به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، یوهانوس دورینگ، نوازنده دورگه هلندی-ترکیهای، همراه با دو هموطن خود و نیوشا بریمانی از ایران، در پنجمین شب جشنواره به اجرای قطعاتی بیکلام پرداختند.
او با بیان اینکه دو روز گذشته مشغول تمرین و آمادهسازی برای اجرا بوده و متاسفانه نتوانسته اجرای گروههای بینالمللی دیگر را ببیند، در مورد فضای کلی جشنواره میگوید: «من همیشه از حضور در ایران بسیار خوشحال میشوم. مردم مهربان، موسیقی فوقالعاده، غذاهای عالی و زبان زیبایی که شنیدنش لذتبخش است.»
این هنرمند ساکن ترکیه، بار دوم است که در جشنواره حاضر میشود و پیش از این، سال ۱۳۸۷، در کنار کوروش بابایی کمانچهنواز ایرانی در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، روی صحنه رفته و ۶ سال پیش همراه با نیوشا بریمانی نوازنده کمانچه، در ایران به اجرای برنامه پرداخته است.
او در مورد تشکیل این گروه ایرانی- هلندی میگوید: «۱۴ سال است که با خانم بریمانی همکاری میکنیم. من ۱۵ سال پیش از ایشان برای کنسرتی مشترک در هلند، فرانسه و لندن دعوت کردم. با هم چند آلبوم ساختیم و سالهاست که همچنان به کار با یکدیگر ادامه میدهیم.»
یوهانوس که به واسطه مادری اهل استامبول ترکیه، سالهاست با موسیقی شرقی آشناست، در مورد شناخت خود از موسیقی این منطقه و مقایسه با موسیقی هلند میگوید: «نوازندگان بینالمللی ایرانی مانند حسین علیزاده و کیهان کلهر را خوب میشناسم و آثارشان را بارها شنیدهام و صدای شجریان برایم نمادی از نفوذ موسقی و آواز به روح و روان است. با آینور دوغان، خواننده کرد و آرتور نوازنده ارمنی-ترک و بسیاری دیگر اجرای مشترک داشتهام. من در استانبول بزرگ شدم، بنابراین تأثیر موسیقی ترکی و کلاً شرقی بر من بیشتر از موسیقی غربی بوده است. هلند ساز کوبهای ندارد. طبل، تنبک و دف و اینطور سازها که عامل اصلی ریتم است، در موسیقی هلند دیده نمیشود. روحیه من با موسیقی شرقی پرریتم سازگارتر است. این نوع موسیقی محلی که در ایران یا ترکیه در مراسم مختلف عروسی یا مناسبتها نواخته میشود و اغلب با رقص همراه است، در هلند وجود ندارد. موسیقی آنجا کلاسیک است که مجموعههای درامز به آن اضافه شده و به جز آن فرهنگ موسیقی زیادی وجود ندارد.»
انتهای پیام
نظرات