• پنجشنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402101409900
  • خبرنگار : 71451

پیشتازی صدام در پذیرش موجودیت رژیم صهیونیستی

پیشتازی صدام در پذیرش موجودیت رژیم صهیونیستی

«در متن گفت‌وگوها از قول پرزیدنت صدام حسین آمده است که وی معتقد است کشور مستقلی برای فلسطینی‌ها باید تشکیل شود اما افزوده است که علاوه بر آن لازم است که امنیت اسرائیل تأمین شود.»

به گزارش ایسنا، انتشار سخنان صدام در دیدار با استفان سولارز سناتور آمریکایی، بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات جهان داشت که اغلب به تغییر مشی سیاسی عراق در برابر مسائل خاورمیانه به خصوص اسرائیل توجه داشتند.

 در ادامه بخش‌هایی از گفتار بی‌بی‌سی که به‌طور خلاصه و جامع سخنان صدام حسین رادر مورخه ۱۳۶۱/۱۰/۱۳ تجزیه‌وتحلیل کرده است، مرور می‌شود:

«نشانه‌هایی در دست است که عراق سابقاً یکی از کشورهای بسیار تندرو جهان عرب محسوب می‌شد، اما اینک نسبت به مسائل مربوط به خاورمیانه روش ملایم‌تری در پیش‌گرفته است و نیز می‌خواهد که به غرب نزدیک‌تر شود.

این تغییر روش عراق را می‌توان از گفت‌وگوهایی که در ماه اوت (مرداد ـ شهریور) بین صدام حسین و استفان سولارز نماینده‌ی مجلس نمایندگان آمریکا انجام گرفت و متن آن اخیراً انتشاریافته، دریافت.

معلوم نیست که چرا متن گفت‌وگوهایی که در ماه اوت صورت گرفته اکنون منتشرشده است. در متن گفت‌وگوها از قول پرزیدنت صدام حسین آمده است که وی معتقد است کشور مستقلی برای فلسطینی‌ها باید تشکیل شود، اما افزوده است که علاوه بر آن لازم است که امنیت اسرائیل تأمین شود.

صدام حسین گفته است که اکنون هیچ‌یک از مقامات کشورهای عربی در سیاست‌های خود انهدام اسرائیل یا از بین بردن موجودیت این کشور را منظور نمی‌کنند.

ملایمت این سخنان از زبان رهبر رژیم بعثی عراق که از هنگام روی کار آمدن جزء کشورهای تندرو عرب محسوب می‌شد و حتی قطع‌نامه‌ی ۲۴۲ شورای امنیت را هم قبول نداشت و نیز پذیرفتن نوعی موجودیت برای اسرائیل بی‌سابقه است.

گفت‌وگوهای صدام حسین با نماینده‌ی کنگره‌ امریکا، دو هفته قبل از تشکیل کنفرانس عالی اعراب در فاس صورت گرفت.»

 خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در این‌باره گزارش داده است: «روزنامه‌ی واشنگتن‌پست به نقل از رویترز به متن گفت‌وگوهای صدام با نماینده‌ی کنگره آمریکا که دیروز در بغداد منتشر شد اشاره‌کرده و می‌نویسد:

صدام حسین در این مذاکره می‌گوید که وی به ایجاد یک سرزمین مستقل برای فلسطینی‌ها که مورد قبول آن‌ها باشد معتقد است ولی ایجاد امنیت برای اسرائیل را نیز لازم می‌داند.

 وی افزود که امروز هیچ رهبر عرب خواستار نابودی اسرائیل نمی‌باشد. سولارز نماینده‌ی امریکا در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی تلفنی به واشنگتن‌پست گفت: اظهارات صدام بسیار امیدوار کننده بوده است وی افزود که این اولین بار است که یک رهبر عراق از سیاست ضد اسرائیلی و درخواست نابودی اسرائیل چشم‌پوشی کرده است.»

منابع:

۱-روزنامه کیهان، ۱۴/۱۰/۱۳۶۱، ص ۱۷

۲-خبرگزاری جمهوری اسلامی، نشریه گزارش‌های ویژه، شماره ۲۹۱، ص ۲

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha