به گزارش ایسنا، نشست خبری فیلم «چشم بادومی» درحالی برگزار شد که مهدی هاشمی و ساره بیات دو بازیگر اصلی این فیلم در اکران این فیلم حضور پیدا نکردند.
در بخش اول این نشست سجاد نصراللهینسب تهیه کننده فیلم «چشم بادومی» در سخنان کوتاهی گفت: ما در فیلم نشان میدهیم که نبود پدر و مادر در زمان تربیت فرزندان چقدر مهم است و در شکاف بین نوجوان و والدین تاثیر دارد، همچنین سعی کردیم نشان دهیم یک پدر بزرگ به عنوان یک فرد باتجربه که خودش درگیر بیماری نوهاش بوده چقدر میتواند در درمان او کمک کند.
وی ادامه داد: کیفیت پخش صدا و تصویر در برج میلاد خوب نبود و ما دوست داشتیم در یک فضای سینمایی با اصحاب رسانه فیلم را بیینیم.
این تهیه کننده با بیان اینکه فیلم «چشم بادومی» در چهار استان با شرایط جوی متفاوت ساخته شده است، تصریح کرد: برخی منتقد هستند که چرا راوی فیلم ما دو نفر است؟ درحالی که اینطور نیست و پدر بزرگ نقش اصلی روایت را برعهده دارد و تنها یک جاهایی مائده صدایش اضافه میشود که روایتکننده نیست بلکه برای نزدیک شدن به فضای نوجوان از این امر استفاده شده است.
نصراللهینسب بیان کرد: کار کردن در زمستان برای ما خیلی سخت بود چون سعی داشتیم در هوای برفی کار کنیم. همین پراکندگی مکانهای فیلمبرداری هم کار را سختتر میکرد.
وی افزود: فکر کنم ما در زمینه نوجوانان خیلی فیلم نساختیم و فیلمنامه نوشتن و قصه گفتن در این خصوص کار سختی است و ما کاری برای دانشکده روانشناسی یا جامعهشناسی نساختیم بلکه برای جامعه فیلم ساختیم که فضای اطرافشان را بهتر ببینند تا مبادا کانون خانواده دچار فروپاشی شود.
در ادامه این نشست ابراهیم امینی نویسنده و کارگردان فیلم «چشم بادومی» در مورد دشواریهای ساخت این فیلم با موضوع نوجوانان گفت و به موضوع انتخاب شیراز برای فیلم اشاره کرد و افزود: معمولا فیلمسازان اول سراغ سرزمین مادری خودشان میروند که در آن بزرگ شدند و من هم یک شیرازی بودم، همچنین فیلم درباره دو فرهنگ ایران و کره است و از این نظر شیراز خیلی جایگاه خوبی در دوئل دو فرهنگ بود، به هر حال شیراز نماد ایران است و خودم من به عنوان مخاطب از فیلمهایی که از تهران خارج میشوند استقبال میکنم.
وی ادامه داد: هرآنچه که در فیلم میبینید قرار نیست از نظر علمی مورد تایید باشد و سعی کردیم جوری فیلم را بسازیم که مخاطب عام هم از محتوا درک پیدا کند.
این کارگردان یادآور شد: در جریان فیلم ما پدر و مادر تلاشهای علمی زیادی برای درمان فرزندشان دارند اما پدر بزرگ براساس یک تجربه شخصی خودش به درمان نوه میپردازد و این نشان میدهد که مصادیق غیرواقعی و علمی هم گاها میتواند موفقیتآمیز باشد.
امینی ابراز کرد: فیلم ما صرفا برای نوجوانان نیست بلکه برای خانوادهها هم هست، درست مخاطب اول فیلم ما والدین هستند اما امیدوارم نوجوانان فیلم ما را ببینند.
وی در خصوص ایده ساخت این فیلم گفت: برای اولین بار یک مصاحبه در مورد کیپاپ(موسیقی پاپ کردهای) دیدم و متوجه شدم چقدر نوجوانان ما را به سمت خودش کشیده است.
حسامفر نویسنده دیگر فیلم «چشم بادومی» در سخنانی گفت: پرداخت ما در خصوص پدر و مادر مائده درست بود، هم در شیوه درمان هم نبودشان توانستیم درست عمل کنیم، البته خانم میترا احمدی پژوهشگر ما بودند و در جمع علاقمندان موسیقی پاپ کرهای حضور پیدا کرده بودند و مستندات زیادی را در این خصوص برای ما تهیه کردند.
وی ادامه داد: جدای از پژوهشگر ما از مشاوره و روانشناس در این فیلم کمک گرفتیم اما آنچه پدر بزرگ در انتهای فیلم انجام داد صرفا یک ریسک بزرگ بود نه شیوه درمانی.
این نویسنده خاطرنشان کرد: تصورم ما این بود که برای رسیدن به موضوع پیچیده اختلال هویتی نگاه دو طرف یعنی والدین و فرزند باید دیده شود. در همین راستا داستان به دو بخش والدین و فرزند و نوه و پدر بزرگ تقسیم میشود.
حسامفر در پایان سخن گفت: از تدوینگر فیلم تشکر ویژهای دارم چون ایدههای خوبی به فیلم اضافه کردند و با ایده من و آقای امینی هم همراه بودند و تا پایان تلاش خود را کردند. ما فیلمی را نوشتیم که ساختن آن بسیار سخت بود و این فیلم شبیه فیلمهای دیگر نیست و خوشحالم که جزو این فیلم بودم.
علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری فیلم «چشم بادومی» در بخشی از این نشست گفت: چندماه قبل از شروع فیلم با ابراهیم امینی صحبت کردم و فضای فیلم را برای من تشریح کرد و در عینحال که فیلم رئال بود یک جاهایی سورئال میشد.
در ادامه این نشست علی باقری بازیگر فیلم «چشمبادومی» بیان کرد: ما نسل پیچیدهای هستیم و هرکدام از ما علاقه خودمان را داریم و چیزی که خیلی از جوانان درگیر آن هستند همین موضوعی است که در چشم بادومی میبینید.
ماهور بازیگر خردسال این فیلم هم با لهجه شیرین کودکی از حضور در این فیلم ابراز خوشحالی کرد و گفت: باعث افتخار من بود که در کنار خانم ساره بیات و آقای مهدی هاشمی توانستم فیلم بازی کنم.
ستایش دهقان بازیگر فیلم اصلی فیلم «چشم بادومی» هم از تجربه بازی در این فیلم گفت و افزود: من قبلا در یک پروژه دیگر با آقای امینی کار کرده بودم و از آنجا ایشان را میشناختم و از بازی خودم رضایت داشتم.
رضا رزم طراح صحنه فیلم «چشم بادومی» به عنوان سخنران پایانی این نشست گفت: این فیلم بیشترین سختی کارش در موقعیت مکانی بود و پنج استان ابتدا بررسی شد تا به این مناطق در فیلم رسیدیم، سعی داشتیم یک کلاژی از موقعیت درست کنیم تا از نظر واقعیت پردازی درست باشد بنابراین باید کوه، دشت و جنگل به هم متصل میشدند که به نظرم این اتفاق افتاد.
انتهای پیام
نظرات