به گزارش ایسنا، پروژه ساخت خط ریلی چابهار - زاهدان سال ۱۳۹۲ با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و رشد و توسعه اقتصادی منطقه از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی کلید خورد.
این پروژه ۱۱ ساله که اجرای آن می تواند بسترهای مناسبی برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه به همراه داشته باشد و دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش را به شبکه ریلی تسهیل کند به طول ۶۳۴ کیلومتر بوده که در حال حاضر بنابر گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از ۴۵۰ کیلومتر می رسد، پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصدی دارد.
اهمیت این پروژه ریلی در توسعه سواحل مکران و رشد اقتصادی منطقه که در راستای نیل به اهداف کلان تر یعنی سیاست های توسعه دریا محور است به حدی است که چندی پیش فرزانه صادق - وزیر راه وشهرسازی - بر تسریع در اجرای عملیات ساخت و ارائه برنامه زمانبندی و برآوردهای مالی پروژه تاکید کرد تا این وزارتخانه بتواند برای تامین مالی آن با رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه مکاتبات لازم را انجام دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز چندی پیش از عزم جدی دولت برای توسعه منطقه چابهار خبر داد و گفت که طرح ارتباط چابهار به زاهدان تا سال آینده نهایی می شود.
آنطور که گفته میشود برای تکمیل پروژه ۱.۵میلیارد دلاری خط آهن چابهار - زاهدان تاکنون ۱۷ همت برای آن هزینه شده است.
اخیرا اما وزیر راه و شهرسازی از پروژه ریلی چابهار -زاهدان بازدید کرده و گفته است که این محور علاوه بر اهمیت داخلی به عنوان محوری بین المللی در مسیر کریدوری شناخته میشود.
به گفته وی، بازدیدها در کمتر از سه ماه گذشته نشان داد که این پروژه در حال پیشرفت است و زیرسازی قطعه پنجم از این مسیر ریلی به اتمام رسیده است. این خبر مهم و امیدبخشی برای مردم سیستان و بلوچستان و کل کشور به جهت تاثیری است که در کل کشور در حوزه ترانزیت خواهد گذاشت.
انتهای پیام
نظرات