شود که در آن اخلاص باشد قطعا خیر، برکت، رشد و بالندگی را به همراه دارد. همچنین خبر دیگری که در قیام عاشورا وجود دارد این است، زمانی که امام حسین(ع) و یارانشان را در صحنه کربلا و در روز عاشورا به شهادت رساندند، دشمنان همواره در طول تاریخ سعی کردند جلوه و نور حسینی را خاموش کنند.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) هدف و مقصدشان خدا بود و در کارشان اخلاص داشتند، ادامه داد: خداوند این جریان را یک جریان زنده، پویا و ماندگار قرار داده که الهامبخش برای انسانهای آزادیخواه در طول تاریخ است. همچنین درس آزادگی، حُریت، عزت، مقاومت، اخلاص، خداباوری، وفای به عهد، پیمان و صداقت در وجود امام حسین(ع) دیده میشود و افراد دیگر هم باید مانند ایشان در راهی را که انتخاب کرده و حرکتی که انجام میدهند، صادق باشند.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا و در صحنه کربلا آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی، نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» را زیاد تلاوت میکردند، حتی در بدرقه رزمندگان و حضور بر بالین شهدا این آیه را بیشمار بر زبان میآوردند. مضمون آیه ۲۳ سوره احزاب این است که برخی از انسانهای با ایمان، مردان جوانمردی هستند که نشانه صداقت آنها نیز بوده است که بر سر عهد و پیمانی که برای خدا بستند صادقانه ایستادگی کردند.
وی اضافه کرد: بنابراین پیام کربلا، صداقت، وفای به عهد و ولایتمداری است که یاران امام حسین(ع) به ایشان میگفتند که «اگر ما هزار بار در راه ولایتمداری شما کشته شویم باز هم از یاری شما دست برنمیداریم». یاران با اخلاصی که برای امام حسین(ع) در روز عاشورا ایستادگی کردند، نشان از انسانهای ولایتمداری میدهد که در روز عاشورا به همراه امام حسین(ع) در صحنه کربلا حاضر شده و قیام کردند.
شریعتیتبار با توجه به فراز زیارت اربعین که اشاره میکند «مردم را از جهالت و نادانی نجات و همیشه بصیرت و آگاهی به آنها بیاموزید»، خاطرنشان کرد: حقشناسی، تلاش در راه حق، مبارزه با باطل، ظلم و ستم از جمله پیامهای روز عاشورا است که «نه ظلم کن و نه زیر بار ظلم برو که این مرام حسین است و منطق دین».
این کارشناس مذهبی گفت: امام حسین(ع) کمال آقایی و بزرگواری را با یاران خود داشتند، زمانی که یاران اذن میدان میگرفتند، ایشان به آنها اجازه نمیدادند و میگفتند که «در حال حاضر لازم نیست که خودتان را به شهادت برسانید و تنها فرزندشان علی اکبر(ع) را بدون درنگ به میدان فرستادند و یارانشان با اصرار و خواهش موافقت امام حسین(ع) را برای حضور در میدان جنگ جلب کردند».
وی افزود: امام حسین(ع) بر بالین شهدا و حتی آنهایی که غلام بودند، حاضر میشدند و همان برنامهای را که بر بالین جوان رعنای خودشان حضرت علی اکبر(ع) اجرا میکردند، برای دیگر شهدا هم انجام میدادند و به طور کلی مدینه فاضله مساوات را در میان یاران و اصحاب خود به کار میگرفتند. همچنین نسبت به دشمنان هم روح جوانمردی و آزادگی را رعایت میکردند، حتی پس از شهادت اصحاب و یارانشان این ویژگیهای اخلاقی را داشته و به نصیحت آنها میپرداختند تا هدایت شوند.
انتهای پیام
نظرات