• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032617271
  • خبرنگار : 50570

یک کارگردان تئاتر:

استفاده از شیوه اجرایی مناسب با سلیقه مخاطب امروزی از عوامل موفقیت «گالیله» است

استفاده از شیوه اجرایی مناسب با سلیقه مخاطب امروزی از عوامل موفقیت «گالیله» است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان تئاتر گالیله گفت: در تلاش بودیم با بازنویسی نمایش به سلیقه مخاطب و نسل امروز نزدیک شویم و مخاطب با نمایش ارتباط برقرار کند.

رضا احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به محتوای و داستان نمایش گالیله اظهار کرد: نمایش گالیله بر اساس زندگی این شخصیت آماده شده و برداشتی نمایشنامه‌ای است که «برتولت برشت» از زندگی گالیله داشته و توسط آرش خیرآبادی خلاصه و بازنویسی آن انجام شده است. نمایش به نوعی بیوگرافی گالیله و اتفاقاتی است که پیرامون زندگی این فرد رخ داده.

وی در خصوص اینکه نمایش گالیله با اعضایی متفاوت از دوره قبلی خود به وی صحنه رفته است، بیان کرد: در واقع نمایش گالیله حاصل یک کارگاه  دانشجویی در سال ۹۶-۱۳۹۵است که  اولین اجرای آن در سال ۱۳۹۶ در مشهد بود و در حال حاضر  این دوره بازاجرایی از دوره قبلی است که با اعضایی کاملا متفاوت به روی صحنه  رفته است و آماده سازی این دوره از اجرا حدود ۳ ماه زمان برد.

کارگردان نمایش گالیله با بیان اینکه جذابیت نمایش گالیله باعث شد تا دوباره این نمایش را به روی صحنه ببرم، گفت: به نظرم زندگی گالیله بسیار جذاب و تکرارنشدنی است این شخصیت یک تنه به جنگ خرافات می‌رود و با عقلانیت و دانش با جهل و نادانی مبارزه می‌کند و در این مسیر تا از دست دادن جان خود پیش می‌رود. تمام این اتفاقات جذابیتی است که در زندگی گالیله وجود داشته و برخلاف داستان‌های اسطوره‌ای برای اثبات علم سعی ‌می‌کند تا با زنده ماندن خودش بتواند کشفی که باعث تغییر جریان دنیا می‌شود را به جهانیان ثابت کند.

احمدی با اشاره به استقبال مخاطبان از نمایش گالیله عنوان کرد: خوشبختانه در هر ۲ دوره نمایش با استقبال خوب مخاطبان روبه رو شد؛ در دوره گذشته  نزدیک به ۳۰ شب اجرا داشتیم و تماشاگران زیادی از نمایش دیدن کردند در حال حاضر نیز در هر شب اجرا مخاطبان زیادی در سالن نمایش حضور یافتند و سالن تکمیل ظرفیت می‌شد.

وی ادامه داد: نمایش گالیله تا اواخر خردادماه در تماشاخانه شمایل به فعالیت خود ادامه می‌دهد و پس از آن ۳ تا ۱۵ تیرماه در تماشاخانه پردیس تئاتر مستقل میزبان علاقه‌مندان به تئاتر هستیم.

کارگردان نمایش گالیله با بیان اینکه نمایش با شیوه اجرایی مناسب توانسته به خوبی نسل جوان را جذب کند، گفت: در تلاش بودیم با بازنویسی نمایش به سلیقه مخاطب و نسل امروز نزدیک شویم و مخاطب با نمایش ارتباط برقرار کند، همچنین شیوه اجرای نمایش شیوه‌ای مانوس با مخاطب است و نمایش را از زمختی و عبوس بودن دور کردیم.

احمدی اضافه کرد: با علاقه‌ای که به‌ اجرای تعزیه و شیوه‌های آن دارم تمایل دارم تا از پیشنهادهای پیشرو تعزیه چه در حوزه  بازیگری و موسیقی یا کارگردانی و ... که در تئاتر امروزی مغفول مانده استفاده کنم؛ همچنین سعی شده تا نگاهی به آموزه‌های برتولت برشت در بیگانه‌سازی و فاصله‌گذاری داشته باشم و به کارگیری تمام این عوامل باعث شده بازخوردهای مثبتی از مخاطبان دریافت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چه چیزی باعث شد تا نمایش گالیله دوباره به روی صحنه برود، اظهار کرد: تاریخ، معلم انسان‌ها است و باید در هر دوره‌ای به گذشته برگردیم و تاریخ را بخوانیم تا از سرگذشت پیشینیان عبرت بگیریم بهترین معلم انسان تاریخ است و سرزمینی که تاریخ  نخواند مجبور می‌شود دوباره تاریخ را زندگی کند.

کارگردان نمایش گالیله با بیان مقایسه وضعیت تئاتر مشهد و تهران گفت: از آنجایی که چندین سال است در تئاتر تهران مشغول فعالیت هستم به نظرم تئاتر مشهد مخاطبان همدلی دارد چه در مشهد و یا شهرهای دیگر تماشاگران به دیدن تئاتر می‌آیند، در صورتیکه در  تهران اینطور نیست و حضور  بازیگران و افراد چهره باعث می‌شود تا مخاطبان برای دیدن بازیگران به تماشای تئاتر بنشینند.

احمدی اضافه کرد: در مشهد تماشاگران برای دیدن تئاتر وقت و هزینه می‌کنند و وجود عوامل مختلف باعث شده تا تئاتر در این شهر مورد اقبال قرار گیرد و با وجود اینکه هر شب نزدیک به ۱۰ نمایش به روی صحنه می‌روند باز هم مخاطبان خود را داشته باشند و مورد استقبال قرار بگیرند.

وی با مقایسه کیفیت تئاتر مشهد و تهران عنوان کرد: با شناختی که از هنرمندان تئاتر مشهد دارم مطلع هستم که افرادی کاملا حرفه‌ای در حال فعالیت هستند که تجربه حضور چندین ساله در صحنه تئاتر مشهد را دارند و به نظرم با حضور مداوم این هنرمندان شاهد اتفاقات خوبی در تئاتر مشهد باشیم.

کارگردان نمایش گالیله با اشاره به ادامه فعالیت خود در عرصه تئاتر گفت: جغرافیا به آن صورت برایم ‌معنا ندارد هر جایی که بتوان حرفی زد و کاری انجام داد، استقبال می‌کنم و حضور خواهم داشت؛ از هیچ کاری برای پیشرفت تئاتر دریغ نمی‌کنم و نمایش‌ها باید با توجه به شرایط و محیط هر شهری انتخاب شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha