به گزارش ایسنا، پس از انتشار تصاویری از مسجد عتیق قزوین که محل فیلمبرداری سریال «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار بوده، درحالی که در این تصاویر نشان داده میشود به بخشهایی از دیوار آجری این مسجد با پاشیدن دوده آسیب وارد شده است، روابط عمومی سریال «بامداد خمار» توضیحاتی را به همراه تصاویری از همان محل برای رسانهها فرستاد. در بخشی از متن روابط عمومی سریال «بامداد خمار» آمده است: «از نخستین روز شروع تولید پروژه «بامداد خمار» تمامی امور با صدور مجوزهای لازم از تمامی مراجع قانونی اجرایی شده و عملکردهای مربوطه طبق نظر کارشناسان رسمی و دغدغهمند پیش رفته است و با این حال تا جایی که امکان پذیر بوده از دیوارهای کاذب و پرتابل در این پروژه استفاده شده است...»

روابط عمومی این سریال همچنین برای رسانهها، تصویر نامههایی با امضا مدیرکل پیشین میراث فرهنگی قزوین (علیرضا خزائلی) و مدیرکل روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (حسن میثمی) را در تایید اینکه برای فیلمبرداری در مسجد عتیق قزوین، مجوزهای لارم را از مراجع ذی ربط داشته است، فرستاده و این توضیح را اضافه کرده است که «تمام لوکیشنها با صورت جلسهای مشخص (همراه با ثبت تصویری و ویدیویی) تحویل گرفته و تحویل داده میشود و مستندات کافی برای تمامی امور در دسترس است. روابط عمومی سریال «بامداد خمار»، قویا شایعات منتشر شده را تکذیب میکند...».
روابط عمومی سریال بامداد خمار همچنین اعلام کرده که حق خود را برای پیگیری قانونی از منتشرکننده گزارش محفوظ میداند و اقدام قانونی خواهد کرد.



احسان نورانی، معاون میراث فرهنگی قزوین نیز در متنی که برای رسانهها فرستاده است، در اینباره توضیح داد: «ضبط سریال بامداد خمار به کارگردانی خانم نرگس آبیار از تابستان سال ۱۴۰۳ در مسجد جامع عتیق آغاز شده که طی این مدت تصویربرداری با نظارت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی مطابق با قوانین و ضوابط میراثی با قید جلوگیری از وارد آمدن آسیب به بنای مسجد درحال انجام است.»
معاون میراث فرهنگی قزوین افزود: «در خصوص تصاویر منتشرشده یکی از شبستانهای مسجد و رنگ تیرهای که روی آجرهای این بخش از بنا مشاهده میشود، لازم به توضیح است این رنگ تیره نوعی «دوده سیاه پاکشونده» است که آسیبی به بنا نمیزند. »
نورانی با بیان اینکه در صورت مشاهده هرگونه اقدام مغایر با قوانین و ضوابط حفاظت و نگهداری از اثر تاریخی و عدم رعایت پروتکلهای ابلاغی، تذکرها و اخطارهای لازم و توقف فرآیند تولید از سوی کارشناسان این حوزه ابلاغ میشود، اظهار کرد: «بهدلیل ضبط فصل جدید سریال در لوکیشن فعلی در بنای مذکور و ادامه تصویربرداری سریال در این بخش از لوکیشن فیلم در بنا، پاکسازی آن بهتعویق افتاد که بهدلیل نگرانی فعالان حوزه میراثفرهنگی و اصحاب رسانه و بنا به درخواست ادارهکل استان، پاکسازی سریعتر دودۀ استفاده شده در لوکیشن مذکور از سوی عوامل سریال با نظارت کارشناسان حوزه میراثفرهنگی صورت گرفته که در تصاویر منتشر شده کاملا مشهود است.»

معاون میراث فرهنگی استان قزوین با تاکید بر اینکه عملیات تصویربرداری سریال در این بنای باشکوه تاریخی تحت نظارت مستقیم کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی استان درحال انجام است، افزود: «تهیه و تولید سریال تاریخی در این بنا علاوه بر معرفی شایسته بنای باشکوه مسجد جامع عتیق، که در پرونده مساجد ایرانی کاندیدای ثبت جهانی نیز هست، میتواند نقش موثری در رونق گردشگری استان داشته باشد.»
نورانی گفت: «ضمن احترام به دغدغهمندی فعالان حوزه رسانه و میراثفرهنگی، نگرانی در این خصوص وجود ندارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف که تهدید آسیب به بنا را درپی داشته باشد، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.»

بناهای تاریخی در چند دهه گذشته بارها قربانی لوکیشن فیلمها و سریالها شده است، از جمله سریال «مدار صفر درجه» از حسن فتحی که در جریان ساخت آن نقشبرجستههای هخامنشی توسط یکی از عوامل این گروه آسیب دید و آن شخص به اتهام سرقت این نقشبرجستهها دستگیر شد و در نمونهای دیگر نیز حضور یک گروه فیلمبرداری در کاخ خشایارشاه که سبب آسیب دیدن این کاخ براثر ریختن رنگ روی سنگها شد.
پیشتر نیز نسبت به ساخت مجموعه «جیران» در کاخ گلستان و خانه طباطباییها در کاشان، مجموعه «خاتون» در عمارت مسعودیه تهران، درحالی که دستور ممنوعیت ساخت فیلم و مجموعه تلویزیونی در مکانهای تاریخی وجود دارد، اعتراضهایی شده بود. این ممنوعیت در سال ۱۳۹۳ از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری پس از تخریبها و بدتعهدیای که سریال «معمای شاه» ساخته محمدرضا ورزی در کاخ گلستان به بار آورد، اعمال شد. با این وجود هر از گاهی خبر ساخت فیلم و سریالی در بناها و مکانهای تاریخی بیرون میآید. در اسفند ۱۴۰۰ تصاویری از حمام تاریخی روستای شَوَرین منتشر شد که نشان میداد در جریان ساخت تلویزیونی «علیالبدل» ساخته سرویس مقدم، به زبالهدانی تبدیل شده و غیرقابل استفاده شده بود. اواخر سال ۱۴۰۰ نیز در جریان ساخت سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار در باغ «عفیفآباد» شیراز و دیگر بناهای تاریخی شهر، نسبت به تخریب دکورسازی این مجموعه در بناهای تاریخی اعتراضهایی شد و حتی کارزاری راه افتاد تا فیلمبرداری این سریال در بناهای تاریخی شیراز، متوقف شود، اما این جریان متوقف نشد.
انتهای پیام
نظرات