• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090503422
  • خبرنگار : 50355

یک مسئول خبر داد

افزایش دو برابری میزان موقوفات در آستان قدس رضوی نسبت به سال گذشته

افزایش دو برابری میزان موقوفات در آستان قدس رضوی نسبت به سال گذشته

ایسنا/خراسان رضوی مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی با اعلام اینکه که میزان موقوفات نیمه نخست سال جاری نسبت به موقوفات سال گذشته دو برابر شده است از افزایش کمی و کیفی موقوفات در سال جاری خبر داد.

عبدالرضا اصغری یکشنبه، ۵ آذرماه در نخستین همایش وقف در حوزه سلامت با محوریت توسعه و تجهیز بزرگترین مرکز ناباروری کشور در بیمارستان رضوی مشهد که در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه وقف عنوان کرد: بهترین نهاد برای ماندگاری نام افراد، نهاد وقف است. وقف چشمه‌ای همیشه جاری است و فرصتی برای ماندگار شدن است.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی افزود: وقف زایش است و نه کاهش و این موقوفات باید در طول تاریخ حفاظت و حراست شود و نسل‌های مختلف از آن بهره ببرند.

راه‌اندازی نهضت وقف رضوی

وی با بیان اینکه موقوفات حضرت رضا فقط مختص حرم رضوی نیست بلکه به نام حضرت رضا(ع) در سایر حوزه‌هایی که احساس نیاز می‌شود از آن استفاده می‌شود، اظهار کرد: قرار است در آستان قدس رضوی با توصیه‌های تولیت و تأکید ایشان نهضت وقف رضوی ایجاد شود؛ جریانی که به برکت وقف، تمام نیازهایی را که در جامعه اسلامی وجود دارد، رفع کند.

وی با بیان اینکه یک سوم درآمد خالص جهان اسلام از امور خیریه است، گفت: مجهزترین بیمارستان‌ها، مجهزترین دانشگاه‌ها و... همه از امورخیریه است.

اصغری در ادامه به ارائه توضیحاتی در زمینه مدل‌های نوین وقف پرداخت و در این زمینه توضیح داد: نهاد وقف، نهادی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را حذف کند و بر همین اساس سعی کرده‌ایم قلمرو وقف را توسعه داده و مدل‌های نوین وقف را طراحی کرده‌ایم.

وی افزود: اولین مدل وقف، وقف وکالتی است که وقف پول است هر چند ما از وقف پول زیاد استقبال نمی‌کنیم چون بعد از مدتی قدرت خرید ناچیز می‌شود، بنابراین از واقفانی که پول وقف می‌کنند، خواسته‌ایم که از طرف آنها وکیل باشیم و این پول را در اموری مثل خرید مستغلات و... به کار گرفته و از درآمد ناشی از آن برای رفع نیاز در حوزه‌هایی که لازم است بهره بگیریم.

اصغری ادامه داد: مدل دوم وقف، وقف مشارکتی است که هم برای اجرایی کردن وقف پول است و هم برای تأمین منابع مالی برای پروژه‌ها و هم برای تحقق این شعار که همه می‌توانند واقف رضوی باشند و مبلغ مشارکت نیز حداقل یک میلیون تومان است

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد: وبسایت برخط پذیرش وقف را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و در حال حاضر فعال است و افراد می‌توانند از طریق وبسایت، در هر مدل وقفی که بخواهند مشارکت کنند.

وی مدل دیگر وقف را وقف سهام یا وقف سرمایه ذکر کرد و گفت: این نوع وقف در سال جاری با استقبال زیادی مواجه شد و به برکت این استقبال مجوز اولین صندوق وقف سرمایه در بورس را از شورای فکری بورس دریافت کردیم که پیش‌نویس اساس‌نامه آن در بورس در حال بررسی است که این صندوق مدیریت سهامی که وقف شده یا وقف می‌شود را بر عهده دارد.

اصغری خاطرنشان کرد: به جای عناوین جزئی سعی کرده‌ایم عناوین کلی برای وقف به واقفان مشاوره دهیم، تا از این وقف در حوزه گسترده‌تری بتوان استفاده کرد و نیازهای بیشتری را رفع کرد و وقف فقط محدود به یک حوزه خاص نشود ،مثلا وقف سلامت، وقف اجتماعی، وقف فرهنگی و...که هر کدام از این موارد موضوعات زیادی را پوشش می‌دهد. برای هر نوع وقف یک کارگروه تشکیل داده‌ایم.

وی تصریح کرد: در سال جاری شاهد افزایش کمی و کیفی موقوفات رضوی بوده‌ایم به طوری که میزان موقوفات نیمه نخست سال جاری نسبت به موقوفات سال گذشته دو برابر شده است.

۳۵ درصد مردم کشور ما دچار مشکل ناباروری هستند

ماشاالله مرادنژاد، از واقفان حوزه سلامت که در این نشست از وی تجلیل و تکریم شد در زمینه وقف عنوان کرد: وقف نگاه به آینده است و واقف به فکر نسل‌های آینده و رفع نیازهای آینده جامعه اسلامی است.

مرادنژاد در زمینه انگیزه و نیتش از وقف در حوزه سلامت گفت: برای اینکه در چه زمینه‌ای وقف کنیم بسیار فکر و تحقیق کردم. از آنجا که جمعیت روز به روز پیر می‌شود و یکی از مشکلاتی که ما در بحث جمعیت داریم، بحث ناباروری است که بر اساس آمار بیشتر از ۳۵ درصد مردم کشور ما دچار این مشکل هستند، بنابراین با توجه به اهمیت و ضرورت حوزه سلامت تصمیم گرفتم که در این حوزه ورود پیدا کنیم و تجهیز و توسعه بزرگترین مرکز ناباروری کشور در بیمارستان رضوی را رقم زدیم.

این واقف حوزه سلامت افزود: مشکل ناباروری از یک طرف و از طرفی هزینه‌های سنگین ناباروری که تامین و پرداخت آن برای هر کسی مقدور نیست بنابراین بر آن شدیم تا از محل این موقوفه و با توجه به هزینه‌های بالای درمان، افراد نیازمند و افرادی که توان مالی ندارند و مستحق هستند، شناسایی شده و هزینه‌های درمان ناباروری برای این  افراد رایگان شود، یا اگر این امر  مقدور نبود، درمان با حداقل قیمت برای این افراد انجام شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha